WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 11 دقیقه (2239 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید صابون شوینده جامد

1684

معرفی محصول 

 صابون ها نمک های سدیم یا پتاسیم اسید های چرب به فرمول +CH3-(CH2)n-COO-Na هستند . که در آن ها n >10 می باشد. اسید های چرب از جمله اسید های آلی هستند که در روغن های گیاهی یا در چربی حیوانات یافت می شوند .این ترکیبات دارای یک زنجیره ی هیدرو کربنی سیر شده یا سیر نشده بزرگ با ۱۲ تا ۱۸ اتم کربن هستند . چربی هایی که مولکول اسید چرب آنها کمتر از۱۲ یا بیشتر از ۱۸ اتم کربن داشته باشند در تهیه صابون ها کاربردی ندارند ، زیرا در مورد اول ، صابون حاصل بر پوست اثر نامطلوب می گذارد ، فرار و دارای بوی نامطلوب خواهد بود و در مورد دوم ،صابون حاصل در آب حل نمی شود. در حقیقت نمک سه اسید چرب استئاریک ، پالمیتیک، اولئیک در ساختار صابون وجود دارد .

دلیل پاک کنندگی صابون چیست ؟

عمل پاک کنندگی صابون ها را می توان با توجه به ساختار مولکولی و خاصیت امولسیون کنندگی آن توضیح داد. بیشتر آلودگی ها را ترکیبات چربی و روغنی تشکیل می دهند و برای زدودن آنها معمولا از صابون استفاده می شود .صابون ها از دو جزء آبگریز (رادیکال هیدروکربنه CH3-(CH2)n- ( و آبدوست ( سرنمکی صابون +COO-Na – ) تشکیل شده اند . بنابراین مولکول های صابون از طرفی قابلیت انحلال در آب و از طرف دیگر قابلیت حل نمودن چربی ها را دارند هر گاه در سیستم آب – روغن مولکول های صابون وجود داشته باشد این ترکیب میان دو مایع دخالت می کند و موجب آمیختن آن ها با یکدیگر می شود ، در واقع ، زنجیره هیدروکربنی که ساختار غیر قطبی آلی دارد ، به آسانی با مولکول های چربی که آن ها نیزغیر قطبی هستند می آمیزد در حالی که گروه شدیدا قطبی +COO-Na که بخش آبدوست صابون را تشکیل می دهد به علت آب پوشیده شدن وارد لایه آبی می شود و بدین ترتیب مولکول های صابون در فصل مشترک روغن- آب قرار می گیرند . در این صورت چربی در اثر تکان و بهم خوردن مایع به ذرات کوچک شکسته شده و با مولکول های صابون آبپوشیده می شوند ، در این حالت اگر آب و صابون به اندازه کافی باشند روغن از سطح مورد نظر شسته می شود .

انواع صابون از نظر نوع مصرف : 

صابون ها را از نظر نوع مصرف آن ها، میتوان به چندین نوع تقسیم کرد

۱- صابون های حمام و دستشویی (صابون سخت) در این نوع صابون ها ، برای رعایت نکات بهداشتی مربوط به پوست بدن و موی سر، مواد قلیایی را به حداقل کاهش داده ، مواد پرکننده طبیعی و خنثی ، مواد معطر ، رنگی ،و نرم کننده های پوست نیز به آن ها افزوده می شود.

