WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 17 دقیقه (3434 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

468468485

معرفی محصول 

 استفاده از ظروف يك بار مصرف گياهي را به دليل برخورداري از مزاياي خوب سلامت به تمامي خانواده ها توصيه مي كنند. زمان برگشت ظروف پلاستيكي يك بار مصرف به طبيعت ۵۰۰ تا۳۰۰سال طول مي كشد، اما اين زمان براي ظروف يك بار مصرف گياهي پنج تا شش ماه بدون هيچ آسيب زيست محيطي است.

اين ظروف عاري از هر گونه اثرات مضر و عكس العمل هاي شيميايي در تماس با مايعات و غذاهاي داغ و مقاوم در برابر حرارت است كه باعث بروز بيماري هاي عصبي و خوني مي شود. ارتقاي ايمني و سازش با محيط زيست از جمله علل اصلي ترغيب و تشويق مصرف كنندگان به تهيه اين ظروف است.

توصیه وزارت بهداشت

وزارت بهداشت هم در راستای تامین و حفظ و ارتقای سلامت جامعه بر استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی كه داراي مجوز قانوني لازم از اين وزارتخانه است، تاكيد كرد. به گزارش وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي، ظروف يكبار مصرف گياهي (بر پايه نشاسته ذرت یا گندم) كه بتازگي در كشور توليد شده، هيچ مشكلي براي سلامتي استفاده‌كنندگان ايجاد نمي‌كند و به دليل طبيعي بودن پليمرهاي آن، زيست تجزيه‌پذير بوده و باعث تخريب محيط زيست نيز نمي‌شود.

تولید ظروف گیاهی به دهه 1970 بازمی‌گردد اما در نهایت آمریکایی‌ها در سال 2002 موفق به تولید انبوه پلیمر‌های گیاهی شدند و از بهمن ماه 86 محققان ایرانی موفق به تولید این پلیمر‌ها شدند و نام ایران به‌عنوان پنجمین کشور در دنیا که صاحب این فناوری است، ثبت شد.

به‌طور معمول در کشور‌های صاحب فناوری تولید پلیمر‌های گیاهی از نشاسته ذرت، سیب‌زمینی و گندم برای این منظور استفاده می‌شود. نشاسته به‌طور طبیعی یک پلیمر گیاهی است که خاصیت هیدروفیلی (آب دوستی) دارد. پس اولین مرحله تولید یک پلیمر قوی از بین بردن این خاصیت است: افزودن اسید‌های چرب گیاهی چون استاریک اسید و اولئیک اسید باعث می‌شود تغییراتی در ترکیب اولیه به وجود‌ آید و با تشکیل گروه استری با زنجیره طویل کربنی، خاصیت آب‌گریزی ایجاد شود.

در مراحل بعدی، افزودن ترکیباتی مانند موم عسل، روغن‌های گیاهی، گلوتن (برای حفظ خاصیت چسبندگی) و سلولز خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمر بهبود می‌یابد و ترکیب حاصل در دستگاه اکستروژن به گرانول تبدیل می‌شود. تبدیل گرانول به ورق، مواد تزریقی و فیلم‌های نازک محققان را قادر می‌سازد انواع و اقسام کیسه‌های پلاستیکی،ظروف پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف و… را تولید کنند.

در استفاده از این پلاستیک‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام انواع ظروفی که با پلاستیک‌های معمول ساخته می‌شود با پلیمر‌های گیاهی هم قابل تولید است، ضمن اینکه ظروف گیاهی از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند، در مایکروفر قابل استفاده‌اند، بر خلاف پلی‌استایرن که استفاده از آن در دمای بالاتر از 65 درجه مجاز نیست، دمای 90 تا 100 درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل می‌کنند.

