WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 13 دقیقه (2646 words)

ایده سرمایه گذاری: کسب و کار آنلاین یا اینترنتی

مقدمه 


کسب و کار اینترنتی یک فرصت پولساز برای افرادی است که قصد راه اندازی یک کار اینترنتی را دارند.

به‌طور کلی هر نوع کسب و کاری که در محیط اینترنت فعالیت می‌کند مانند فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن های موبایلی، وب سایت‌های اینترنتی که راه درآمد آن‌ها و واسط درآمدی آن‌ها از محیط غیر سنتی تأمین می‌شود (محیط مجازی) کسب و کار اینترنتی یا تجارت آنلاین گفته می‌شود، که تا به امروز بیش از میلیون‌ها کسب و کار های اینترنتی در سراسر جهان ایجاد شده است. بیش از نیمی از جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و با انواع سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند، هر یک از این‌ها به نوع خود به مخاطبین خود سرویس‌هایی ارائه می‌دهند این کانال‌ها و رسانه‌ها فرصتی را ایجاد کرده که اغلب افراد جهت تعامل با این افراد برای معرفی محصولات و خدمات خود تا بتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند.

معرفی خدمات اینترنتی 

خیلی ها فکر می کنند که برای راه اندازی کار اینترنتی نیاز به سرمایه های بالایی مثل تبلیغات، طراحی سایت های حرفه ای و… است. در صورتی که برخلاف کسب و کار سنتی، یک کسب و کار آنلاین پولساز  به سرمایه زیادی نیاز ندارد.

تصور کنید شما میخواهید یک مغازه فروش کفش راه اندازی کنید! تا به حال فکر کردید که اگر بخواهید یک فروشگاه فیزیکی کفش راه اندازی کنید به چقدر سرمایه نیاز دارید؟!

ممکن است به ده ها میلیون تومان تا 100 ها میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز باشه، مثل سرمایه اولیه رهن و اجاره مغازه، هزینه مالیات، هزینه قبض آب، برق و گاز و هزینه های اضافی دیگر. در صورتی که با هزینه بسیار کمی می توانید یک فروشگاه اینترنتی کفش راه اندازی کنید.  

تنها هزینه ای که برای شروع یک کسب و کار آنلاین نیاز دارید هزینه راه اندازی و ساخت سایت است، البته برای راه اندازی و ساخت وب سایت نیازی نیست یک فروشگاه اینترنتی تخصصی مثل دیجی کالا راه اندازی کنید. شما خودتان بدون اینکه کدنویسی و برنامه نویسی بلد باشید می توانید یک سایت کاملا حرفه ای با تمام امکانات در کمتر از یک ساعت راه اندازی کنید. 

در حال حاضر مشاغل اینترنتی در محیط های دیگری نظیر شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام، تلگرام، واتسپ و...) در حال فروش محصول و کسب درآمد هستند. 

ضرورت کسب و کار آنلاین 

​دو دلیل اصلی برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین وجود دارد.

1- گسترش اتوماسیون: در آینده نچندان دور تمامی مشاغل به طریقی در فضای اینترنت قرار می گیرند و مشاغل جدیدی به وجود می آید و تعداد زیادی مشاغل از بین می روند.

2- آزادی در مکان و زمان: این درست است که در عصر کنونی پول مهم است ولی پول فقط ابزاری برای خرید وقت و موقعیت مکانی است.

مزایای استفاده از کسب و کار های اینترنتی و یا آنلاین

هر کس می‌تواند مدیر خود باشد: 

کسب و کار های اینترنتی این فرصت را ایجاد کرده است که هر شخصی بتواند با کمترین هزینه برای خود یک کسب و کاری درآمد‌زا ایجاد کند، البته دانش فنی طرف هم مهم است که هدف مشخصی نیز داشته باشد.

