WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 5 دقیقه (1060 words)

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید قاشق و چنگال

مقدمه

ورود قاشق و چنگال، این دو ابزار فرنگی به تهران به ۱۳۰ سال گذشته باز می‌گردد. مسافرت‌های پی در پی ناصرالدین شاه به فرنگستان باعث شده بود تا او برای مردم وطنش سوغات‌های ویژه ای از کالسکه و ماشین دودی گرفته تا ساختن بناهای مرتفع و آمفی تئاتر به سبک و اسلوب مغرب زمین را به ارمغان آورد و این بار یکی از کالاهایی که شاه از کلاه جادویی اش بعد از سفرش به اروپا برای دارالخلافه نشینان رو کرد، قاشق و چنگال بود. طبق خاطرات گردشگران فرنگی، برای نخستین بار سپهسالار صدراعظم ناصرالدین شاه که با نحوه غذا خوردن فرنگی‌ها آشنایی داشت، پیش از سفر شاه به فرنگ به وی آداب غذا خوردن با قاشق و چنگال را آموزش داد. پس از بازگشت شاه به وطن، وی شروع به استفاده از قاشق و چنگال کرد و به دنبال آن درباریان، رجال، اعیان و اشراف به مصرف کنندگان قاشق و چنگال پیوستند و این دو ابزار به تدریج وارد بازار‌ها و بساط دست فروشان تهرانی شد.

معرفی محصول 

کفچه یا قاشق ابزار کوچک فلزی یا چوبی است که دسته دارد و برای جایه‌جایی غذا و خوردن آن به‌کار می‌رود. معمولاً برای خوردن غذاهای مایع، نیمه‌مایع، یا دان‌دان (مانند برنج) که خوردن آن‌ها با چنگال دشوار است از قاشق استفاده می‌کنند. از قاشق همچنین در آشپزی و برای افزودن مواد یا پیمانه کردن آن‌ها استفاده می‌شود. چنگال نام ابزاری است دسته دار که دارای سه یا چهار دندانه است. جنس این وسیله فلزی، پلاستیکی یا چوبی است. چنگال در زبان فارسی به پنجه آدمی که کمی خم کنند نیز معنی می ­دهد. 

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

 کد آیسیک محصول 2893512386 ،2893512387، ٢٨٩٣١١٣١، ٢٨٩٣١١٣٣، ٢٨٩٣١١٣٥،  از گروه  ساخت محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات و تجهیزات  (28) و  زیرگروه ساخت آلات برنده، ابزار دستی و یراق آلات عمومی (2893) می باشد.

انواع قاشق و چنگال و انواع کارد و چاقو تحت زیر فصل 8215 مقررات گمرکی ایران با عنوان قاشق، چنگال، ملاقه، كفگير، كفگيرك براي كيك، ‌كاردهاي مخصوص ‌ماهي يا ‌كره، قندگير و اشيای همانند براي آشپزخانه يا سرميز، با زیر تعرفه 82152000 با عنوان ساير مجموعه‌ها از اشيای جورشده وارد و صادر می‌شوند. شرایط ورود آن داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع پرداخت 40% حقوق ورودی در سال 1397 (4% حقوق گمرکی و سود بازرگانی36%) می­باشد.

واحدهای تولیدکننده محصول 

این محصول تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 18 واحد فعال بوده است. استان زنجان و تهران دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول می باشد. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 2893512386، 2893512387، ٢٨٩٣١١٣١، ٢٨٩٣١١٣٣، ٢٨٩٣١١٣٥

همچنین با کلیک بر روی هر یک از کد تعرفه های زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 82152000

کاربردهای محصول

قاشق و چنگال به طور مستقیم توسط خانوارها استفاده می­ شود و در گروه کالاهای مصرفی طبقه­ بندی می­ شود.

بازار محصول

واحدهاي توليد اين كالا در كشور باید انعطاف لازم جهت توليد انواع چاقو، قاشق و چنگال را داشته باشند تا با توجه به حضور صاحبان بزرگ اين صنعت در كشور بتوانند امكان حيات و جذب بازار را داشته باشند و سپس در جهت سرمايه گذاري در اين بخش اقدام نمايد. از موازنه تقاضا و واردات چنين برمي ­آيد جهت مواجه نشدن بازار اين محصولات با كسري طي سال­ هاي آینده باید حجم بالایی از تقاضاي چاقو از طريق واردات تامين گردد كه اين ميزان واردات از رقم بالايي برخوردار مي باشد. با توجه به رتبه كشور در توليد استيل كه عمده ماده اوليه اين طرح مي باشد و با در نظر گرفتن منابع خوبي كه اين فلز در كشور دارد مي ­توان درصدد برآمد تا با ايجاد واحدهاي جديد توليدكننده اين محصولات در سال­ هاي آتي، توليد چاقو، قاشق و چنگال را در كشور افزايش داد و كشور را از واردات اين محصولات بي­ نياز كرد.

روش تولید محصول 

توليد قاشق چنگال و تيغه چاقو توسط فرآيند پرسکاري صورت مي­ گيرد كه به شرح ذيل مي باشد: ابتدا ورق­ هاي استيل را توسط دستگاه گيوتين به ابعاد مورد نياز برش مي دهيم. سپس با توجه به جانمايي هر کدام از محصولات اقدام به دوربري قاشق، چنگال و چاقو مي­ نماييم. پس از دوربري قاشق و چنگال ابتدا بر روي دسته عمليات حکاکي (سنگ زني) صورت مي­ گيرد. تيغه­ هاي چنگال در قالبي مجزا برش مي ­شود. پس از نورد سري قاشق عمليات کشش قسمت کاسه­ اي قاشق انجام مي ­شود. سپس در قالب­ هاي خم محصولات خمکاري مي­ شوند. محصولات توليد داراي پليسه بوده که بايد توسط دستگاه سنگ، پليسه­ گيري شوند. تيغه­ هاي چاقو پس از دوربري و عمليات حرارتي بايد توسط دستگاه سنگ مخصوص تيز شوند (سنگ زني تيغه‌هاي چاقو) و سپس توسط دستگاه پوليش (پرداخت) محصولات توليدي براق مي ­شوند. تيغه ­هاي چاقو پس از تيز شدن و پوليش­کاري بايد درون قالب­ هاي پلاستيکي قرار داده شده تا دسته چاقو روي تيغه تزريق شود.

سرمایه گذاری طرح

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال)
سرمایه ثابت 63513
سرمایه در گردش15191
کل سرمایه گذاری78704

زمین مورد نیاز برای تولید 330 تن در سال انواع قاشق و چنگال ،3000 مترمربع می باشد.

هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید براساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل218334 ميليون ريال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح

شاخص های اقتصادی طرح تولید قاشق و چنگال توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 56069 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)35.93درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2.5سال
تسهیلات پیشنهادی38000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید زغال ا...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق تک...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/