WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 19 دقیقه (3820 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید کود مرغی

5418478_20190807-122200_1

معرفی محصول 

 کود مرغی یا گوانو یا کود مرغی دریایی، در خاک شناسی به رسوبات فسفاته ناشی از مدفوع- چلغوز پرندگان دریایی، خفاش ها و فک ها گفته می شود.

کود مرغی چیست؟

کود مرغی یا گوانو یا کود مرغ دریایی، در خاک شناسی، به رسوبات فسفاته ناشی از مدفوع-چلغوز پرندگان دریایی، خفاش ها و فک ها گفته می شود و ماده ای گران قیمت با درجه فسفر و نیتروژن بالاست که به عنوان کود و یکی از اجزا ساخت باروت بکار می رود. گوانو کودی بسیار قوی است. عناصر تشکیل دهنده آن عبارت هستند از آمونیاک، اسید اوریک، اسید فسفریک، اسید اگزالیک و اسید کربنیک و همچنین املاح زمینی و ناخالصی ها. تمرکز بالای نیترات ها در کود مرغی باعث شد که این ماده در مهمات سازی نظامی هم اهمیت پیدا کند. در اصل، دلیل اصلی بروز جنگ اقیانوس آرام میان پرو – بولیوی و شیلی به این خاطر بود که بولیوی قصد داشت بر گردآورندگان گوانوی شیلی مالیات ببندد.

استفاده از کودهای ارگانیک طبیعی پایه دامی بخصوص مرغی از دیر باز مورد توجه کشاورزان و باغداران بوده است اما با توجه به مشکلات استفاده از این نوع کودها بخصوص هزینه های مربوط به انبار کردن آن در مزارع و باغات، به تدریج جای خود را به استفاده از کودهای شیمیایی داده اند. با توجه به مضرات استفاده از کودهای شیمیایی برای بافت خاک و نیز سلامتی انسان ها و محیط زیست مجدد گرایش به استفاده از کودهای مرغی و دامی روند افزایشی یافته است اما هنوز مشکلات استفاده از این نوع کودها همچنان پا بر جا مانده و حتی هزینه های مربوط به استفاده از آنها چند برابر شده است.

BIOPLANT کود مرغی مایع است که با روش های خاص و پیشرفته و از بهترین و غنی ترین کودهای مرغی تهیه گردیده است. این کود بصورت 100% ارگانیک فرآوری شده و از هرگونه مواد مضر شیمیایی عاری می باشد. در فرآوری دقت فراوانی شده است تا علاوه بر حفظ خواص طبیعی آن، با افزایش غلظت مایع، کودی بسیار غنی تر از کودهای مرغی معمولی حاصل گردد. که میزان مصرف آن را در مقایسه با کودهای دامی بسیار کاهش داده است.

کود مرغی خام

انواع مختلف کود حیوانی به دلیل دارا بودن مواد معدنی مفید و قیمت ارزان مورد توجه کشاورزان قرار دارد. در این میان کود مرغی به دلیل اینکه حاوی میزان بیشتری مواد مغذی با اهمیت مخصوصا ازت قابل جذب می باشد بیش از کود گاوی و گوسفندی و اسبی مورد توجه است. دلیل کیفیت بالای کود مرغ این است که از مجموع ادرار و مدفوع حیوان تشکیل شده است. این ماده از فضولات مرغ گوشتی که در سالن پرورش داده می شود و مرغ مادر یا تخم گذار قفسی به دست آمده و یکی از محصولات جانبی پرورش طیور به شمار می آید.

ارزش این کود بستگی کاملی به نوع جیره غذایی و مواد بکار رفته در بستر نگهداری حیوان دارد. طبق محاسبات در حدود 90% کود مرغی در کشاورزی استفاده می شود و مابقی نیز دارای کاربردهای دیگری چون خوراک دام وتغذیه ماهی و تولید برق است. کشورهای صنعتی از این کود به صورت فراوانی در افزایش حاصلخیزی خاک زمین های زراعی سود می برند ولی در ایران میزان زیادی از آن در محیط مرغداری مانده و کپک زده یا فاسد می شود.