بسیار انعطاف‌پذیر است: 

با یک کسب و کار اینترنتی و آنلاین می‌توانید حداکثر انعطاف‌پذیری را در زندگی کاری خود داشته باشید. اینترنت به‌صورت شبانه‌روزی در دسترس است، بنابراین می‌توانید یک برنامه کاری ایجاد کنید که برای شما مناسب باشد. همچنین می‌تواند به شما اجازه کار تمام وقت یا پاره وقت را بدهد، بنابراین می‌توانید در صورت کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. اگر صاحب رایانه لپ‌تاپ هستید، انعطاف‌پذیری لازم برای کار در هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارید را دارید.

عدم محدودیت در انتخاب بازار:

اینترنت با همه سختی‌هایی که دارد این مزیت را در اختیار کاربران خود قرار داده، که هر زمان که اراده کنید بتوانند هر نوع خدمات و یا محصولی را استفاده یا خریداری کنید، همین موضوع محدودیت‌های بازار را کاهش داده و این صنعت را به یک محیط بزرگ و جهانی تبدیل کرده است.

هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات بسیار کمتر:

کسب و کار های مجازی این امکان را به کاربران خود داده است که با کمترین هزینه بتوانند بهترین نتایج را بگیرند و برخلاف روش‌های سنتی هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی بسیار کمتر از روش‌های سنتی است.

انواع مدل‌های تجارت نوین مجازی 

به‌طور کلی انواع مدل‌های کسب و کار آنلاین و اینترنتی به سه دستی کلی تقسیم می‌شوند:

کسب و کار اینترنتی فروشگاهی: 

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کسب و کار اینترنتی راه ‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است، که می‌توان از این طریق انواع محصولات مانند (کالا، محصولات غذایی، محصولات دیجیتالی (سی دی های آموزشی و دانلودی) و.... در آن فروخت.

کسب و کار اینترنتی خدماتی: 

خدمات یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد از اینترنتی هست، اغلب افراد نیازمند به خدمات متعددی ازجمله  ترجمه، صدور ویزا، سفر، رزرو هتل و ... می‌باشند که هر یکی از این‌ها می‌توان فرصت‌های شغلی متعددی در اینترنتی ایجاد کند.

کسب و کارهای اینترنتی خبری: 

سایت‌های خبری و مجله‌های اینترنتی فراوانی در سراسر دنیا راه‌اندازی شده‌اند که هر یک بر روی یک موضوع خاصی تمرکز می‌کنند و مخاطبین خود را جذب می‌کنند اما شاید از خود بپرسید این نوع سایت‌ها از چه روشی کسب درآمد دارند، سایت‌های خبری و پورتال‌های تفریحی با توجه به مخاطبین زیادی که دارند بینندگان فراوانی در سراسر وب دارند و همین مزیت باعث شده که اغلب برندهای بزرگ این محیط را مناسب برای تبلیغات خود در اینترنت ببینند.

چگونه یک کسب و کار آنلاین را شروع کنیم؟

همانطور که گفته شد برای شروع یک کسب و کار آنلاین به سرمایه زیادی احتیاج ندارید. شما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی به تخصص خاصی احتیاج ندارید ولی در صورت لزوم می توانید از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ مشاوره بگیرید. توجه داشته باشید مانند سایر مشاغل این طیف از شغل ها نیز به صبر و پشتکار نیاز دارد.

مهارت‌های مورد نیاز برای این صنعت:

١.داشتن پشتکار و پرتلاش بودن

٢.توانایی در کار کردن با کامپیوتر

٣.آشنایی با اینترنت و موتور جستجو گوگل و مباحث ابتدایی IT

۴.توانایی کار کردن با شبکه‌های اجتماعی

۵.قدرت ویرایش تصاویر و فتوشاپ در حد متوسط

۶.امکان تحقیق و پژوهش کسب و کار خود

٧.برنامه‌ریزی کاری و زمان‌بندی

٨.توانایی مذاکره با مشتریان و همکاران

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی 

گام اول) ایده یابی و پیدا کردن یک نیاز در بازار

اولین قدمی که برای شروع مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید برداشت، پیدا کردن یک نیاز و چالشی جذاب در بازار فعلی کشور است، که مردم به آن نیاز دارند.

