WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1150 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید پودر آرد سوخاری

0656

معرفی محصول 

آرد سوخاری" یا "پودر سوخاری" فرآورده ای غذایی است که از نان‌های حجیم تهیه می‌شود. در اصل آرد سوخاری تشکیل شده از ذرات کوچک، پودر یا آرد نان است. با این تفاوت که آرد یا پودر سوخاری خشک و برشته می شود. این پودر نان در ایران به نام آرد سوخاری شناخته می شود و دلیل استفاده از این نام ، کاربرد این فرآورده در غذاهایی است که ابتدا با آرد یا پودر سوخاری پوشش داده شده و سپس سرخ می شوند است . انواع مختلف آرد سوخاری براساس:شکل و اندازه ذرات، رنگ و طعم آنها دسته بندی می شوند.

 آرد های سوخاری‌ای که در حال حاضر در بازار موجود هستند، معمولاً از نان‌های حجیم تولید می‌شوند. این نان‌ها به نحوی حرارت می‌بینند که رطوبتشان گرفته، خشک، قهوه‌ای و برشته شوند و زمانی که نان خشک‌شده به صورت آرد دربیاید، آرد سوخاری آماده بسته‌بندی است.

در روند تولید، نان 2 بار تحت فرآیند پخت قرار می‌گیرد. مرحله اول پخت نان عادی ولی مرحله دوم آن طولانی‌تر و با حرارت ملایم‌تر است. در واقع، آرد سوخاری فقط با پخت مجدد نان به دست می‌آید و مرحله دوم پخت برای از دست رفتن باقیمانده آب و خشک شدن کامل نان انجام می‌شود. به علاوه اگر نان‌های تستی که به دلیل بیات شدن قابلیت مصرف ندارند و به فروش نرسیده‌اند، دچار فساد نشده باشند، دوباره به کارخانه بازمی‌گردند و مجدداً در فر می‌روند تا به صورت خشک‌شده درآیند. این اتفاق در مورد نان‌هایی هم که در کارخانه قالب آن‌ها دچار اشکال‌ شده نیز، می‌افتد.

انواع آرد سوخاری

آرد سوخاری در انواع پودر، نوع دانه درشت یا ادویه‌دار به بازار عرضه می‌شود که این مسئله به نوع آسیاب و الک کردن و نوع مصرف آرد، بستگی دارد. معمولاً در تهیه غذاهای سرخ‌شده برای تردی بیشتر مثلاً در تکه‌های مرغ، نوع درشت و در تهیه ناگت، کتلت یا ماهی نوع پودری آن بیش‌ترین کاربرد را دارد.

در تولید نوع ادویه‌دار آرد سوخاری نیز دو دیدگاه منفی و مثبت مطرح است. در نگرش منفی احتمال می‌رود به دلیل اینکه طعم، بو و رنگ آرد از کیفیت خوبی برخوردار نیست، آن را با ادویه طعم‌دار کرده‌اند تا طعم نامطلوب و ماندگی آن مشخص نشود اما وجه مثبت این است که با توجه به در نظر گرفتن انواع ذائقه‌ها، ادویه‌های مختلف به آن افزوده شود تا مصرف‌کننده به راحتی بتواند آرد سوخاری ادویه‌دار مناسب را در پخت گوشت، ماهی، مرغ یا ... به کار ببرد.

آرد سوخاری مرغوب را از کجا بشناسیم؟

معمولاً نشانه خاصی برای تشخیص مرغوب‌ترین نوع آرد سوخاری وجود ندارد مگر اینکه بو و رنگ آن طبیعی باشد. آرد سوخاری مرغوب نباید بوی کهنگی و نم بدهد و باید دانه‌بندی آن یکسان و یکنواخت باشد. چون رطوبت این آرد کم است، احتمال کمی برای فساد آن وجود دارد مگر اینکه در شرایط نامناسب مثلاً محیط مرطوب و به مدت طولانی نگهداری یا از همان ابتدا در تهیه آن، از نان کپک‌زده استفاده شده باشد.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۱۵۴۱۴۱۲۳۴۲ ، ۱۵۳۱۱۶۴۲
کد تعرفه گمرکی محصول 19059090
تعداد واحدهای فعال161
تعداد واحدهای طرح55