کود مرغی غنی شده

کود مرغی خام حاوی مواد معدنی مفیدی چون ازت- فسفر- پتاسیم- کلسیم- آهن و..... است که ارزش بالایی در کشاورزی و خوراک دام دارد ولی به دلیل وجود باکتری های مختلف و همچنین فعالیت های قارچی، آلوده به مایکوتوکسین هایی مانند آفلاتوکسین است که می تواند مشکلات جدی ایجاد نماید. همچنین به دلیل دارا بودن آمونیک ممکن سبب سوختن گیاهان شود. به علت تفاوت در کمبودهای خاک در مناطق مختلف می توان آن را غنی سازی کرد:

کود مرغ پلت شده (پلیتی)

با استفاده از دستگاه پلیت کننده کود را کاملا فشرده کرده و با اعمال حرارت کافی رطوبت آن بطور کامل خشک می شود و در نتیجه باکتری های و سموم و آمونیاک آن حذف می گردد. همچنین طی این فرایند می توان انواع کود شیمیایی و حیوانی نظیر کود اوره، کود NPK و ..... را نیز به میزان مورد نیاز به آن اضافه نمود تا غنی شود.

کود مرغی مایع

کود مرغی در آب قابلیت انحلال پذیری نداشته و باید بصورت شخم زنی یا چالکود استفاده شود.

کود مرغ گرانوله

کود گرانول نیز مانند کود پلتی می باشد و تفاوت آن تنها در شکل ظاهری.

کود مرغی در ایران

با وجود ارزش بسیار زیادی که این کود کشاورزی در تمام نقاط جهان به ویژه کشورهای پیشرفته دارد ولی در کشور ما میزان بسیار زیادی از این کود دچار فساد شده و معدوم می گردد. در ایران بیشترین میزان تولید کود مرغ در پسته کاری در استان کرمان و شهرهای آن نظیر رفسنجان و بم مورد استفاده قرار م یگیرد زیرا خاک کشاورزی این منطقه به دلیل بارش کم باران دچار خشکی و خاک آهکی شده که برای رفع این مشکل باید از کودهای مناسبی استفاده نمود.

انواع کود مرغی

کود مرغی گوشتی : به کود مرغ سالنی نیز معروف بوده و از فضولات جوجه هایی که در سالن پرورش داده می شوند به دست می آید.

کود مرغ قفسی : به کود مرغ مادر یا مرغ تخم گذار هم شهرت داشته و از قفس مرغ های تخم گذار به دست می آید.

این دو نوع کود تفاوت چندانی با هم نداشته و هر دوی آنها به عنوان یکی از بهترین کودهای کشاورزی مطرح هستند.

نحوه مصرف کود مرغ کشاورزی

میزان مصرف این کود در کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورتی که بیش از حد مصرف شود به دلیل وجود آمونیاک و برخی عناصر می تواند سبب سوختن گیاه شود و اگر کمتر بکار رود. تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت. میزان دقیق مصرف کودهای مختلف در زمین کشاورزی را می توان از طریق آزمون خاک تعیین نمود. کود مرغی در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می گیرد ولی بهترین زمان مصرف آن در فصل پاییز است زیرا ازت موجود در آن به دلیل سبک بودن خاک از دست نمی رود.