۲- صابون های رختشویی

۳- صابون های طبی 

۴- صابون های ساینده 

۵- صابون های ویژه ی آب های سخت 

۶- صابون شفاف

 چربی‌­ها یکی از مواد سازنده صابون چربی است. می‌­توان انواع بسیار گوناگونی از چربی‌­های حیوانی و گیاهی را در ساخت صابون به کار گرفت. صابون سازان سنتی از چربی حیوانی (چربی خوک یا پیه نهنگ) ذخیره شده از پخت و پز و قصابی استفاده می­‌کردند. به هر حال، تنوع گسترده­‌ای از چربی‌­های گیاهی را می‌­توان جایگزین چربی حیوانی کرد. این چربی‌ها عبارتند از: چربی‌­ نارگیل، پسته، مغز بادام، خرما، زیتون و سویا. اسید‌های چرب متفاوتی در روغن‌­های طبیعی وجود دارند. از این رو، مطابق با نوع چربی استفاده شده، خواص و بافت‌­های متفاوتی در صابون ایجاد می­‌شوند. برای مثال، مولکول­‌های اسیدی چربی خوک بلندتر هستند و صابون بسیار سختی را، که به سختی با آب حل می­‌شود، تولید می­‌کند. اما مولکول­‌های چرب موجود در چربی نارگیل کوتاه‌­تر هستند و یک صابون نرم تر را می­‌سازند که دارای کف بیشتری است (ساده­‌تر با آب حل می­‌شود). روغن­‌های متفاوت را برای ساخت صابونی که از نرمی و خواص کف کنندگی مطلوبی برخوردار است، می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد.افزودنی‌­هامعمولاً افزودنی‌­ها را به منظور افزایش کیفیت محصول اضافه می­‌کنند. عناصر طبیعی مراقبت از پوست از قبیل: آلوئه ورا، عسل و بلغور جو دو سر را می‌­توان به صابون اضافه کرد. البته معمولاً عطر‌ها و رایحه­ ها را نیز به صابون می­‌افزایند. همچنین نگهدارنده‌­ها نیز برای افزایش طول عمر قالب‌­های صابون افزوده می‌­شوند.

فرآیند صابون سازی به حدود ۷۵ درصد صابون و ۲۵ درصد گلیسرین می‌­انجامد. گلیسرین در صابون‌­های دست ساز باقی می­‌ماند. این ماده مانند یک نرم کننده عمل کرده و حس خوبی را به صابون اضافه می­‌کند. اما در صابون­‌های تجاری معمولاً آن را حذف و جداگانه به فروش می‌­رسانند.

ماده گلیسرین اساساً به عنوان نرم کننده و تقویت کننده بافت به صابون اضافه می‌­شود. اما سوربیتول هم نرم کننده دیگری است که همراه با گلیسرین استفاده می‌شود.این ماده معمولاً به منظور کمک به شفاف کردن بیشتر صابون­‌ها به کار می‌­رود.کاربرد دی اکسید تیتانیوم مات کردن صابون است.

دیگر موادی که به صابون اضافه می­‌شوند عبارتند از: پنتات پنتا سدیم، اتیدرونات تترا سدیم و ادتا تترا سدیم. این مواد به عنوان نرم کننده آب و به منظور محافظت از رنگ و عطر صابون در برابر تأثیرات یون­‌های فلزی موجود در ترکیبات مورد استفاده قرار می‌­گیرند. ترکیبات نامبرده کلسیم و منیزیم را در آب محصور می‌­کنند. پس مواد نامبرده به صابون واکنش نشان نمی‌­دهند و از تشکیل آهک صابون حل نشدنی جلوگیری می­‌شود.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۲۴۲۴۳۱۲۳۰۱،۲۴۲۴۴۱۲۳۰3،۲۴۲۴۴۱۲۳۰4،۲۴۲۴۴۱۲۳۰5،۲۴۲۴۴۱۲۳۰6
کد تعرفه گمرکی محصول 34011110
تعداد واحدهای فعال49
تعداد واحدهای طرح34

کاربرد محصول 

 صابون ها عمدتا برای شستشو و ضد عفونی کردن استفاده می شوند. موارد مصرف صابون ها اعم از صابون مایع و جامد در ضد عفونی و شستشو می باشد. صابون مایع بیشتر برای دستشویی استفاده می شود. با توجه به اینکه صابون های جامد در مکان های پرجمعیت و بزرگ مثل ادارات، مدارس، دانشگاه ها و مکان های از این قبیل از نظر رعایت اصول بهداشتی مناسب نیستند لذا در این مکان ها ترجیح داده می شود که از صابون مایع استفاده شود.

