WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 9 دقیقه (1864 words)

ایده سرمایه گذاری: پرورش عقرب

---8

فرصت سرمایه‌گذاری این نوبت به پرورش عقرب اختصاص دارد. اسم بعضی از گونه ­های عقرب خواص درمانی متعددی دارد و پرورش آن مزیت‌های اقتصادی فراوانی دارد. پرورش عقرب با هر میزان سرمایه‌گذاری قابل انجام است و حداقل سرمایه برای تولید اقتصادی کمتر از 100میلیون تومان است.قیمت فروش هر عقرب 8 تا 25 هزار ریال می­باشد و قیمت هر گرم سم عقرب 45 تا 80 میلیون تومان می ­باشد. به عبارتی نرخ بازدهی بالای 75 درصد دارد. اما به دلیل اینکه 18 ماه طول می­کشد تا عقرب ها به سن سم ­گیری برسند،1 تا 1.5 سال برای برگشت سرمایه زمان لازم است.

معرفی محصول 

عقرب یا کژدم یکی از گونه های بندپایان است که دارای نیشی در دم خود می باشد و بیشتر در آب و هوای گرم فعال است. انواع عقرب ها ۸ پا دارند و نیش آن ها زهر آگین است که برخی از زهرها کشنده نیز می باشند. آن ها معمولا شب ها شکار می کنند و روزها در زیر سنگ یا سوراخ هایی در طول زمین و به طور کلی جاهای تاریک پنهان می شوند. در جهان انواع مختلفی از عقرب ها وجود دارد که هرکدام سم متفاوتی دارند. این زهر گاها باعث تورم می شود اما باعث مرگ نیز می تواند باشد.در میان عقرب ها نوعی عقرب قرمز هندی کشنده‌ترین گونه می‌باشد که میزان کشندگی آن در ایالت‌های هند بین ۴۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده‌است.

کژدم گونه‌های زیادی دارد که در ایران دو گونه ایرانوس و خوزستانوس در ایران کشف و نام عقرب ایرانی به ثبت رسیده‌اند.در ایران سه گونه کژدم خطرناک وجود دارد که گزارش‌هایی از مرگ براثر گزش آنها وجود دارد:

الف) همی سکورپیوس لپتوروس : عقربی زرد رنگ و کوچک است. نرها دمی بلند دارند.این عقرب در نواحی جنوبی و جنوب غربی بسیار فراوان است و در خوزستان به آن «گادیم» می‌گویند.

ب) کمپسوبوتوس ماتهیزنی : دارای اندازه‌ای بسیار کوچک و بدنی باریک به رنگ زرد یا آجری است. این گونه هم در نواحی جنوبی به ویژه در خوزستان فراوان است. سم این دو گونه عقرب می‌تواند گلبول‌های قرمز خون را تخریب کند.

ج) آندرکتونوس کراسیکودا : جثه‌ای درشت‌تر از دو گونه قبلی دارد و رنگ آن سیاه یا قهوه‌ای تیره‌است. این گونه در بیشتر نقاط ایران پراکندگی دارد

عقرب ها نیز مانند سوسک ها موجوداتی هستند که اشعه رادیو اکتیو بر روی آنها تاثیری ندارد. حتی ضعیف ترین نوع عقرب نیز میتوانید ۴۰۰۰۰ راد را تحمل کند، این در حالی است که انسان تنها می تواند ۶۰۰ راد را تحمل کند. به همین خاطر عقربها به راحتی می توانند از انفجار اتمی جان سالم به در ببرند.

فصل خرید عقرب­ ها مهر تا فروردین است که در حال حاضر توسط صیادان انجام می­ شود و به موسسات وابسته می ­فروشند. 

تاریخچه 

هیچ‌کس دقیق نمی‌داند «موج خبری» قیمت سرسام‌آور زهر عقرب در بازار‌های جهانی را چه کسی و دقیقاً چه زمانی در ایران به راه انداخت. اما طی دو سال گذشته نه تنها صفحه‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی درباره «گران‌قیمت‌ترین مایع دنیا»گفتگو کرده‌اند بلکه رسانه‌های مختلفی از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز گزارش‌های مختلفی درباره این موضوع و «کارآفرینان جوان»و «مزرعه عقرب»آن‌ها منتشر کرده‌اند، گزارش‌هایی که می‌گویند هر لیتر این مایع ۱۰ میلیون دلار در بازار‌های جهانی قیمت دارد.

کاربرد 

یکی از موثرترین کاربردهای سم عقرب در جهت نابودی حشرات و آفات در بخش کشاورزی است. این امر منجر به کاهش استفاده از مواد شیمیایی در روش های سنتی می شود که براحتی می تواند به حفظ محیط زیست و تعادل اکوسیستم و پایداری حیات کمک کند.