تجزیه ظروف گیاهی در خاک حداکثر 3 تا 6 ماه طول می‌کشد که بستگی به دما، رطوبت و فشار خاک دارد که میکروارگانیسم‌های موجود در خاک را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. علاوه بر حفظ محیط زیست، حفظ سلامت انسان‌ها هنگام استفاده از این ظروف اهمیت ویژه‌ای دارد و از آنجایی که این پلیمر‌ها منشا گیاهی و طبیعی دارند، هیچ ماده سمی و مضری از آنها آزاد نمی‌شود.

عدم‌ وابستگی به منابع نفتی و مصرف کم انرژی برای ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی از دیگر مزایای آن است.پلیمرهای گیاهی جهت تولید دمایی در حدود 130 درجه نیاز دارند درحالی‌که در پلیمر‌های معمولی این دما بالای 190 درجه است و این اختلاف 60 درجه دما باعث صرفه جویی مالی زیادی در طول سال می‌شود.

آمریکا ظروف را از نشاسته ذرت تولید می کند. ایتالیا و انگلستان از نشاسته سیب زمینی استفاده می کنند.

ولی ایران با توجه به فراوانی نشاسته ذرت و گندم در کشور از آن ها بهره گرفته ایم. ولی تکنولوژی به گونه ای است که می توان از هر نوع نشاسته ای تولید کرد.

خواص نشاسته برای تولید ظروف گیاهی

نشاسته از نظر خواص فیزیکی یک ماده پلیمر گیاهی ضعیف است. ما این خواص را ارتقا دادیم. نشاسته را یک ماده آب دوست است به ماده ای آب گریز تبدیل کردیم، در اصل می توان گفت هنر این کار در آب گریز کردن نشاسته است.

سپس با افزودن موادی مثل موم عسل، روغن گیاهی و فیبر سلولز و آن را ارتقا دادیم. برای مثال موم عسل باعث براق و نرم شدن آن می شود و فیبر سلولز به آن استحکام می دهد.

میزان دمای قابل تحمل توسط این ظروف از 20 درجه تا 100 درجه می باشد. البته تفاوت ظروف گیاهی یکبار مصرف با نوع پلاستیکی در این است که از مایکروفر می توان استفاده کرد.

ظروف یکبار مصرف گیاهی (زیست تخریب پذیر) واژه زیست تخریب پذیر به معنی موادی است كه به سادگی توسط فعالیت موجودات زنده به زیر واحد های سازنده خود تجزیه شده و بنابراین در محیط باقی نمی مانند . استاندارد های متعددی برای تعیین زیست تخریب پذیری یك محصول وجود دارد كه عمدتا به تجزیه 60 تا 90 درصد از محصول در مدت دو تا شش ماه محدود می گردد. تولید پلیمرهای زیستی توسط طیف وسیعی از موجودات زنده مثل گیاهان ، جانوران و باکتریها صورت می‌گیرد. چون این مواد اساس طبیعی دارند، بنابراین توسط سایر موجودات نیز مورد مصرف قرار می‌گیرند.

كشور ما در دنيا جزو پنج كشور اول در زمينه مصرف سرانه پلاستيك است، اين در حالي است كه براي تجزيه ظروف پلاستيكي 30 تا 50 سال زمان لازم است كه اين زمان آسيب جدي و فاجعه به محيط‌زيست وارد مي‌كند. وي مي‌افزايد: مزيت پليمر گياهي و توليد ظروف و كيسه يك‌بارمصرف از آن، قابليت تجزيه شدن در مدت 6 تا 8 ماه را دارد كه زياني نيز متوجه طبيعت نمي‌كند.

