WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 10 دقیقه (2050 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید بتن سبک گازی ACC

1951

معرفی محصول 

 بلوک‌ سبک AAC محصولی قابل بازیافت و غیر سمی می‌باشد که وجود سلول‌های هوا در این بلوک‌ها آنها را سبک وزن می‌سازد . بلوک به نوعی از بتن سبک متخلخل گفته می‌شود که در ساختمان سازی به کار می‌رود. بلوکAAC با نام اصلی بتن هوادار اتوکلاو شده از بتن‌های قدیمیNAAC اتوکلاو نشده یا بتن متمایز می‌شوند .

هر دو بلوک نام برده شده، بلوک متخلخل سبک هستند که در ساختمان سازی به کار می‌روند و ویژگی‌های مشابهی نیز دارند. ‌

بلوکNAAC به بلوکی گفته می‌شود که به روش‌های گازی ساخته نشده است. بلوک به روش گازی پخته می‌شود و پف می‌کند. بعد از این مرحله بلوک را می‌برند و به قطعات مورد نظر در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می‌کنند. وزن مخصوص بلوکAAC از بلوکNAAC کمتر است و به همین دلیل مقاومت بیشتری دارد.

بلوکAAC ویژگی‌های زیادی دارد که کار ساختمان سازی را آسان، سریع و ایمن می‌کند. به علاوه این که ساختمان‌هایی که با بلوک AAC ساخته شده اند، مقاومت بیشتر و اتلاف انرژی بسیار کمتری دارند .

بلوکAAC بلوک‌های بزرگی دارد. برای چیدن بلوک‌های بلوک به مهارت نیازی نیست و کارگران ساده نیز می‌توانند، به راحتی بلوک‌های بلوکرا روی همدیگر بچینند. به خاطر وزن پایین، به راحتی توسط کارگران حمل می‌شوند. به خاطر راحتی کار، هزینه کمتری نیز بابت دیوار چینی با بلوک به کارگران پرداخت خواهید کرد .

بلوکAAC به راحتی اره می‌شود و میخ در آن به راحتی کوبیده می‌شود. بنابراین سیم کشی و لوله کشی کردن در ساختمان‌های ساخته شده از بلوکAAC تمیزتر و سریع تر, و راحت تر صورت میگیرد.

اولین ویژگی مهم بلوک AAC، وزن پایین این مصالح ساختمانی است. وزن ساختمان با بلوک پایین می‌اید. بنابر تحقیقات، ساختمان‌هایی که وزن کمتری دارند، مقاومت بالاتری در مقابل زلزله دارند. به همین دلیل استفاده از بلوک AAC در ساختمان‌های ضد زلزله در حال افزایش است.

عایق های aac چیست ؟همانطور که گفته شد بلوک aac دارای عایق می باشد این عایق های عبارت است از :

سرما و گرما – حرارت – رطوبت – موریانه و صدا می باشد که این بلوک ها را بسیار محبوب کرده است .

عایق صوتی این بلوک ها برای این بلوک ها برابر با ۳۰db میباشد که در دیوار ۲۰ این مقدار افزایش تقریبا دوبرابری دارد .