کودهای حیوانی

منظور از کود حیوانی مجموعه ای از مواد بستری، ادرار و مدفوع گاو، گوسفند، مرغ یا هر حیوان دیگری است که از محل نگهداری آنها بدست می آید. درصد مواد غذایی کود حیوانی و کیفیت فیزیکی آن به عواملی مثل نوع حیوان، کیفیت مواد بستری، میزان پوسیدگی کود، تغذیه دام، میزان سدیم و مقدار بذر علف های هرز، اسپور بیماری ها، لارو و تخم حشرات، شن و خاک دارد. درصد ازت کود گاوی بیشتر از کود گوسفندی و مرغی است. ولی درصد فسفر و پتاسیم کود مرغی از کودهای گاوی و گوسفندی بیشتر است. درصد مواد غذایی کودها به تغذیه دام بستگی دارد. چنانچه جیره غذایی دام از نظر یک عنصر ضعیف باشد، کود حاصل نیز به طریق اولی از نظر آن عنصر ضعیف خواهد بود. هر چه درصد فیبر غذایی بیشتر باشد درصد فیبر مدفوع نیز زیادتر خواهد بود. فراوانی ترکیبات آلی ازت دار ساده در کود حیوانی تازه بسیار مساله ساز است. تجزیه سریع این مواد سبب آزاد شدن آمونیاک و تجمع آن در مجاورت ریشه ها گشته و موجب مسمومیت گیاه می گردد، پوسیدگی اولیه کود این مشکل را مرتفع می سازد به همین جهت هیچ گاه نباید کود حیوانی تازه را به محصول کاشته شده داد.

زیادی املاح در کود نیز می تواند از طریق ایجاد پتانسیل اسمزی و یا مسمومیت مستقیم گیاه مساله ساز باشد. بنابراین وجود مقدار متعادلی از عناصر غذایی و عدم زیادی عناصری مثل سدیم در کود دامی مطلوب می باشد، کیفیت مواد بستری نیز نقش مهمی در کیفیت و حالت فیزیکی کود حیوانی دارد، معمولا اصطبل گوسفند فاقد بستر است. بدین لحاظ سرعت تجزیه و پوسیدگی کود گوسفندی زیاد و دوام آن در خاک کمتر از سایر کودها می باشد، کود گوسفندی را کود گرم گویند. در مرغداری ها بیشتر از خاک اوره و در گاو داری ها معمولا از کاه به عنوان مواد بستری استفاده می کنند، سرعت تجزیه و پوسیدگی کاه بیش از خاک اره می باشد. و بالعکس دوام خاک اره در خاک بیش از کاه است. زیرا خاک اره از ترکیبات مقاوم تری در مقایسه با کاه تشکیل شده است، بطورکلی هرچه مقدار مواد نامطلوب مثل بذر علف های هرز، شن، خاک، اسپور بیماری ها و تخم و لارو حشرات در کود کمتر و تجزیه اولیه آن بیشتر باشد، ارزش کیفی کود بیشتر است.

پوسیدگی کود سبب می شود که از میزان بذر علف های هرز و آلودگی به امراض و حشرات نیز کاسته شود. برای پوسیدگی اولیه کود حیوانی می توان آن را در شرایطی مشابه تهیه کمپوست قرارداد و یا کود حیوانی را مدتی قبل از کاشت در خاک مزرعه اختلاط داد. تجزیه کود در خاک و تبدیل آن به هوموس نیز مستلزم کفایت تهویه، حرارت و رطوبت در خاک می باشد این عوامل از طریق انجام عملیات مناسب زراعی تامین می شوند. کود حیوانی را در زراعت گیاهان پر ارزشی مانند سبزیجات، سیب زمینی، ذرت، پنبه و چغندر قند به مقدار تقریبی 20 تا 50 تن در هکتار به خاک می دهند. کود حیوانی را معمولا در زمان شروع عملیات تهیه بستر تا حداقل یک ماه قبل از کاشت بر سطح خاک می باشند و با وسایلی مانند گاوآهن، دیسک و .... با خاک سطحی و تا عمق حدود 15 سانتی متری مخلوط می نمایند.