همیشه دنبال یک ایده نو نباشید که کسی هنوز آن را اجرا نکرده است، سعی کنید خلاقانه فکر کنید و نواقص کسب و کار های مشابه را برطرف کنید و بخشی از بازار را به خود اختصاص دهید. وجود رقیب‌های قدرتمند در یک کسب و کار اینترنتی به این نشانه نیست که شما اصلاً نباید وارد آن بیزنس شوید، دلیل اینکه افراد می‌ترسند و وارد تجارت های پررقابت نمی‌شوند نداشتن مزیت‌های رقابتی فراتر از رقبا است. شما اگر بخواهید در یک کسب و کار آنلاین موفق باشید، حتماً باید مزیت‌هایی داشته باشید تا مخاطبان حاضر به خرید از شما باشند، مزیت‌هایی که سایر رقبا آن‌ها را ندارند.

گام دوم) تحقیق و پژوهش کسب و کار های آنلاین

هر شخصی که قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی را دارد، نیازمند به داشتن اطلاعات دقیق از بازار و رقبا در تجارت خود است. سه راه حل برای جمع آوری اطلاعات به شرح زیر است:

راه‌حل اول: با جستجو در اینترنتی می‌توانید بفهمید یک ایده می‌تواند چه میزان مخاطب داشته باشد اگر نمونه‌های مشابهی از ایده شما در اینترنت باشد می‌توانید بفهمید که بازار کار این کسب و کار مجازی مفید است و قابلیت کار کردن در آن را دارد.

راه‌حل دوم: در بازار از افراد خبره در این زمینه مشورت بگیرید و بپرسید که چه نظری را دارند اگر موافق هستند نظرات آن‌ها را یادداشت کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

راه‌حل سوم: از کارشناسان خبره و مشاوران دیجیتال مارکتینگ مشاوره بگیرید و موضوع را با آن‌ها در میان بگذارید و ببینید که چه میزان توانایی را در شما و ظرفیت بازار می‌بینند.

گام سوم) ایجاد هدف مشخص و برنامه‌ریزی

پس از اینکه موفق به ایده یابی و تحقیق در یک ایده خاص شدید نوبت به ایجاد یک هدف در کسب و کار اینترنتی و مجازی می‌رسد، که هدف شما از راه‌اندازی کار اینترنتی چیست؟ و اصلاً چرا قصد دارید چنین کسب و کار آنلاینی را راه‌ اندازی کنید، برای رسیدن به اهداف خود باید برای تمامی مراحل کاری خود از ماه‌های ابتدایی برنامه‌ریزی کنید تا به مشکل نخورید برای فرایند اجرای کار به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین پارامترهای مهم کسب و کار های موفق، داشتن برنامه‌ریزی در کسب و کار آنلاین است.

گام چهارم) پیدا کردن یک نام تجاری برای کسب و کار های آنلاین و اینترنتی

یکی از مهم‌ترین مراحل راه ‌اندازی کسب و کار اینترنتی انتخاب یک نام تجاری و یا همان برند برای تجارت خود است، انتخاب نام مناسب می‌تواند به کسب و کار آنلاین شما کمک کند که سریع‌تر و در زمان کمتری بتوانید به هدف موردنظر خود برسید، یادتان باشد نام تجاری یا نام برند همانی است که مشتریان شما با این نام شما را خواهند شناخت.

گام پنجم) طراحی لوگو برای کسب و کار آنلاین

لوگوی یک کسب و کار نشانه هویت یک کسب و کار اینترنتی هست، در طراحی لوگو خیلی از موارد را باید رعایت کرد از جمله رنگ‌بندی نشانه‌های تصویری که معرفی می‌کند که در چه زمینه‌ای در حال فعالیت هستید، بعضی از لوگوها هم از نشانه‌های نوشتاری و متنی استفاده می‌کنند که این لوگوها هم کاربرد خودشان رادارند و یک پیامی را به مخاطبین خود انتقال می‌دهند.