سابقه مصرف محصول

 با توجه به بالا رفتن سطح زندگی در جوامع در حال توسعه و اهمیت دادن مردم به پاکیزگی و بهداشت شخصی، بازار صابون و مواد شوینده، یکی از بازارهای رو به رشد اقتصاد جهانی است که انتظار می رود در سال های آینده خصوصاً در مناطق در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور رشد چشمگیری داشته باشد؛ به طوری که طبق آمار به دست آمده، رشد متوسط سالانه صنعت صابون در فاصله سال های 2008 تا 2014، با نرخ رشد 4.6درصد افزایش یافته و طبق نظر محققان، انتظار می رود که در سال های آینده نیز همین روند رشد را داشته باشد.سهم 44.5درصدی صابون جامد در بازار این صنعت، صنعت صابون در جهان امروز، جایگاه ویژه ای یافته و محصولات متنوعی را روانه بازار جهانی کرده است.

انواع صابون های جامد و مایع از جمله محصولات اصلی این صنعت هستند که هر کدام بازار خاص خود را داشته و میزان تقاضای جهانی نسبت به آن ها درجات متفاوتی دارد، به طوری که صابون جامد بیشترین میزان سهم را در تقاضای جهان دارد و بعد از آن، انواع دیگر صابون های جامد و مایع قرار دارند، به طوری که با وجود انواع متنوعی از صابون های جامد و مایع موجود در بازار، باید گفت که بیشترین سهم از آن صابون جامد توالت است که حدود 44.5درصد از تقاضای جهان را شامل می شود و این درحالی است که دیگر انواع صابون جامد حدود 29.3درصد از سهم این بازار را از آن خود کرده اند و در نهایت سهم دیگر انواع صابون ها از این بازار جهانی 26.2درصد است.کاهش تقاضای صابون در بازارهای توسعه یافته کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور در حال حاضر یکی از بزرگ ترین بازارهای صابون و محصولات بهداشتی بدن هستند، به طوری که در سال 2012 کشور برزیل توانست از بازار بزرگی مانند ایالات متحده آمریکا نیز پیشی بگیرد.

در کنار برزیل کشورهایی مانند چین، هند و مکزیک نیز بازار رو به رشدی را در این صنعت از خود نشان داده اند. این درحالی است که در بازارهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی، میزان تقاضا برای صابون از سوی مصرف کنندگان کمتر شده و در مقابل به سوی محصولات جدیدتر شوینده بدن گرایش پیدا کرده اند.بیشترین پتانسیل رشد در بازارهای نوظهور به طور کلی باید گفت که طبق پیش بینی محققان اقتصادی، بازارهای نوظهوری مانند چین، برزیل، هند، روسیه و مکزیک کماکان تسلط عمده خود را در این بازار حفظ خواهند کرد.برای نشان دادن رشد این بازار در اقتصادهای نوظهور، به عنوان مثال می توان به رشد بازار صابون و مواد شوینده بدن در برزیل اشاره کرد. در فاصله سال های 2006 تا 2011 میزان تقاضا برای این محصولات 4میلیارد دلار رشد داشته است که تقریبا چیزی بیش از پنج برابر این تقاضا در ایالات متحده آمریکا و سه برابر بیشتر از اروپای غربی بوده است.با این تفاسیر می توان چنین نتیجه گرفت که بازارهای نوظهور جهان، پتانسیل زیادی را برای رشد بازار صابون از خود نشان داده اند و پیش بینی می شود که در سال های آینده نیز این رشد کماکان ادامه یابد. به طوری که طبق آمار ارائه شده،سهم اقتصادهای نوظهور در بازار صابون و محصولات حمام در سال 2011، حدود 85درصد بوده است.بزرگ ترین بازارهای جهانی صنعت صابون طبق نظر محققان بزرگ ترین بازارهای صابون در کشورهای چین، هند، ترکیه و ایالات متحده آمریکا وجود دارد و با توجه به بررسی های انجام شده، پیش بینی می شود که بازار این صنعت در کشورهای زیر بیشترین میزان نرخ رشد سالانه را در سال های آینده از خود نشان دهد: بنگلادش با 10.7درصد، اتیوپی با 10.1درصد، ایالات متحده آمریکا با 7.8درصد، چین با 7.5درصد و مصر با 6.1درصد بیشترین میزان نرخ رشد را در سال های آتی در صنعت صابون خواهند داشت.رشد بازار جهانی اسیدهای چرب در سایه بازار رو به رشد صابون اسیدهای چرب از جمله مواد اصلی تولید صابون به شمار می روند که با توجه به گسترش بازار صابون، انتظار می رود بازار این صنعت نیز روند رو به رشدی را تجربه کند. از آنجایی که بیشترین میزان مصرف اسیدهای چرب در صنعت صابون سازی است، بنابراین یکی از مهم ترین صنایع مربوط به بازار صابون محسوب می شود و طبق نظر محققان اقتصادی، انتظار می رود که تا سال 2020 ارزش این بازار به 74میلیارد دلار برسد و نرخ رشد سالانه آن در دوره مذکور حدود 2.3درصد باشد.همان گونه که گفته شد بیشترین میزان تقاضا برای اسیدهای چرب در صنعت صابون و مواد شوینده است، به طوری که طبق آمار ارائه شده، حجم اسیدهای چرب تولید شده در سال 2013 برای صنعت صابون و مواد شوینده 1.483.3 تن بود. از طرفی افزایش تقاضای جهانی برای صنعت صابون یکی از عوامل اصلی رشد بازار اسیدهای چرب در سال های پیش رو خواهد بود.