مزيت اصلي استفاده از اين مواد گياهي را كه از نشاسته، ذرت، موم عسل، روغن‌هاي گياهي، فيبر و سلولز و افزودني‌هاي طبيعي ساخته شده است حفظ سلامتي افراد و كاستن از آلودگي محيط‌زيست مي‌داند. وي با بيان اينكه محدوديتي براي بسته‌بندي و استفاده از ظروف يك بار مصرف گياهي از نظر خطرات بهداشتي وجود ندارد، خاطرنشان مي‌كند: ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در تماس با مواد غذايي گرم، مواد شيميايي از خود آزاد و وارد غذا مي‌كنند و سبب بروز بسياري از بيماري‌ها با علائمي از قبيل خستگي عضلاني، تحريك سيستم عصبي و… مي‌شوند

و در درازمدت مي‌توانند سرطان‌زا باشند، به طوري كه بيماريهايي مانند يرقان و سرطان ريه، كبد و پروستات در كساني كه استفاده مستمر از ظروف يكبارمصرف پلاستيكي داشته‌اند، مشاهده شده است و جايگزيني ظروف گياهي را عامل مؤثر براي كاهش اين خطرات است مواد تشكيل‌دهنده اين ظروف طبيعي هستند و اثر شيميايي ندارند. با توجه به اينكه ظروف گياهي توليد شده از استاندارد وزارت بهداشت برخوردار است، براساس بخشنامه‌هاي وزارت بهداشت به تمامي سازمان‌ها درخصوص جايگزيني ظروف يكبارمصرف گياهي با پلاستيكي توجه و تأكيد شده است.

ظروف يك بار مصرف گياهي براساس استاندارد اروپايي فرموله شده و بايد ظرف 6 ماه تا 90درصد آن از بين برود. در حال حاضر تعدادی كارخانه در كشور در كار توليد ظروف يكبار مصرف گياهي فعال هستند، مي‌گويندقيمت اين ظروف تفاوتي با ظروف پلاستيكي ندارد و نكته مهم در اين ميان اين است كه ظروف پلاستيكي ممكن است از مواد كهنه تهيه شود و با قيمت بالا عرضه شود، اما درخصوص ظروف گياهي اين امر شدني نيست.

وي در ادامه با اشاره به اينكه فرآيند تجزيه‌پذيري اين ظروف گياهي در دانشگاه شهيد بهشتي با همكاري محيط‌ زيست بررسي شده است، خاطرنشان مي‌كند 4 عامل در اين خصوص تأثيرگذار است؛ 1) ميكروارگانيسم خاك 2) تأثيرپذيري دماي خاك 3) رطوبت خاك 4) عمق دفن پسماند اين عوامل در تشديد سرعت تجزيه شدن اين ظروف بسيار تأثيرگذار است و حتي مي‌تواند در بهترين شرايط زمان تجزيه را كوتاه‌تر نيز كند. پس از آمريكا، انگليس و آلمان، ايران نيز از سال 84 جزو كشورهاي توليدكننده اين ظروف گياهي شده است، مي‌گويد: توليد اين ظروف در ژاپن نيز شروع شده است.

ازكاربردهاي ديگر پليمرهاي گياهي اينکه ظروف مي‌توانند به صورت گلدان نشا و روكش نشاكاري و سبزي‌كاريها در توليد محصولات كشاورزي باغي و جنگلي استفاده شوند و هنگام كاشت نيز نيازي به خارج كردن نهال و نشاء از داخل گلدان نيست.

در صنايع پزشكي نيز از اين پليمرها مي‌توان در ساخت ظروف يكبار مصرف پزشكي، روكش هوشمند داروها استفاده كرد. ساخت اسباب‌بازيهايي از جنس گياهي نيز مي‌تواند خطر مواد شيميايي را به خصوص براي كودكان كاهش دهد.

ظروف یک بار مصرف گیاهی نه تنها عوارضی ندارد ، بلکه پس از حداکثر 6 ماه نیز تجزیه می شود . با دستیابی به فناوری ساخت این ظروف، ایران پس از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و ایتالیا، پنجمین کشور جهان و اولین کشور آسیایی در کسب این موفقیت و ورود به عرصه انقلاب سبز جهانی محسوب می شود.

