WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 4 دقیقه (741 words)

تعریف و روش محاسبه ارزش فعلی خالص سرمایه‌گذاری یا NPV

npvc روش محاسبه خالص ارزش فعلی سرمایه‌گذاری یا NPV

ارزش فعلی خالص یا Net Present Value چیست؟ 

ارزش فعلی خالص (NPV یا NPW) تفاوت بین ارزش فعلی جریان های نقدی ورودی و ارزش فعلی جریان های نقدی خروجی طی یک دوره زمانی است. NPV در بودجه بندی سرمایه و برنامه ریزی سرمایه گذاری برای تحلیل سودآوری یک سرمایه گذاری یا پروژه پیش بینی شده استفاده می شود.

ارزش فعلی خالص (NPV یا NPW) یکی از روش‌های استاندارد ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش، جریان نقدینگی خالص بر اساس زمان وقوع به نرخ روز تنزیل می‌شود. به این ترتیب در جریان نقدینگی، ارزش زمانی مبالغ ورودی و خروجی طرح نیز لحاظ می‌گردد.

مثال :جدول جریان نقدی خالص

سال 0 (سرمایه گذاری اولیه) 1 234
5
جریانات نقدی خالص NFV
۱۰۰۰۰۰- ۵۰۰۰۰- 7500085000110000135000

ارقام جدول جریانات نقدینگی مربوط به سال های مختلف است که براساس عملکرد طرح و برای هر سال بصورت جداگانه پیش بینی می گردد و در واقع ارزش آتی یا FV می باشد. باوجود آنکه واحد این ارقام واحد پولی می باشد اما باتوجه به اینکه این ارقام در سال های مختلف بدست می آید و ارزش زمانی پول در سالهای مختلف متفاوت است،نمی توان آنها را بایکدیگر جمع نمود. برای محاسبه NPV رقم مربوط به هر سال را با استفاده از فرمول محاسبه ارزش فعلی، به ارزش روز تبدیل و با یکدیگر جمع نماییم. براین اساس فرمول محاسبه ارزش فعلی خالص بصورت زیر خواهد بود.

روش محاسبه ارزش آتی در سالهای مختلف به شکل زیر است :

FV۰= PV

FV۱= PV+i×PV = PV(۱+i)

FV۲= FV۱+i×FV۱ = PV(۱+i)+ i×PV(۱+i) = PV(۱+i)×(۱+i) = PV(۱+i)۲

...

PVn =FVn/(۱+i)n

NPV (i,n)=PV۰+PV۱+...+PVn=FV۰/(۱+i)۰ +FV۱/(۱+i)۱ +...+ FVn/(۱+i)n

i نرخ تنزیل

n مجموع دوره ساخت و بهره برداری

PVn ارزش فعلی دوره n برمنای دوره صفر

FV ارزش آتی

منظور از دوره صفر سال شروع سرمایه گذاری است.

(i,n) در فرمول متغیر مستقل می باشند. مقدار تعیین شده برای نرخ تنزیل وابسته به شرایط مکانی، زمانی و نوع صنعت مورد بررسی است. از دیدگاه دیگر می توان نرخ تنزیل را بعنوان حداقل نرخ مورد انتظار از سرمایه گذاری تعریف نمود که براساس آن ارزش های آتی هر سال طرح به ارزش فعلی تبدیل می شوند. هرچه درصد تخصیص داده شده به نرخ تنزیل افزایش یابد، نرخ مورد انتظار از سرمایه گذاری افزایش، ارزش فعلی جریانات نقدی سالهای آتی کمتر و در نتیجه شاخص NPV کوچکتر خواهد بود. 

سال 0 (سرمایه گذاری اولیه) 1 234
5
جریانات نقدی خالص NFV
۱۰۰۰۰۰- ۵۰۰۰۰- ۷۵۰۰۰۸۵۰۰۰
۱۱۰۰۰۰
۱۳۵۰۰۰
جریانات نقدی خالص تنزیل شده (PV)
نرخ تنزیل 18%
PVn =FVn/(۱+i)n
۱۰۰،۰۰۰-
PV0
۴۲،۳۷۲,۸۸-
PV1
۵۳،۸۶۳,۸۳
PV2
۵۱،۷۳۳,۶۲
PV3
۵۶،۷۳۶,۷۸
PV4
۵۹،۰۰۹,۷۴
PV5
جمع جریانات نقدی خالص تنزیل شده (ΣPV)۱۰۰،۰۰۰-
PV۰

۱۴۲،۳۷۲,۸-
PV۰+PV۱
۸۸،۵۰۹,۰۵-
PV۰+PV۱+PV2
۳۶،۷۷۵,۴۲-
PV۰+PV۱+PV2+PV3
۱۹،۹۶۱,۳۵
PV۰+PV۱+PV2+PV3+PV4
۷۸،۹۷۱,۱۰
NPV

با جمع جبری ارقام سالهای مختلف مربوط به ردیف جریانات نقدی تنزیل شده، شاخص NPV این طرح با فرض نرخ تنزیل 18% معادل ۷۸،۹۷۱,۱۰ خواهد شد که واحد آن برابر واحد پولی است که جریانات نقدی براساس آن پیش بینی شده است. یعنی اگر واحد ارقام مندرج در جدول براساس میلیون ریال باشد واحد مربوط به شاخص NPV محاسبه شده نیز براساس میلیون ریال خواهد بود.

در محاسبه شاخص NPV در واقع سرمایه گذاری در طرح با سرمایه گذاری در یک بازار با نرخ سود سالانه i که همان نرخ تنزیل می باشد و به نوعی حداقل نرخ مورد انتظار از سرمایه گذاری است، مقایسه می گردد. بر این اساس در صورتیکه رقم محاسبه شده برای این شاخص در یک طرح خاص و براساس نرخ تنزیل تعیین شده، منفی گردد این طرح دارای نرخ سود سالانه کمتر از i می باشد و لذا توجیه پذیر نخواهد بود و درصورتیکه این رقم صفر و یا مثبت گردد نشانگر آن است که طرح دارای نرخ بازدهی حداقل معادل نرخ تنزیل (نرخ مورد انتظار از سرمایه گذاری) می باشد. چنانچه مشاهده می گردد تعیین نرخ تنزیل مناسب جهت محاسبه شاخص NPV و تصمیم گیری در خصوص توجیه پذیری طرح براساس آن بسیار حائز اهمیت می باشد.  

NPV : Net Present Value

NPW : Net Present Worth 

NFV: Net Future Value

تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/