گام ششم) راه ‌اندازی سایت برای کسب و کار های آنلاین و اینترنتی

در این مرحله ابتدا باید یک سایت مناسب برای راه ‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود طراحی کنیم تا بتوانیم بااقتدار در کسب و کار های آنلاین حضور داشته باشیم و مسیر موفقیت خود را در اینترنت آغاز کنیم.

گام هفتم) ایجاد یک مدل OKR برای کسب و کار های اینترنتی خود

آژانس دیجیتال مارکتینگ هم سایت با توجه به تجربیات چندین ساله که از راه ‌اندازی کسب و کار های اینترنتی داشته است، به این نتیجه رسیده است که داشتن یک سیستم مشخص و ایجاد اهداف خاص در مدت ٣ تا ١ سال می‌تواند هر تجارتی را متحول نماید. مدل OKR یک سیستم و مدلی هست که به خیلی از کسب و کار های سنتی و مجازی کمک‌های ویژه‌ای می‌کند، این مدل که اغلب کسب و کار های بزرگ از آن استفاده می‌کنند مانند لینکداین، یوتیوب، فیس‌بوک و گوگل بر اساس اهداف (حداکثر ۵ عدد هدف) در گام اول مشخص می‌کنید و برای رسیدن به این اهداف اقداماتی که به‌صورت منظم باید انجام بدهید را مشخص می‌کنید، حالا این اقدامات می‌تواند هر چیزی باشد از جمله طراحی، تولید محتوا، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ... که با توجه به تاریخی که درج می‌کنید باید انجام شود و اگر در تاریخ مشخص‌شده موفق به انجام آن نشدید می‌توانید تا ۴ الی ۵ روی آینده آن را تکمیل نمایید. مدل OKR به کسب های اینترنتی کمک می‌کند که تمرکز و نظم را ایجاد خواهد کرد، تا یک تجارت با یک چارچوب تعیین‌شده پیش برود و به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود دست پیدا کند.

گام هشتم) ورود اطلاعات و یا دیتا اینتری سایت

پس تکمیل فرایند طراحی سایت شما باید محتوا و تصاویر صفحات مدنظری را که دارید آماده کنید و سعی کنید که محتوای هدفمند و جذاب و موردنیاز کاربر را برای آن‌ها ایجاد نمایید، تا بتوانید نتیجه ایده آلی را که مدنظر دارید به دست آورید و آن‌ها در وب‌سایت خود قرار بدهید تا سایت شما شکل بگیرید.

گام نهم) ثبت وب‌سایت در موتورهای جستجو

پس از اینکه تمام مراحل قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشتید لازم است که صفحات وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو مانند گوگل ثبت نمایید، تا صفحات شما در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ نمایش داده شوند، بیش از ٩٣ درصد از ورودی‌های وب سایت‌های اینترنتی از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت‌های اینترنتی می‌شوند، این موضوع آن‌قدر در دنیا و خصوصاً ایران اهمیت پیداکرده است که تبدیل به یک روش بازاریابی در اینترنت با استفاده از موتورهای جستجو شده است که به آن SEM نیز گفته می‌شود، که تا به امروز هدفمندترین و بهترین روش پیدا کردن مشتریان هدف و سرنخ فروش مورداستفاده فراوانی قرارگرفته است.

گام دهم) فعالیت کسب و کار های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی

پس از اینکه وب‌سایت شما به‌صورت کامل آماده شد بهترین زمان برای آغاز فعالیت کسب و کار اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی است، امروزه مخاطبین فراوانی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که علاقه‌مند به استفاده از خدمات شما و یا خرید محصولات شما می‌باشند، شبکه‌های اجتماعی این بستر را برای کسب و کار های آنلاین فراهم کرده که به معرفی برند و محصولات خود بپردازند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند.

گام یازدهم) بهینه‌سازی و سئو سایت

قاعدتاً وجود لینک‌های سایت‌های اینترنتی بر روی کلمات کلیدی پرطرفدار و هدفمند در صفحه ابتدایی موتورهای جستجو آرزو هرکسی برای موفقیت در اینترنت و کسب و کار های اینترنتی هست، سئو سایت با توجه به اینکه بهترین روش تبلیغاتی در اینترنت است می‌تواند سرنوشت هر کسب و کار اینترنتی را به‌طور جدی متحول کند.

