WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 7 دقیقه (1343 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید لوله 5 لایه

pex-al-pex

مقدمه 

در حدود سه دهه گذشته هنوز عمده لوله‌­های مصرفی ساختمان­‌ها در کشور گالوانيزه و آهنی بودند که مشکلات فراوان همچون ترکيدگی و عمر کم از معضلات بزرگ صنعت ساختمان در کشور به شمار مي‌­رفت و ضرورت استفاده از لوله­‌های جديد را به شدت ايجاب مي‌­کرد. در حدود سال 1374 پیشرفت صنعت ساختمان منجر به تولید نسلی جدید از لوله‌های آبرسانی ساختمان تحت لیسانس safe building technolog انگلستان شد که همان لوله‌های (pex-al-pex) پنج لایه نام دارد.

شرکت‌­های تولیدکننده ایرانی در جهت تکمیل سبد محصولات تأسیساتی ساختمان اقدام به تولید لوله­‌های pvc کردند که این محصول در دو رنگ مشکلی و طوسی و هماهنگ با استانداردهای تبعین شده تولید و وراد بازار تاسیسات سراسر کشور شد.

تاكنون سه نسل مختلف لوله وارد بازار شده است كه به ترتيب عبارت­‌اند از:

الف) لوله­‌هاي فلزي يا گالوانيزه

ب) لوله‌­هاي تك لايه پليمري از جنس پلي پروپيلن

ج) لوله­‌هاي تلفيقي از فلز و پليمر معروف به لوله‌­هاي پنج لايه 

معرفی محصول

 لوله­‌های 5 لایه، لوله‌هایی هستند که از ترکیب لایه‌­های مختلف فلز و پلیمر ساخته شده­‌اند. طراحی این لوله‌­ها به شکلی است که یک لایه از آلومینیوم توسط دو لایه از پلیمر احاطه شده و برای چسباندن لایه‌­های مختلف نیز از چسب­‌های مخصوص استفاده شده است.

به‌کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله‌های 5 لایه، استحکام آن‌ها را به شدت افزایش داده است.
برای اتصال دو طرف لایه آلومینیومی از فناوری­‌های پیشرفته جوشکاری اولتراسنیک استفاده می­‌شود. لایه­‌های پلیمری نیز باعث کاهش وزن لوله و سهولت نصب و نگهداری می­‌ود.

این نوع لوله­‌ها که انعطاف­پذیری بالایی هم دارند از دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومنیوم تشکیل شده است. لایه بیرونی و لایه درونی از نوعی پلیمر بر پایه پلی‌اتیلن ساخته شده است که با دولایه چسب به لایه میانی که از جنس ورق آلومنیوم است متصل می­‌شود. ورق آلومینیوم به کار رفته در ساخت این لوله­‌ها از ورود اکسیژن به آن­ها و فرسودگی جلوگیری می‌­کند.

با مطالعه و بررسي روش‌هاي توليد متفاوت، خطوط فرايندي مختلف و محدوديت‌هاي عملكردي آنها و توجه به نیاز بازار که در آن تقاضای لوله‌های 20، 25، 32 بیشتر از سایر است و همچنین با توجه به تولیدات سایر تولیدکنندگان و مطالعات عرضه و تقاضا که در بخش قبل به صورت مفصل بیان شد، ظرفیت سالانه محصول با سه نوبت کار 8 ساعته در روز و 300 روز کاری در حدود 340 تن است. 

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصول موردنظر طرح از گروه ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک (25) و از زیر گروه ساخت انواع محصولات پلاستیکی (2520)، انواع لوله پلاستیکی (2520312317)، لوله از پلی اتیلن (2520412328)، لوله از پلی‌اتیلن پنج لایه با فلز (2520512342) می‌باشد.لوله‌های 5 لایه تحت زیرتعرفه 3917، مقررات گمرکی ایران با عنوان "لوله، شيلنگ و لوازم و ملحقات آنها (مثلاً، اتصالات، زانويي، اتصالات لوله فلانج (Flange)، از مواد پلاستيكي"، کد تعرفه گمرکی 39172100 صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 39172100، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 10 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 6%) می‌باشد. 

  واحدهای تولید کننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 46 واحد فعال بوده است. استان‌‌ اصفهان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول است. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه  39172100

 کاربردهای محصول

برخی از کاربردهای لوله­‌های 5 لایه به اختصار عبارت‌­اند از:

  • لوله­‌های آب سرد و آب گرم ساختمان‌­ها
  • لوله­‌کشی­‌های شوفاژ و رادیاتور
  • سیستم‌­های گرمایش از کف
  • کاربرد در صنایع مختلف
  • کاربرد در مصارف پزشکی

 بازار محصول

 به طور کلی کاربرد اصلی لوله‌های 5 لایه در بازارهای خارجی و به ویژه کشورهای پیشرفته در زمینه‌ی سیستم‌های گرمایش از کف می‌باشد.