  • بلوک هبلکس در اندازه های دلخواه : AAC را می توان در انواع و انداز ه های مختلفی تولید کرد، حتی میشود بلوک های استاندارد به پانل های تقویت شده بزرگ تولید کرد.
  • عایق حرارتی عالی: AAC دارای هدایت حرارتی بسیار کم است بنابراین می توان از انرژی کم کارایی بسیاری به دست اورد و در ساختمان از حداقل انرژی استفاده نمود . این امرباعث صرفه جویی در هزینه های گرمایش و سرمایش می شود.
  • وزن بسیار بسیار سبک : AAC حدود ۵۰٪ در صد کمتر از سایر محصولات ساختمانی وزن دارد.
  • استحکام و مقاومت فشاری بالا:بلوکAAC یک محصول سخت است، به دلیل اینکه مواد اولیه ان سیمان است و فرآوری شیمیایی در ان دخیل است که فشار زیادی را می تواند تحمل کند .
  • عایق صوتی عالی: به دلیل حباب های هوا و ساختار متخلخل ، AAC هبلکس دارای عایق صوتی بالا می باشد.
  • مقاومت بالا در برابر آتش : AAC مقاوم در برابر درجه حرارت بسیار بالا ، حداقل ۴ ساعت یا بیشتر.
  • مقاومت موریانه: موریانه و حشرات نمی توانند به AAC اسیب برسانند ؛
  • کارایی بالا: در نتیجه نسبت عالی اندازه به وزن، ساخت و ساز با AAC هبلکس بسیار سریع انجام می شود . با اینکه AAC یک ماده ساختمانی می باشد ومقاومت بالایی دارد با این وجود ان را میتوان به راحتی برش داد.

از مزایای بلوک سبک AAC می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱-وزن سبک بلوک‌ سبک یک متر مکعب معادل وزن یک متر مکعب بتن

۲-صرفه جویی در استفاده از آهن و آرماتوردر اسکلت به دلیل وزن کم و کاهش بار مرده ساختمان

۳-کاهش حجم موتور خانه و لوله های تأسیسات تا ۲۰ درصد به دلیل عایق بودن و حفظ گرما و سرما در محیط

۴-عدم نیاز به مصرف ملات ماسه سیمان (کاهش دستمزد تهیه ملات و سرعت بیشتر)

۵-عدم نیاز به زیر سازی با گچ و خاک به دلیل سطح کاملاً صاف

۶-کاهش چشمگیر ضایعات در مرحله حمل و اجرا

۷-استفاده از ضایعات به عنوان پوکه در ساختمان

۸-افزایش سرعت اجرا نسبت به آجر فشاری، سفال، بلوک سیمانی و لیکا به میزان ۲ الی ۳ برابر

۹-سبک سازی ساختمان و مقاومت بیشتر سازه در مقابل زلزله

۱۰-بهترین عایق حرارتی (گرما و سرما) و همچنین مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۲۶۹۵۱۳۱۳ ، ۲۶۹۵۵۱۲۳۶۶ ، ۲۶۹۵۵۱۲۳۹۳
کد تعرفه گمرکی محصول 68101110
تعداد واحدهای فعال48
تعداد واحدهای طرح197

کاربرد محصول 

 بلوک سبک محصول ساختمانی جدیدی است که برای ساخت و ساز های تجاری، صنعتی، اداری و مسکونی مناسب است .

روش تولید 

در نخستین مرحله از تولید بتن سبک، مواد اولیه شامل سیلیس و آب در آسیاب شماره ۱ به صورت دوغاب یا گل در آورده می‌شود و در آسیاب شماره ۲ مواد مورد مصرف ،شامل سیلیس، آهک و سیمان بصورت خشک پس از توزین مخلوط می‌شوند و در واقع دو آسیاب در این مرحله وجود دارد آسیاب شماره ۱ (آسیاب مواد تر) و آسیاب شماره ۲ (مواد خشک) که پس از مخلوط شدن و فرآوری، مواد به مرحله بعد انتقال میابند.

در مرحله بعد مهم ترین کار مخلوط کردن این سه ماده به شکل دوغاب است. میکسرهای مخصوص، مخلوط سه ماده اصلی تولید هبلکس را دریافت می‌کنند. این میکسرها وظیفه دارند، وزن محصول ورودی را به دقت بررسی کنند. محصول به دست آمده برای قالب ریزی به مرحله دوم منتقل می‌شوند.

پیش از آنکه مواد به قسمت قالب ریزی انتقال یابند بدقت توزین شده و در میکسرهای مخصوصی در مدت زمان لازم و مشخص مخلوط می‌شوند. در این بخش ۳ نوع مواد اولیه وجود دارد که توزین نهایی مواد در آن ها انجام می‌شود.