این را در نظر بگیرید که ٩٣ درصد از ورودی‌های وب سایت‌های اینترنتی از طریق موتورهای جستجو انجام می‌شود و این موضوع اهمیت بهینه‌سازی و سئو حرفه‌ای سایت‌های اینترنتی را یک چالش بزرگ برای تجارت های آنلاین برای رسیدن به صفحات ابتدایی بر روی کلماتی کلیدی است.

گام دوازدهم) بازاریابی محتوا و تولید محتوای هدف 

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین اصولی است که هر کسب و کار اینترنتی باید آن را انجام بدهد ، امروزه افراد ٢۰ درصد زمان خود را صرف مطالعه مطلبی در اینترنت می‌کنند، این موضوع اهمیت تولید محتوای سایت را بیش از پیش تأثیرگذار کرده است، شما اگر در زمینهٔ (فرش و قالی) فعالیت می‌کنید می‌توانید با تولید محتوای مرتبط به‌عنوان مثال: ١۰ توصیه برای خرید (فرش) که باید در نظر بگیرید یا چگونه یک (فرش) را با بهترین قیمت خریداری کنیم می‌توانید بازاریابی محتوای سایت خود را به شکل اصولی و هدفمند پیش ببرید. افراد با سرچ در موتورهای جستجو به شکل‌های مختلف هزاران مطلب را در اینترنت پیدا می‌کنند و با توجه به نیاز خود روی آن‌ها کلیک می‌کنند، تولید محتوای هدفمند می‌تواند کسانی را که قصد خرید محصول خاصی را داشته باشند را مجاب به خرید کند و اعتماد آن‌ها را به دست آورید.

گام سیزدهم) بازاریابی اینترنتی رمز موفقیت هر کسب و کار اینترنتی

هر کسب و کار اینترنتی پس از طی کردن مراحل ابتدایی راه اندازی خود، نیازمند به ایجاد یک سناریو بازاریابی اینترنتی هست تا بتواند از طریق دیجیتال مارکتینگ این فرایند را به‌درستی انجام بدهد. بازاریابی اینترنتی می‌تواند به مطرح کردن یک کسب و کار اینترنتی کمک کند تا با مخاطبان بیشتری در تعامل باشد و از طرفی به درآمد بیشتری نیز برسد. به همین خاطر هر تجارت آنلاینی برای موفقیت باید با یک برنامه بازاریابی اینترنتی داشته باشد. 

گام چهاردهم) تبلیغات هدفمند تجارت های آنلاین

تبلیغات راهکاری مناسب برای رشد سریع تجارت های اینترنتی است، از طرفی این کار هزینه‌های فراوانی با توجه به گستردگی تبلیغات آنلاین دارد. هر کسب و کار مجازی می‌تواند با کمک تبلیغات برای خود اعتبار و اعتماد ایجاد کند که خود این می‌تواند دلیل توجیه‌کننده ای برای استفاده از تبلیغات باشد.

گام نهایی) تحلیل و اندازه‌گیری

پس از اتمام مراحل راه اندازی و بازاریابی کسب و کار های مجازی نوبت به این خواهد رسید که با توجه به داده‌های به دست آمده بتوانید بهترین راه‌حل ها را داشته باشید، که این می‌تواند باعث شود نقاط قوت و ضعف‌های تجارت شما را نشان دهد و بدانید که کدام استراتژی موثر بود و روی آن‌ها تمرکز داشته باشید و روش‌های تأثیرگذار را ادامه دهید و خصوصاً به نقاط ضعف بازاریابی و تبلیغاتی خود پی ببرید و آن‌ها را یا حذف کنید یا دنبال راه‌حل باشید تا آن‌ها را برطرف کنید. 

تعریف نرخ بازده داخلی (IRR) و نحوه محاسبه آن
ایده سرمایه گذاری: پرورش جلبک اسپیرولینا

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/