از سوی دیگر مطالعات نشان داد این سم در طبیعت تجزیه خواهد شد، بنابر این منجر به تغییر ساختار آب و خاک نشده و نمی تواند به بدن حیوانات و انسان ها راه یابد

1. مسکن درد

بر اساس مطالعه ای منتشر شده در سال 2013 که در مورد سم عقرب است مشخص شد که می توان از آن به عنوان یک مسکن بدن انسان استفاده کرد.

2.استفاده در جراحی پیوند قلب

علاوه بر این، زهر عقربدر جراحی پیوند قلب نیز استفاده می شود. این عمل اغلب در بیماران مبتلا به سابقه بیماری قلبی لنجام می شود. اگرچه در تمام بیماران قلبی عمل پیوند قلب نباید انجام شود، این عمل راه حل نهایی درمان بیماری قلبی است. مزیت استفاده از زهر عقربدر این عمل، کاهش ریسک شکست یا پس زدن در هنگام پیوند است.

3.یک آفت کش طبیعی است

زهر عقربمی تواند به عنوان یک آفت کش طبیعی نیز استفاده شود. مطمئنا این آفت کش ها نسبت به آفت کش های شیمیایی ساخته شده توسط کارخانه ها با محیط زیست سازگار تر است. به دلیل حاوی سموم بودن آن، تمام انواع آفات موجود در گیاه را می کشد.

4. دارویی برای درمان لوپوس

لوپوس بیماری مرتبط با پادتن هاست. پادتن ها باید با بیماری های خارجی حمله کنند و درنتیجه بدن سالم بماند. با این حال در بیماران لوپوس، چادتن ها به خود حمله می کنند. این خطا به برخی از اشکال عضو لوپوس حمله می کند. برای درمان آن، معمولا بیماران باید به طور منظم دارو استفاده کنند و کمی با یک پزشک کنترل می شود. با این حال، امروزه زهر عقرب نیز می تواند به عنوان یک دارو لوپوس مورد استفاده قرار گیرد.

5.دارویی برای آرتروز روماتیسی است

زهر عقربدر درمان بیماری آرتروز رماتیسمی با سرطان استخوان کار می کند. بنابراین بیماری آرتروز روماتیسمی می تواند به طور طبیعی درمان شود. یا خواص سلامتی ریحان را امتحان کنید.

6. برای داروهای سرطانی

سرطان یکی از کشنده ترین بیماری های جهان است. به ندرت، بیماران سرطانی می خواهند بمیرند. بنابراین ، سرطان سخت ترین بیماری برای درمان است. اما اکنون دانشمندان متوجه شده اند که سم عقرب نیز می تواند به عنوان یک درمان برای سرطان مورد استفاده قرار گیرد. مطمئنا این دارو امن تر و با عوراض جانبی کمتر از داروهای شیمیایی است.

7.جلوگیری از شکست پیوند سیاهرگی

این یک یافته از دانشگاه لیدز است. در عقرب سمی به نام مارگوتوکسین وجود دارد. مارگاروکسین می تواند برای جلوگیری از شکست در روند پیوند سیاهرگ به تیم پزشکی کمک کند ...

8. پاکسازی تومور

معمولا برای غلبه بر تومور موجود در بدن، پزشک آن را از طریق عمل جراحی برمی دارد. اما به ندرت سلول های توموری بعد از عمل نیز در بدن بیمار باقی می مانند. سم عقرب می تواند این می تواند به تنهایی تومور ها را حل کند. اما اکنون مزایای زهر عقرب برای پاکسازی تومور ها از بدن انسان یافته شده است. محققان مواد ترکیبی را به عنوان ید (گندزدا) کمکی برای پاکسازی سلول های تومور پس از عمل جراحی استفاده می کنند.

9.جلوگیری از شکست بای پس قلبی

مقصود از بای پس قلبی، عمل جراحی برای افزایش جریان خون به قلب می باشد. محققان انگلستان یافتند که زهر عقرب می تواند از شکست بای پس قلبی جلوگیری کند. زیرا در انجام بای پس قلبی ممکن است شکست رخ بدهد.

10.کمک برای درمان بیماران سرطانی

بیماران مبتلا به سرطان باید تحت مراقبت های شدید باشند. از نوع داروها گرفته تا آنچه که باید بخورند. محققان دانشگاه واشنگتن تشعشعاتی مرتبط به سموم طبیعی مانند اسکارپیون ها را یافتند که می تواند به درمان سرطان کمک کنند.