وزارت بهداشت نگهداری ، حمل و بسته بندی غذا در ظروف پلاستیکی پلی استایرنی را ممنوع اعلام کرده است زیرا استفاده از این ظروف برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی های با دمای بالای 65 درجه سانتی گراد ، سبب آزاد شدن مواد خطرناک سرطان زا می شود.

با توجه به مشکلات زیست محیطی ظروف پلاستیکی تولید شده از ترکیبات نفتی از جمله باقی ماندن آن در خاک به مدت 300 سال و نیز مخاطراتی که برای سلامت انسان به همراه دارد مانند سرطان زایی و حتی بروز تغییرات ژنی که به نسل های بعد نیز انتقال پیدا می کند، ما تصمیم گرفتیم همچون کشورهای پیشرفته که به سمت استفاده از مواد زیست تخریب پذیر بی خطر برای انسان رفته اند، در این راستا اقدام کنیم .

کار روی پلیمرهای گیاهی در جهان از سال 1970 و در زمان بحران نفت آغاز شد، در آن زمان کشورهای پیشرفته به فکر استفاده از موادی برای بسته بندی افتادند که وابسته به نفت و مشتقات آن نباشد، بنابراین پلیمرهای گیاهی ساخته شده با ترکیباتی مانند سیب زمینی، ذرت و گندم مورد آزمایش قرار گرفت این پلیمرهای هیدروکربنی دارای خواص ضعیف پلیمری است که با تغییر و اصلاح آن ها می توان به ویژگی های پلیمرهای نفتی رسید.

شکل و ظاهر این ظروف کاملا مشابه ظروف پلاستیکی است با این تفاوت که زیست تخریب پذیر است. تجزیه ظروف یک بار مصرف گیاهی برای بازگشت به طبیعت حداکثر 6 ماه به طول می انجامد که پس از تجزیه نیز باعث حاصلخیزی خاک می شود.

از سوی دیگر در ظروف یک بار مصرف گیاهی از آن جایی که مواد اولیه به کار گرفته شده برای ساخت، طبیعی و گیاهی است بنابراین حتی اگر غذا یا نوشیدنی داغ در آن ریخته شود ، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و عوارضی هم ندارد. مصرف کم انرژی برای ساخت ظروف یک بار مصرف گیاهی از دیگر مزایای آن است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی کشور می شود . این ظروف مورد تایید وزارت بهداشت است و به همین دلیل این وزارت خانه در گام اول به سازمان ها و ادارات توصیه کرده است که ظروف ساخته شده از پلیمرهای گیاهی را جایگزین ظروف پلاستیکی کنند . استفاده از ظروف گیاهی در سطح آمریکا و اروپا و حتی آسیا به سرعت در حال گسترش است.

مواد تشکیل دهنده پلیمرهای گیاهی در نقاط مختلف دنیا براساس فراوانی مواد گیاهی فرق می کند. به طور مثال در اروپا از نشاسته سیب زمینی و در آمریکا از نشاسته ذرت و در استرالیا از نشاسته گندم استفاده می شود. هر چند نشاسته سیب زمینی از لحاظ پلیمری دارای بیشترین خاصیت است اما در ایران از نشاسته ذرت استفاده میشود چون تولید آن زیاد است.

در خصوص تولید محصولات دیگر از پلیمرهای گیاهی اضافه می کند: امروزه ديگر محدوديتي براي نوع كالا وجود ندارد و با پليمرهاي گياهي انواع قطعات ساخته مي‌شود؛ به‌طوري كه در اروپا حتي قطعه‌اي كه براي كاشت توپ گلف در زمين قرار مي‌دهند، ديگر بيرون نمي‌آورند چون از پلیمرهای گیاهی ساخته شده است و به سرعت می پوسد. مثال دیگر كيسه‌هاي پلاستيكي بيمارستاني است كه دفن آنها خطرناک می باشد شاید بتوان گفت مهمترین منبع آلودگي در بیمارستان ها، كيسه‌هاي پلاستيكي است كه برای انتقال لباس‌هاي بيماران و پزشكان به بخش لباسشويي بيمارستان استفاده مي‌شود.