این میکسرها وظیفه دارند، وزن محصول ورودی را به دقت بررسی نمایند. محصول به دست آمده برای قالب ریزی به مرحله بعد منتقل می‌شوند.

قالب‌هایی که مخلوط به دست آمده به آنها ریخته می‌شود، هر کدام سه متر مکعب گنجایش دارند. اما فقط نصف قالب‌ها با مخلوط به دست آمده پر می‌شوند. مخلوطی که به میزان درستی از سیمان و آهک و سیلیس در آن وجود دارد در این قالب‌ها ریخته می‌شوند و مرحله هوادار کردن هبلکس‌ آغاز می‌شود. فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شوند که حباب‌های ریز هوا در محصول به وجود بیایند و محصول در عرض سه ساعت و نیم، به اندازه کل قالب رشد می‌کنند. حباب‌های هوا نباید از محصول بیرون بزنند تا بتوان به راحتی از آن ها استفاده کرد. دمای محصول در این مرحله به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی به هفتاد درجه سانتی گراد می‌رسد. بعد از این که دمای محصول اندازه گیری شد برای برش خوردن به خط تولید منتقل می‌شوند. قبل از این کار، قالب‌های هبلکس را باید با مازوت، اندود کرد تا در مرحله ریخته گری، حالت چسبندگی پیدا نکنند.

پس از ریخت قالب ها را به داخل گرم خانه با دمای ثابت انتقال میدهیم این مرحله تخمیر یا فرآوری اولیه نامیده می شود . با توجه به واکنش قلیایی آلومینیم در دوغاب، بسیاری از حباب های کوچک در ترکیب ایجاد می شود. در همان زمان، کیک شروع به سخت شدن می کند. پس از مدت زمان انتظار حدود۲٫۵ – ۴ ساعت، ( به مقاومت برشی) میرسد . زمان انتظار بستگی به درجه حرارت در منطقه تخمیر، بلکه کیفیت مواد اولیه و دستورالعمل انتخاب شده دارد.

قالب ها ۹۰ درجه میچرخد سپس بتن روی کف قرار می گیرد یعنی قسمت جانبی قالب به عنوان کفی قالب قرار می گیرد.

پس از اینکه قالب ها از مرحله گیرش به اتمام رسید ، دستگیره چرخشی قالب را ۹۰ درجه می چرخاند. این دستگیره قالب را باز می کند و بدن قالب را جدا می کند ، به طوری که کیک هبلکس بر روی یک طرف قالب برای برش باقی می ماند. این سیستم برگردان ، ثابت کرده است که امن ترین روش برای برگرداندن کیک در موقعیت برش عمودی، به عنوان کیک هبلکس در سمت جانبی قالب برای پردازش و برش می باشد.

قالب AAC پس از باز شدن دوباره به مرحله ریخته گری میرود اما قبل از ان قالب ها تمیز می شوند و مواد خاصی روی انها پاشیده می شود تا بعد ریختن مواد هبلکس ، مواد به قالب ها نچسبد.

تمام مراحل تمیز کاری و روغن پاشی به صورت اتوماتیک قابل انجام است.

کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می‌زند. محصول نهایی قبل از ورود به خط، با ازمایش‌های شیمیایی کنترل می‌شود تا به اندازه کافی هوادار شده باشد سطح خارجی هبلکس‌ها در این بخش از کارخانه برداشته می‌شوند تا یک سطح هموار و مشخصی از قالب‌ها دیده شوند. در این قسمت دیوارهای جانبی قالب‌ها را به بخش برش انتقال می‌دهند.

دستگاه‌های برش، با دقت کارکنان به صورت طولی برش می‌خورند. اندازه‌های برش طولی و عرضی قالب‌ها را با توجه به سفارش مصرف کنندگان تنظیم می‌کنند. اندازه برش هبلکس قابل تنظیم و تغییر است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. اما نباید از حد استاندارد پایین ترباشد که کارآیی لازم را نداشته باشد. اگر هم از یک میزانی بیشتر باشد، هبلکس‌‌ها فضای زیادی خواهند گرفت و انتظارات مشتری و مصرف کننده را برآورده نخواهند کرد.