در زراعت های کوچک و سنتی کود حیوانی را به صورت کپه هایی در مزرعه قرار می دهند و سپس آن را با بیل بر سطح خاک پراکنده ساخته و با خاک مخلوط می کنند. در زراعت های کانیزه از دستگاه کودپاش حیوانی استفاده می نمایند دستگاه کودپاشی حیوانی ماند یک تریلر است که در کف آن یک نوار نقاله قرار دارد. نوار نقاله کود را به سمت عقب و خارج از تریلر هدایت کرده و روی یک مارپیچ گریز از مرکز می ریزد. چرخش مارپیچ کود را به اطراف پرتاب م یکند. ازآنجایی که هزینه خرید، حمل و نقل و پاشیدن کود حیوانی بسیار زیاد است و بخصوص در زراعت های وسیع می تواند مشکلاتی را در برنامه ریزی و زمان بندی عملیات زراعی پیش آورد، لازم است به باقی گذراندن بقایای گیاهی بر خاک و تلاش در حفظ هوموس خاک توجه کافی مبذول گردد.

ویژگی های کود مرغی

ویژگی های کود مرغ بر اساس نوع تغذیه گله، پوشش بستر، روش جمع آوری و انبار داری،روش مصرف کود، نوع خاک و گیاهان کشت شده در زمین زراعی تایین شده و مقدار مصرف آن مشخص می گردد.

ویژگی کود مرغی مایع

کود مرغی مایع حاوی اسید آمینه، اسید هیومیک، اسید فولویک، ترکیبات مفید بوده که از بهترین مواد قابل جذب برای رشد گیاه و افزایش محصول می باشد. مخلوطی از مولکول های درشت و ریز با قابلیت کلات کنندگی عناصر ریز مغذی بوده که در نهایت جذب این عناصر را توسط گیه افزایش می دهد. همچنین این محصول به دلیل دارا بودن درصد قابل توجهی از اسید آمینه به عنوان یک مکمل قدرتمند برای رشد و نمو گیاهان بکار می رود. این محصول شامل هورمون های رشد بوده که تحریک کننده فعالیت های رویشی و زایشی گیاه بوده و تولید ریشه را نیز افزایش می دهد.

بالا رفتن جذب عنصرهای غذایی با مصرف بالا مثل فسفر و نیتروژن

سریع شدن رشد جوانه زنی

بالا رفتن توانایی مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی

بالا رفتن ترشح آنزیم و هورمون های گیاهی

افزایش فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک

افزایش جذب کودهای شیمیایی در صورت استفاده همزمان با یکدیگر

سازگار با محیط زیست در راستای طبیعت

اهمیت کود مرغی در مقایسه با سایر کودهای حیوانی

به طور کلی کودهای حیوانی از سایر کودهای شیمیایی موجود در بازار مقرون به صرفه تر و سالم تر هستند. به همین دلیل استفاده از کودهای شیمیایی در موارد خاص و بر اساس نیاز خاک به توصیه ی متخصصین خاکشناسی صورت می گیرد.
در بین کودهایی که منشا حیوانی دارند، کود مرغی کیفیت بالاتری نسبت به کودهای دامی دارد. طبق مستندات آزمایشگاهی ازت موجود در کودهای مرغی بیش از سه برابر کودهای دامی اندازه گیری شده است. همانطور که می دانید ازت مهمترین ترکیب موثر در رشد رویشی گیاهان محسوب می شود. مورد بعدی عنصر فسفر است که در ترکیب فسفات کودهای مرغی و دامی مورد سنجش قرار گرفته است. عنصر فسفر کود مرغی بیش از 5 برابر فسفر کودهای دامی اندازه گیری شده است. عنصر پتاسیم نیز در ترکیب پتاس کودهای حیوانی موجود است. این عنصر نیز در ترکیب کودهای مرغی بیش از کودهای دامی یافت می شود.