در حال حاضر در کشورهای پیشرفته، این پلاستیک ها را با پليمرهاي گياهي توليد مي‌كنند و حلالیت آن را در آب افزایش می دهند به این ترتیب کیسه ها را به همراه لباس داخل لباسشويي قرار مي‌دهند چون كيسه‌ها بعد از مدت 10 دقيقه در آب جوش حل مي‌شود.

کشور ما هم اکنون توان تولید بسیاری از وسایل را داریم چون به فناوری تولید این محصولات دسته یافته ایم و حتی می توانیم روکش های دارویی، گیاهی زیست تخریب پذیر بسازیم که با محاسبه میزان و زمان لازم برای حلالیت کپسول دارو، به عنوان مثال دارو در روده کوچک آزاد شود و تاثیر خود را بگذارد.

درکشور ما در مورد اسباب بازی ها هم تحقیقات زیادی صورت گرفته، وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ظرف های یک بار مصرف پلاستیکی بخشنامه ای صادر کرده که براساس آن نگهداری، بسته بندی و حمل انواع مواد غذایی در دمای بالای ۶۵ درجه در این ظرف ممنوع است، چون باعث آزاد شدن و ورود ترکیبات خطرناک به غذا یا نوشیدنی می شود.

تولید ظروف قابل بازیافت از پلیمر های زیست تخریب پذیر بر دو پایه طبیعی و سنتزی تولید می شوند. پلیمر های بر پایه مواد طبیعی بر اساس پلیمر های با منشاء حیوانی یا گیاهی می باشند. عمده ترین و شاخص ترین مواد اولیه طبیعی که در دنیا برای تولید پلیمر های زیست تخریب پذیر مورد استفاده قرار می گیرند. پلی ساکارید ها و به مخصوص انواع نشاسته ها می باشند. نشاسته نیز از گندم، ذرت، سیب زمینی، برنج و غیره قابل حصول می باشد.

تنها برای استفاده از این پلیمر ها در صنعت بسته بندی که نیاز به مواد مقاوم به محیط های آبی دارد، می باید ماهیت این ترکیبات هیدروفیل (از آب دوست) به هیدرو ذوب (آب گریز) تغییر یابد.

از دیگر ویژگی های این نوع ظروف میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

-امکان نصب هر گونه برچسب بر روی درب ظرف وجود دارد.

-ارتفاع درب ظرف به گونه ای طراحی شده که هیچگونه فشاری بر روی غذا نمی آورد و باعث افت کیفیت ظاهری غذا نمیشود.

-این ظروف دارای سوراخهای تهویه به منظور خروج بخار اضافی غذا جهت جلوگیری از افت کیفیت غذای درون ظرف (بخصوص برنج) میباشد.

-طراحی ظروف بگونه ای است که با قراردادن تعداد زیادی از ظروف روی یکدیگر واژگون نمیگردد.

-برای سرو انواع غذا ها از جمله فست فود(اسنک و ..)،غذاهای رستورانی(برنج و مرغ و…) کاربرد دارد.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۲۵۲۰۵۱۲۷۱۲
کد تعرفه گمرکی -
تعداد واحدهای فعال22
تعداد واحدهای طرح124