دستگاه ها توانایی برش عمودی بلوک، برش افقی ،برش ضخامت و برش برای فاق و زبانه یا شیار را دارند.

یکی از نوآوری ها جدا کننده بلوک است. در اینجا برش های افقی از برش های عمودی قبل از اتوکلاو باید با دقت از هم جدا شوند و فاصله ای بین لایه ها ایجاد شود. این نوآوری باعث از بین بردن هر گونه چسپندگی می شود این عمل فراین اتوکلاور را سرعت می بخشد زیرا بخار سریعتر میتواند داخل بلوک نفوذ کند.

بعد از جدا سازی هبلکس‌ها در مرحله پخت وارد اتوکلاوها می‌شوند. دمای حرارت داخل اتوکلاوها حدود ۱۹۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار وارد شده بر آن ها، ۱۲ اتمسفر می باشد.

زمان مورد نیاز برای پخت ۱۰ ال ۱۲ ساعت میباشد البته زمان سخت شدن بستگی به چگالی و ویژگی های بتن هوادهی هبلکس دارد . در این فشار و دما بلوک ها پخته می‌شوند و به عمل می‌ایند و بلوک هبلکس تولید می‌گردد. تمام فرایند به صورت اتومات بوده و بلوک AAC به صورت ایمن بخاردهی می شوند

در این سیستم احتیاج به دیگ بخار با ظرفیت بالا می باشد تا بتواند بخار مورد نیاز اتوکلاو هارا تامین کند.

بعد از این که مرحله پخت هبلکس‌ها به پایان رسید، محصول نهایی به بخش بارانداز و عرضه مننتقل می‌شود تا وارد بازار مصرف گردند. هبلکس تولید شده به این طریق، بسیار ایمن و محکم خواهد بود و عایق خوبی برای رطوبت و سرما و گرما و همین طور صدا خواهد بود.

دستگاه انتقال بلوک آریا بلوک های برش را از نوار نقاله حمل می کند و آن ها را روی پالت چوبی قرار می دهد که توسط یک پالت بلوک ارائه می شود.

در صورتی که بلوک ها به اندازه های مختلف در دستگاه برش ،برش خورده باشند، دستگاه انتقال بلوک اریا قادر به مرتب سازی بلوک ها می باشد، تا هر مدل اندازه به طور جداگانه بسته بندی شوند.

پس از تکمیل اتوکلاو، کیک ها تخلیه و از فریم های پخت و پز تخلیه می شوند.

بلوک های بتنی با کیفیت بالا ، نیاز به بسته بندی راحت و سریع دارند.بنابراین، محصول نهایی باید بسته بندی شود و از خاک و رطوبت محافظت شود تا از کارخانه خارج شود.فرآیند بسته بندی بلوک AAC می تواند به صورت خودکار یا نیمه خودکار انجام شود.پالت حمل و نقل پر شده از بلوک باید ترجیحا با تسمه از جنس پلاستیک برای حمل و نقل و ذخیره سازی ایمن شده باشد.

ماشین آلات مورد نیاز 

+ دیگ بخار و تاسیسات جانبی
+ کمپرسور هوای فشرده
+ تاسیسات فیلتراسیون آب
+ سیستم گردش و تبرید آب مجهز به Air cooler و Cooling tower

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 225 تن
تعداد افراد مورد نیاز26نفر
مساحت مورد نیاز کارگاهی3000متر مربع
خرید ماشین آلات چینی گرید270000میلیون ریال

ویدیوی خط تولید بتن ساده هوادار اتوکلاو acc

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پروفیل...
معرفی جریان وجوه نقد (Cash Flow) و نمونه صورت جری...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/