منشا کودهای مرغی

کودهای مرغی عمدتا از بستر نگهداری مرغ های تخم گذار در قفس و یا بستر جوجه ها به دست می آید. مطمئنا فضولاتی که با خاک ترکیب نشده و از قفس های نگهداری مرغ بدست آمده است به نسبت فضولات همراه با خاک کیفیت بهتری دارد. یکی از مشکلات استفاده از کودهای مرغی همین مسئله ضایعات موجود در بستر پرورش مرغ ها است. چراکه یکی از مشکلات عمده کودهای بی کیفیت مرغی وجود بذرهای علف هرز، وجود آفات گیاهی و وجود ناخالصی های صنعتی در بسترهای همراه با فضولات مرغ است. بنابراین بهترین کودها از منشا بهتر و بستر خالص تر بدست می آید.

تفاوت های عمده کود مرغی بدست آمده از قفس مرغ تخمگذار و بستر جوجه کشی

  • میزان کلیسیم اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 8.8 درصد است. درصوتیکه میزان کلیسیم اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 2.4 درصد است.
  • میزان فسفر اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 2.5 درصد است. صورتیکه فسفر اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 1.8 درصد است.
  • میزان میزیم اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 0.64درصد است. درصورتیکه میزان منیزیم اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 0.44 درصد است.
  • میزان پتاسیم اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 2.33درصد است. درصورتیکه میزان پتاسیم اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 1.78 درصد است.
  • میزان آهن اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 150 قسمت در میلیون است. درصورتیکه میزان آهن اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 451 قسمت در میلیون است.
  • میزان منگنز اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 406 قسمت در میلیون است. در صورتیکه میزان منگنز اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 225 قسمت در میلیون است.
  • میزان روی اندازه گیری شده در کود حاصل از قفس مرغ تخم گذار 436 قسمت در میلیون است. در صورتیکه روی اندازه گیری شده در بستر جوجه کشی 235 قسمت در میلیون است.

همانطور که در اطلاعات فوق ملاحظه می کنید جز در مورد آهن در همه موارد عناصر موجود در بستر مرغ های تخم گذار نگهداری شده در قفس، کود غنی تری حاصل شده است. ضمنا توجه داشته باشید که از هر 1000 جوجه گوشتی به طور میانگین در سن شش هفتگی 3.2 تن کود و هر 1000 مرغ تخمگذار در سن 60 هفتگی 15 تن کود خالص بدست می آید.

روش های عمل آوری کود مرغی

به دو روش کود کمپوست خشک می گردد. در روش سنتی این کود در معرض نورآفتاب قرار میگیرد و به فاصله 6 الی 9 ماه با هوا دهی به مرور زمان به کمپوست تبدیل می شود. در روش سنتی ابتدا کود مرغی از بستر پرورش مرغ جمع آوری می گردد و در محلی اصطلاحا دپو می شود. ممکن است این دپو در گودال سیمانی داخل زمین کشاورزی صورت پذیرد. هوادهی به کودهای جمع آوری شده در طول مدت 6 الی 9 ماه موجب می شود که میکروارگانسیم های هوازی و غیرهوازی در داخل کود رشد کنند. میکروارگانسیم هایی که در نهایت در زمین کشاورزی به تقویت کیفیت خاک کمک شایان توجهی می کنند.

در روش صنعتی کود مرغی بعد از خشک شدن، آسیاب و کم شدن رطوبت به پلت کود مرغی تبدیل می گردد. کو مرغی پلت شده به دلیل عمل آوری دقیقی که بر آن صورت گرفته، عاری از علف های هرز و عوامل بیماری زا است.همچنین در روند تولید اضافه نمودن آهک موجب شده که بوی نامطبوع کود تا حد زیادی برطرف شود.

روش استفاده و نکات مهم در مورد پلت مرغی

پلت کود مرغی حاوی مقادیر زیادی آمونیاک است که در صورت قرار گرفتن در مجاورت بذر از جوانه زنی آن جلوگیری خواهد کرد. بنابراین فصل استفاده از کودهای مرغی و نحوه اختلاط آن با خاک بسیار اهمیت دارد.در نتیجه استفاده از آن در فصول تابستان و زمستان متداول تر است هرچند در فصل پاییز فرصت کافی برای آزادسازی عناصر در خاک و جذب آن توسط گیاهان فراهم می آید.