روش تولید 

 مراحل تولید عبارت است از: مخلوط کردن - اکسترود کردن و پف دادن - کوره یا اجاق سرخ کن – آسیاب - بسته بندی.
آردی که از آرد گندم (حداکثر ۸۰ درصد استخراج) پس از طی مراحل مناسب تخمیر و پخت و یا از خورد کردن و الک کردن انواع نان سوخاری و سفید مانند (نان ساندویچی ، نان سفید ، نان تست ، نان همبرگر ، بروتشن و باکت) تحت شرایط بهداشتی نتیجه می شود.
آرد سوخاری:
پودر سوخاری یا آرد سوخاری معمولاً از نان‌های حجیم تهیه می‌شود. این نان‌ها به شکلی در برابر گرما قرار می‌گیرند که نم آن ها از بین برود و به صورت خشک برون آیند. آرد سوخاری و نان سوخاری دو فرآورده از یک خانواده هستند.
تهیه آرد سوخاری در صنعت
برای تهیه آرد سوخاری، نان دو بار تحت فرآیند پخت قرار می گیرد و تهیه آن به طور مستقیم از آرد معمولی امکان پذیر نیست. حتی در مواردی که بازار مصرف آرد سوخاری زیاد است، برخی نان ها برای تبدیل به آرد سوخاری، پخته می شوند. به هر حال آرد سوخاری فقط با پخت مجدد نان به دست می آید.
پخت دوم نسبت به پخت اول متفاوت است. پخت نان در مرحله اول یک پخت عادی است ولی در مرحله دوم پخت هم طولانی تر است و هم حرارت ملایم تر. در واقع مرحله دوم پخت برای از دست رفتن باقیمانده آب و خشک شدن کامل نان به انجام می رسد. تغییر رنگی هم که در آن مشاهده می شود به دلیل واکنش میلارد و نیز کاراملیزه شدن است و هر چه مدت زمان پخت دوم در این نان ها بیشتر باشد، رنگ آرد تیره تر خواهد بود.
آرد سوخاری چگونه تهیه می شود؟
ـ آرد سوخاری معمولا از نان های حجیم تهیه می شود. این نان ها به نحوی حرارت می بینند که رطوبت آن ها گرفته می شود و به صورت خشک درمی آیند. در واقع، آرد سوخاری و نان سوخاری، ۲ محصول از یک خانواده هستند. این نان در اثر حرارت مجدد، رطوبت خود را از دست می دهد و خشک، قهوه ای و برشته می شود. در این مرحله نان آماده خرد و آسیاب شدن و تبدیل شدن به آرد یا پودر سوخاری است. در این مرحله است که سایز (مش) ذرات بسته به نوع نیاز مش بندی می شود.
 باید به شکل آرد درآید؟
ـ اگر این نان خشک شده را به صورت آرد درآوریم، آرد سوخاری به دست می آید. آردهای سوخاری ای که در حال حاضر در بازار وجود دارند، به این شکل تولید می شوند. در واقع، نان های تستی که برای فروش به بازار می روند، در صورتی که به فروش نرسند، اگرچه دچار فساد نشده اند ولی به دلیل بیات شدن دیگر به شکل نان قابلیت مصرف ندارند. این نان ها دوباره به کارخانه بازمی گردند و مجددا در فر می روند تا به صورت خشک شده درآیند. این اتفاق در مورد نان هایی که قالب آن ها دچار اشکال شده نیز رخ می دهد. پس از این مرحله، آن ها را آسیاب و به شکل آرد سوخاری بسته بندی و روانه بازار می کنند.

ماشین آلات مورد نیاز 

 میکسر
نوار نقاله پیچ
اکسترودر پیچ دوقلو
نوار نقاله هوادهی
اجاق برقی کوره
نوار نقاله هوا
آسیاب
ماشین بسته بندی

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 860 تن
تعداد افراد مورد نیاز13نفر
مساحت موردنیاز کارخانه300متر مربع
خرید ماشین آلات3190میلیون ریال

ویدیوی تولید پودر سوخاری 

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پروفیل...
معرفی جریان وجوه نقد (Cash Flow) و نمونه صورت جری...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/