بررسی سابقه محصول 

 ایتالیا نیز مصرف کیسه‌های پلاستیکی خرید را که برای تجزیه در طبیعت به بیش از 200 سال زمان نیاز دارند، به طور کامل ممنوع اعلام کرد.
ایتالیایی‌ها هر سال بیش از 20 میلیارد کیسه پلاستیکی را برای خرید و هم‌چنین برای نگهداری از زباله‌های خانگی مصرف می‌کنند، این در حالی است که بیش از 200 سال زمان لازم است تا این کیسه‌ها در طبیعت تجزیه شوند.
فرانسه با ظروف پلاستیکی خداحافظی کرد.
این کشور قانونی را وضع کرد که به موجب آن استفاده از تمام ظروف، لیوان، و اسباب پلاستیکی تا سال ۲۰۲۰ ممنوع می‌شود. جایگزین این ظروف باید با استفاده از ظروف گیاهی ساخته شود که تجزیه ‌پذیر هستند.
این قانون جدید بخشی از تلاش‌های این کشور برای پروژه Energy Transition for Green Growth Act است. این کشور می‌خواهد در زمینه فعالیت‌های سازگار با محیط زیست و کاهش آلایندگی گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان پیشگام باشد. این فعالیت‌ها شامل استفاده از انرژی سبز و محصولات زیست‌تخریب‌پذیر و منع پلاستیک می‌شود.
در سال ۲۰۱۵، فرانسه به تنهایی ۴٫۳ میلیارد ظروف پلاستیکی را دور انداخت، و سالانه تقریبا ۱۷ میلیارد کیسه پلاستیکی در سوپرمارکت‌های این کشور استفاده می‌شود. این قوانین جدید خوشبختانه می‌تواند به وابستگی فرانسه به لوازم پلاستیکی یک بار مصرف پایان دهند.

روش تولید 

 توليد پليمرهاي زيست تخريب‌پذير شامل سه مرحله مي باشد :

1- توليد گرانول گياهي از نشاسته

2- توليد ورق گياهي

3- توليد انواع ظروف

فرايند توليد گرانول گياهي :

در اين مرحله مخلوط تهيه شده از نشاسته ذرت و مواد افزودني در ميکسر حرارتي بصورت کامپاند يکنواخت و هموژن در مي آيد .

به نشاسته ذرت اصلاح شده مواد افزودني چون موم عسل ، اسيدهاي چرب گياهي و بيزوواکس و سلولز و ... جهت ارتقاء خواص فيزيکي پليمر چون براقيت ،نرمي و مقاومت حرارتي اضافه مي گردد و پس از مخلوط شدن کامل در ميکسرهاي حرارتي ويژه به صورت گرانول در آمده و به بخشاکستروژن منتقل مي گردد .

فرايند توليد ورق گياهي زيست تخريب پذير:

در مرحله بعد ، مستربچ تهيه شده در مرحله قبل ، وارد يک اکسترودر خاص با طراحي ويژه مارپيچ و سيلندر مختص پليمرهاي گياهي شده و پس ازاکستروژن کامل از هد دستگاه (t-die) بصورت ورق خارج و وارد سيستم کلندر مي گردد . در کلندرها ورق تعيين ضخامت شده و پس از پرس خوردن و کاهش دما بصورت رول جمع آوري مي گردند . رول ورق گياهي با عرض مناسب بسته بندي و آماده ارسال به بخش دستگاه ترمو فرمينگ يا توليد انواع ظروف بسته بندي مي گردد .

توليد انواع ظروف بسته بندي زيست تخريب پذير:

در اين بخش ورق تهيه شده با ضخامت و پهناي معين وارد دستگاه ترمو فرمينگ و وکيوم فرمينگ مي گردد . در اين دستگاه ورق در کوره حرارتي ابتدا تا دماي 80 درجه سانتيگراد پيش گرم و سپس در گرمکن اصلي به دماي حدود 120 درجه مي رسد. سپس ورق نرم شده وارد بخش قالب گيري شده وتحت خلاء ايجاد شده به فرم قالب در مي آيد و پس از فرمينگ برش خورده و بسته بندي نهايي ظروف انجام مي گيرد .