تعیین میزان مصرف کود مرغی غنی شده و پلت شده برای گیاهان مختلف متفاوت است. کودهای غنی شده بسته به میزان عناصر در دسترس گیاهان متفاوت عمل می کند. حدود استفاده از این کود در درختان مثمر و غیر مثمر 5 کیلوگرم برای هر درخت است. چالکود یکی از متداول ترین و بهترین روش های بهره برداری از کودهای مرغی است.

همانطور که پیش از این در سایر مقالات اشاره کردیم، جذب عناصر مغذی توسط گیاهان به عوامل زیادی بستگی دارد. میزان PH و EC آب و خاک زراعی یکی از آن عوامل مهم هستند. مطمئنا در شرایط غیرنرمال میزان جذب برخی از عناصر غذایی پایین می آید. به طور مثال استفاده از کود کلسیم در شرایطی که نور آفتاب به خوبی بر گیاهان نمی تابد، چندان تاثیرنیست. حتی آسیب به ریشه گیاه توسط برخی عوامل بیماری زا شرایط جذب فسفر را کاهش می دهد و علایم کمبود فسفر در گیاهان را آشکار می کند. به طور کلی شناخت میزان عناصر موجود در کود و شرایط کشت و زرع دو عامل مهم در تعیین میزان استفاده از کودهای پلت شده مرغی می باشد.

کودهای مرغی و پلت های مرغی دو نهاده مهم با منشا ارگانیک محسوب می شوند به طوریکه توجه بیشتر به فرآیند تولید و عمل آوری مزیت رقابتی خوبی را در زنجیره تامین برای مرغدارای ها و کشاورزران به وجود می آورد.

استفاده از کود مرغ در کشاورزی:

قسمت اعظم کود حیوانی از جمله کود مرغ امروزه در دنیا و ایران به مصرف کشاورزی می رسد.امتیاز و خواص کود مرغی در کشاورزی عبارتند از:

تأمین مقدار زیادی از عناصر غذائی مورد استفاده گیاه مثل نیتروژن (N) فسفر (P) و پتاسیم و غیره به خاک زراعتی.

تشکیل هوموس در خاک که باعث اصلاح خاک سطحی و اصلاح شرایط فیزیکی زمین یا بافت سنگین و سبک می شود که نتیجه آن تهویه خاک،افزایش قدرت رویش بذر و درخت و افزایش ظرفیت نگهداری آب در زمین و بالاخره افزایش فعالیت میکروارگانیسم های مفید در خاک می باشد.

بنابراین با مصرف متناسب کود مرغی در کشاورزی کیفیت خاک از نظر فیزیکی و شیمیائی افزایش یافته و در این صورت احتیاج به استفاده از حداقل کود شیمیائی است و این امر از نظر اقتصادی نیز کاملاً مقرون به صرفه است(با توجه به اینکه هر ۱۰۰۰ قطعه جوجه کبابی در طی ۸ هفته ۲ تا ۲.۵ تن کود تولید می کنند)

بر اساس هر تن کود تر ۶/۱۷ کیلوگرم مواد نیتروژنی و ۲۶ کیلوگرم فسفات به صورت P2O2 و ۳۲ کیلوگرم پتاسیم به طور خالص وجود داشته است.در کود خشک شده این مقادیر به ۳۱ کیلوگرم مواد نیتروژنی و ۶۹ کیلوگرم مواد فسفاتی و ۴۴ کیلوگرم مواد پتاسیمی افزایش می یابد.با اضافه نمودن کودهایی مانند سوپر فسفات که باعث باقی ماندن گوگرد در آن و همچنین پودر آهک جهت جلو گیری از ایجاد بوی نامطبوع ارزش اقتصادی آن را بالا برد.