روش تولید 

 فرایند تولید صابون به طور کلی در 4 مرحله انجام می‌شود. در ادامه این 4 مرحله به صورت کلی و به اختصار توضیح داده می‌شود.

1-فرایند صابونی شدن: در فرآیند صابونی شدن، مخلوطی از چربی حیوانی و روغن نارگیل با سدیم هیدروکسید | سود سوزآور مخلوط شده و حرارت داده می شود.

2-حذف گلیسیرین: گلیسیرین از صابون با ارزش تر است، بنابراین بیشتر گلیسیرین تولیدی از صابون خارج می‌شود. البته مقداری از گلیسیرین در صابون برای حفظ خاصیت نرمی صابون نگه داشته می‌شود. صابون در آب‌های شور حلالیت خوبی ندارد، در حالی که گلیسیرین به خوبی حل می‌شود. بنابراین با افزودن نمک به محصول فرایند صابونی شدن، صابون و گلیسیرین محلول در آب نمک جدا می‌شوند.

3- خالص سازی صابون: ممکن است همه سود کاستیک | هیدروکسید سدیم که به عنوان یکی از مواد اولیه استفاده شده، در واکنش تولید به صابون تبدیل نشده باشد. تمامی سدیم هیدروکساید | سود سوز آور باقی مانده در صابون با استفاده از یک اسید ضعیف مانند سیتریک اسید حذف می‌شود، همچنین دو سوم آب باقی مانده در صابون نیز در این مرحله خارج می‌شود.

4- مرحله پایانی: در این مرحله مواد افزودنی همچون مواد نگهدارنده، رنگ و عطر به صابون افزوده می‌شود و با آن مخلوط می‌گردد و در نهایت صابون به صورت قالب‌های مورد نظر شکل داده شده و برای فروش آماده می‌شود. مواد شوینده نیز از نظر ساختار و عملکرد شبیه صابون هستند و برای اغلب کارها از صابون مؤثرتر، مفیدتر و پرکاربردتر هستند. علاوه بر مولکول‌های مواد شوینده، مواد شوینده معمولاً شامل مواد مختلفی همچون نرم کننده‌ها هستند.

ماشین آلات موردنیاز 

 1. Saponification tank 6T ( 3)
2. Crutcher (1)
3. tubular heat exchanger (1)
4. Filter cylinder (1)
5. vacuum drying chamber (1)
6. duplex twin worm pelletizer (1)
7. cyclone separator (1)
8. atmospheric condenser (1)
9. gas-water separator (1)
10. surge tank (1)
11. Mixer (1)
12. Three Roll Mill (1)
13. vacuum plodder
14. Toilet soap stamping machine 120 type (1)
15. Low Temperature Chiller (1)
16. Electric embossing and cutting machine
17. Conveyor (6)
18. Vacuum pump

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح تعداد/مقدار واحد
ظرفیت سالانه محصول 14500 تن
تعداد نیروی انسانی موردنیاز11نفر
مساحت موردنیاز800متر مربع
خرید ماشین آلات18700میلیون ریال

ویدیوی خط تولید صابون شستشو 

تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/

Cron Job Starts