در زير انواع محصولات توليدي را مشاهده مي نمائيد:

ماشين آلات خط توليد و فرآيند توليد گرانول ، ورق و ظروف گياهي تجزيه پذير

خط توليد ظروف يکبار مصرف نشاسته اي از چند بخش اصلي ذيل تشکيل مي گردد :

ميکس کردن نشاسته با ساير مواد افزودني:

در اين بخش نشاسته وارد ميکسر دور بالايي مي گردد .ساير مواد افزودني در اين مرحله به آن افزوده مي شود و عمل ميکسينگ تحت دما و فرآيند مشخصي صورت مي گيرد .

بعد از اينکه ميکسينگ با شرايط کنترل شده در زمان مشخص انجام گرديد طي يک پروسه دمايي مشخص خنک شده و بصورت گرانول اوليه از دستگاه خارج شده و بسمت دستگاه اکسترودر هدايت مي گردد.

اکسترود کردن و توليد شيت:

نشاسته اي که در مرحله قبل توسط دستگاه ميسر خاص به گرانول اوليه تبديل گرديد وارد اين دستگاه مي گردد . در اين اکسترودر نيز که از حساسيت منحصر به فردي برخوردار است تحت شرايط کنترل شده گرانول حرارت داده مي شود و اکسترود مي گردد سپس با عبور از بين غلتک هاي دقيق تبديل به ورق مي گردد و سپس ورق توليد شده با دستگاه رول کن تبديل به رول مي گردد که مي تواند به همين صورت به انبار رول ها منتقل شود يا مستقيما به کنار دستگاه وکيوم فرمينگ يا پرشر فرمينگ براي تبديل شدن به ظروف يا ساير قطعاتي که توسط فرآيند وکيوم يا پرشر توليد مي گردند انتقال داده شود.. در ذيل تصويري از يک خط توليد ورق نشاسته نمايش داده مي شود.

توليد ظروف:

شيت هايي که در مرحله قبل توليد گرديد به کنار دستگاه وکيوم فرمينگ يا پرشر فرمينگ انتقال داده مي شود . رول درون دستگاه قرار مي گيرد و دستگاه بصورت اتوماتيک آن را باز کرده و بصورت مرحله اي به درون مي کشد . سپس طي فرآيند ايجاد خلا يا با ايجاد فشار مثبت توسط قالب هاي طراحي شده قطعات مختلف مانند بشقاب ¸ کاسه ¸ليوان و ساير قطعات توليد مي گردد .

برش لبه هاي اضافي و جدا کردن قطعات توليدي از ورق ها:

در مرحله قبل از هر بخش از ورق بصورت همزمان چندين قطعه توليد مي گردد که همه آنها در کنار هم قرار دارند و مي بايستي توسط دستگاهي لبه هاي اضافي برش خورده و همچنين قطعات از هم جدا گردند که اين عمل توسط دستگاه پانچ انجام مي گردد.

بازيافت مواد:

پس از برش لبه هاي اضافي و جدا نمودن قععات از يکديگر ¸مواد اضافي دو باره وارد آسياب ضايعات شده و مواد را آسياب مي نمايد . اين مواد دوباره به ابتداي خط توليد و نزد ميکسر ها هدايت مي گردد سپس با نشاسته و افزودني ها به ميزان مشخص مخلوط شده سپس مجددا پروسه توليد آغاز مي گردد.

بسته بندي ظروف توليد شده:

پس از توليد ¸ ظروف به بخش بسته بندي انتقال داده مي شوند و عمليات بسته بندي انجام مي شود .

ماشین آلات مورد نیاز 

+ Vertical Blender
+Screw Convey
+ 1000 Liter Surge Hopper
+ Screw Convey
+ IRD-2000 E Infrared Crystallizer/Dryer
+ HD-300 Honeycomb wheel Dryer
+ NPH-2000 Drying Hopper
+ Extruder Surge Hopper
+ Extruder

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 2800 تن
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز11نفر
مساحت زمین5000متر مربع
خرید ماشین آلات مورد نیاز300800میلیون ریال
تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/