استفاده از این کود علاوه بر اینکه سبب می شود اولین محصول به خوبی برداشت شود مقدار یک دوم تا دو سوم کود پس از خرمن در زمین باقی مانده و محصولات بعدی که کاشته می شوند مورد استفاده قرار گیرد.(طبق برآورد کارشناسان کشاورزی در هندوستان یک تن کود بستر مساوی ۱۶ کیلو کود شیمیائی فسفات آمونیوم و ۱۵۰ کیلوگرم سوپرفسفات و ۵۰ کیلوگرم سولفات پتاسیم می باشد)

بر اساس آمار موجود در حال حاضر در ایران در حدود ۵/۳ میلیون تن کود مرغی تولید می شود که قسمتی از آن در باغات پسته جنوب مانند کرمان و رفسنجان مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه در محل مرغداری باقی مانده و دچار کپک زدگی شده و دور ریخته می شود.حال آنکه می توان از کود مرغ تولیدی در کشور برای ۸/۱ میلیون هکتار کشت حبوبات مانند ذرت‏،گندم و برنج و چغندر و درختان مثمر از جمله پسته استفاده نمود.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۲۴۱۲۱۴۲۲ ، ۲۴۱۲۵۱۲۳۷۹
کدتعرفه گمرکی ۳۱۰۱۰۰۰۰
تعداد واحدهای فعال44
تعداد واحدهای طرح16

کاربرد محصول 

 + استفاده در باغات و خوراک دام
+ بسیار مناسب و بهداشتی برای باغات و خوراک دام
+ستفاده بهینه از کود مرغ به عنوان یک ماده با ارزش جهت استفاده در کشاورزی
+ مقدار مصرف و هدر رفت کمتر در مقایسه با کود مرغی فراوری نشده
+ جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از مقادیر عظیم کود مرغ در کشور
+ کمک بسزا به مرغداران برای تهیه بازار جدید جهت فروش کود مرغ و حل یکی از مشکلات مرغداری کشور
+ لوگیری از ورود مقادیر قابل توجهی کود شیمیائی از خارج کشور در نتیجه صرفه جوئی ارزی
+ کمک به حفظ و زنده ماندن زمین های کشاورزی برای نسل بعد
+ اصلاح ساختار و بافت خاک های کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک
+ فاقد بذر علف های هرز و عوامل بیماری زا
+ فزایش و بهبود کیفیت و کمیت محصول کشاورزی
+خاکPH کاهش موضعی
+ تیره کردن رنگ خاک و جذب انرژی بیشتر

روش تولید 

+ ابتدا بستر مرغ که دارای رطوبت 70% میباشد به دو روش سنتی یا صنعتی، بسته به انتخاب مشتری، خشک میشود.
+ روش سنتی به صورت خشک کردن در هوای آزاد است که بسیار زمان بر بوده و میکروب های موجود از بین نمیروند.
روش دوم استفاده از کوره های خشک کن مخصوص است که مواد در دمای 70 درجه سانتی گراد در طی 3 ساعت انجام میشود.
سپس مواد به سپراتور که قسمت اصلی خط است هدایت میشوند که اولین مرحله از فرآوری است که در این قسمت مواد اضافی آن از جمله فلزات و ضایعات پلاستیکی جدا میشوند.
مرحله دوم شست و شو میباشد که اگر مقدار مواد کم تر از یک تن باشد با بخار انجام میشود و بالای 1 تن تا 3 تن با اب انجام میشود که در این مرحله رطوبت حداکثر به 15% میرسد.
مرحله سوم پلت کردن مواد است که میتوان یه صورت CUBE (مکعب شکل) هم انجام شود.
پس از پلت شدن، مواد در بسته های 25 کیلو گرمی بسته بندی میشوند.

ماشین آلات مورد نیاز 

 + Rotary Drum Drier
+ Induced Draft Fan
+ Blower
+ Belt Conveyor
+ Crushing Machine
+ Rolling & Sieving Machine

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 21000 تن
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز11نفر
مساحت مورد نیاز1000متر مربع
خرید ماشین آلات23500میلیون ریال
تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/