طبق آمار ارائه شده در دهه گذشته، ارزش بازار مصرف این سیستم‌ها تقریبا برابر با 4.65 میلیارد دلار بوده است که نشان‌دهنده رشد قابل توجه این بازار در دهه اخیر است، همچنان باید اذعان کرد که بازار مذکور در سال‌های آتی نیز کماکان روند رشد خود را طی خواهد کرد و به عنوان یکی از سیستم‌های جدید و در عین حال کارآمد گرمایشی در سطح جهان، مورد استفاده قرار خواهد گرفت، به طوری که محققان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که بازار گرمایش از کف تا سال آینده با نرخ رشد سالانه 87 درصد رو به جلو حرکت کند و به ارزشی برابر با 7.90 میلیارد دلار برسد.
اگر دقت کرده باشید امروزه در صنعت ساختمان‌سازی از لوله‌های پنج لایه از جنس پلیمر در داخل و بیرون ساختمان‌ها بسیار استفاده می‌شود که دلیل آن مزایای لوله‌های پنج لایه می‌باشد که در این مبحث با ویژگی‌های بارز آن آشنا خواهیم شد:
1) از مزایای لوله پنج لایه می‌توان به افت فشار پایین آن اشاره کرد و در برابر فشار و دما مقاومت بالایی دارد که دلیل آن آلومینیوم موجود در لوله است.
2) لوله پنج لایه دارای مقاومت در برابر نور خورشید و هرگونه اشعه است که از ورود هرگونه نور به داخل لوله جلوگیری می‌کند.
3) توانای بالایی در هدایت سیالات در داخل لوله دارد و می‌تواند سیالات شیمیایی مایع را به بهترین شکل ممکن کنترل کند.
4) از نظر عایق‌بندی نیازی به عایق‌بندی بالا نیست و خاصیت انقباظ و انبساط لوله‌ها هم به مزایای لوله‌های پنج لایه اضافه می‌شود.
5) در برابر دمای هوا در شرجی و رطوبت سازگاری دارد و در موارد آبیاری در هرگونه دمای محیطی به کار می‌رود.
6) وزن لوله پنج لایه سبک و جا به جایی لوله¬ها به هر مکانی به آسانی صورت می‌گیرد.
7) به علت لایه‌های پلی‌اتیلنی که در تولید لوله‌های پنج لایه بکار رفته در هنگام انتقال سیالات لوله‌ها از هرگونه آلودگی سوتی جلوگیری می‌کند.
8) در مقابل‌خوردگی و ساییدگی مقاوم بوده و خاصیت ضد زنگ زدگی را دارا است و امکان به وجود آمدن جلبک در آن غیر ممکن است.
9) از دیگر مزایای لوله‌های پنج لایه می¬توان به انعطاف‌پذیری لوله در زمان‌های ممکن هم نام برد.
10) نصب و راه‌اندازی لوله‌های پنج لایه به آسانی و هرینه آن نسبت به سایر لوله‌های آهنی به صرفه است.

با توجه به مصرف داخل و کمبود عرضه همانطور که اشاره شد ظرفیت 340 تن در سال برای این واحد درنظر گرفته شده است.

روش تولید 

برای تولید این نوع لوله­‌ها، در ابتدا ورق آلومینیوم روی هم دور قالب قرار گرفته و با استفاده از جوش اولتراسونیک، جوشکاری می­‌شوند. پس از جوشکاری، لایه­‌های چسب (محافظ) داخلی و خارجی بر وری آلومینیوم اکسترود شده و در آخر پلی‌­اتیلن مشبک شده (cross- linked polyethylene) بر روی لایه­‌های چسب قرار می‌­گیرند. پس از این مرحله توسط غلطک­‌ها به خارج اکسترودر منتقل می‌­شود، به وسیله آب شرد شده و توسط ماشین winding در طو‌ل‌های مختلف کلاف می­‌گردد.

تولید به روش over – lap انجام می­‌شود. 

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 109,905 392,518
سرمایه در گردش12,05342,046
کل سرمایه گذاری121,958435,564

 زمین مورد نیاز برای تولید 340 تن در سال لوله 5 لایه، 2500 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال درنظرگرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

 هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 187,560 میلیون ریال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید لوله 5 لایه توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 125,938 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)41.29درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی66,000میلیون ریال
کد آیسیک (ISIC) چیست؟
ایده سرمایه گذاری: احداث واحد بسته‌بندی خرما

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/