از زهر عقرب می توان برای نمایان کردن سلول های سرطانی نیز استفاده کرد. تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شده نشان می دهد که اگر زهر عقرب به دستگاه رنگ آمیزی تومور متصل شود، به دلیل اینکه خاصیت فلورسنتدارد می تواند رنگ تومور های سرطانی را به وضوح نشان بدهد.

11.جلوگیری از مالاریا

مالاریا بیماری است که معمولا در مناطق بومی یافت می شود. در سال 2011، محققان دانشگاه مریلند داروی واقعی برای درمان مالاریا از طریق زهر عقرب یافتند.

12. کشاورزی

در کنار بررسی پروتئین های زهر عقرب، عده ای هم در جستجوی راه هایی برای استفاده از این سموم در جهت خدمت بیشتر به بشر هستند. ساده ترین خاصیت این زهر ها استفاده در موارد کشاورزی است. این سموم یکی از بهترین آفت کش ها است. استفاده از زهر عقرب برای دفع آفت ها چند فایده دارد که از میان مهم ترین آنها می توان به تجزیه پذیر بودن انها توسط خاک اشاره کرد. همان طور که می دانید استفاده از سموم صنعتی باعث می شود تا خاک پس از سال ها خاصیت خود را از دست بدهد و اصطلاحا به خاک مرده تبدیل شود. چرا که سموم صنعتی به هیچ عنوان تجزیه پذیر نمی باشند.

13.انواع پیوند ها

زمانی که عضو جدید را به بدن پیوند می زنند، امکانش خیلی زیاد است که بدن آن عضو را نپذیرد و شروع به نابود سازی بافت ها بکند. با استفاده از زهر عقرب می توان این مشکل را نیز از بین برد. چند سالی است که از زهر عقرب یا نسخه سنتز شده آن در ساخت دارو های ایمنی بدن استفاده می شود.

14. درمان آرتریت

راهبان بودایی که در صخره های بلند چین زندگی می کنند همیشه دارای سلامت بدنی بسیار خوبی هستند و به گفته خودشان هیچگاه دچار درد عضلات نمی شوند. سال ها راز این راهبان مخفی مانده بود تا اینکه در سال 2010 یکی از آنها ادعا کرد که هر ماه به عقرب ها اجازه می دهند تا آنها را نیش بزنند. تحقیقات در مورد خواص زهر عقرب نشان می دهد که این ماده می تواند به درمان بسیاری از بیماری های غصلانی و مفصلی مانند آرتریت ها کمک کند. ...

کسب درآمد 

درآمد طرح پرورش عقرب از فروش سم عقرب است که قیمت هر گرم سم خشک عقرب در بازارهای جهانی ۷۰ میلیون تومان است.

اگر بخواهیم میزان تولید سم عقرب در واحدهای پرورش عقرب را محاسبه کنیم می‌توان گفت که از هر ۱۵۰ هزار عدد عقرب به‌طور میانگین ۲۵ گرم سم خشک عقرب تولید می‌گردد.

در طرح توجیهی پرورش عقرب که ظرفیت پرورش 50000 عقرب است حدود 12 گرم سم خشک تولید می‌شود که اگر میانگین قیمت فروش را 50 میلیون تومان به ازای هر گرم در نظر بگیریم درآمد یک واحد پرورش با این ظرفیت 600 میلیون تومان می‌شود؛ که البته از این مبلغ هزینه‌ها کم می‌شود و سود خالص حدود سالانه 100 میلیون تومان خواهد بود. فصل خرید عقرب مهرماه تا فروردین‌ماه است که در حال حاضر توسط صیادان انجام می‌شود و به مؤسسات وابسته می‌فروشند. این مؤسسات عقرب‌ها را پس از خریداری بر اساس گونه جداسازی و با استفاده از دستگاه شوک الکتریکی سم گیری می‌شوند. این سم‌ها که ابتدا مایع است با استفاده از دستگاه دیگری به سم خشک تبدیل می‌شود و طی یک پروتکل خاص در ساخت آنتی‌ژن استفاده می‌شود. 

جمع بندی و نتیجه گیری

چرا کسب و کار پرورش عقرب پرسود است؟

 زیرا:

در حال حاظر پرورش عقرب بسیار نوپا است و هنوز اشباع نشده است.

عقرب موجود بسیار مقاومی است و تلفات کمی دارد.

زهر آن گرانقیمت ترین مایع دنیاست.

نیاز به مکان کوچکی دارد.

هزینه زیادی ندارد و فقط کمی صبر میخواهد.

نیاز به رسیدگی دائم ندارد (تنها روزی 2 ساعت) 

ویدیوی پرورش عقرب 

تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/