خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید کنسانتره میوه

مقدمه 

ایران یکی از کشورهایی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و همچنین نوع خاک در بهترین موقعیت قرار دارد، به همین علت کشاورزی و تولید محصولات باغی یکی از مزیت‌های ایران محسوب می‌شود. بنابراین اگر از مزیت‌های صنعت کشاورزی به درستی بهره‌برداری کرد، می‌توان شاهد رشد و توسعه صنعت آب­میوه و کنسانتره در کشور بود. 

کنسانتره فرآورده ­ای است که از تغلیظ آب­میوه بدست می ­آید. با توجه به اینکه دوره رسیدن و مصرف میوه ­های تازه نسبتا کوتاه است، تاسیس صنایع فرآوری و تولید فرآورده ­های قابل نگهداری ضرورتی بنیادین دارد. 

مطلب حاضر خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید کنسانتره میوه است.

معرفی محصول 

کنسانتره میوه یکی از محصولات در فرآوری میوه ­ها از جمله انار، آلبالو و غیره است که شکلی از ماده است که اکثر اجزای اصلی تشکیل‌دهنده یا حلال آن را حذف کردند.

معمولا با گرفتن آب موجود در یک محلول یا سوسپانسیون، مثلا گرفتن آب موجود در آب­میوه و تبدیل آن به پودر یا عصاره، کنسانتره تشکیل می‌شود.

فایده تولید کنسانتره این است که با حذف آب، وزن ماده غذایی کاهش ­یافته و بنابراین حمل­ و­نقل آن راحت‌تر و با صرف هزینه کمتر صورت می‌گیرد، به علاوه کنسانتره را به راحتی در هنگام مصرف با اضافه نمودن حلال (معمولا آب)، به حالت اولیه خود برگردانده و مصرف می‌کنند.

در این روش در واقع از میوه‌ها اسانس یا عصاره تهیه می‌نمایند و از مخلوط نمودن این اسانس با شکر و آب، انواع آب­میوه را تهیه می‌کنند.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول 

 کد آیسیک محصول 1513512420، 1549412477، 1549412478، 1549412480، 1549412481، 1549412616، 1549412482، 1549412483، 1549412484، 1549412509، 1549412650، 1549412624، 1549412623،1549412622، 1549412651،1549412658، 1549412659 از گروه ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها (15) و زیرگروه های ساخت سایر محصولات غذایی که در جای دیگر طبقه بندی نشده (1549)، انواع کنسانتره میوه تازه (1549312476) می باشد.

کنسانتره میوه تحت زیرتعرفه 2009، مقررات گمرکی ایران با عنوان میوه (همچنین آب انگور تازه) و آب سبزیجات، تخمیرنشده و بدون افزودن الکل، با یا بدون افزودن قند و سایر مواد شیرین ­کننده، با زیرتعرفه­ 20094910، صادر و وارد می­ شود.

رب انار تحت زیر تعرفه 2103، فرآورده ­ها برای سس و سس ­های آماده شده، چاشنی­ ها و ادویه ­های مخلوط­ شده آرد و زیره خردل و خردل آماده، با عنوان سایر با زیرتعرفه 21039000 صادر و وارد می­ شود.

شرایط ورود کدهای 20094910، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت 5 درصد حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 1%) می ­باشد.

شرایط ورود کدهای 21039000، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت 55 درصد حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 51%) می ­باشد.

واحدهای تولید کننده محصول

​این محصول تا انتهای سال 1396 دارای 203 واحد فعال بوده است. استان های آذربایجان، البرز، فارس دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 1513512420، 1549412477، 1549412478، 1549412480، 1549412481، 1549412616، 1549412482، 1594412483، 1549412483، 1549412509، 1549412650، 1549412624، 1549412623،1549412622، 1549412651،1549412658، 1549412659.

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 20094910 ، 21039000.

کاربردهای محصول 

  کنسانتره شکل از ماده است که اکثـر اجزا اصـل تشکیل ­دهنده حلال آن را حذف نموده ­اند. معمولا با رفتن آب موجود در محلول يا سوسپانسـيون، مـثلا گـرفتن آب موجود در آب­میوه و تبدیل آن به پودر یا عصاره، کنسانتره تشکیل شود.  از جمله فوايد توليد كنسانتره آن است که با حذف آب، وزن ماده غذايي کاهش یافته بنابراین حمل ­و ­نقل آن راحت ­تر و با صرف هزینه کمتر صورت می­ گیرد، به علاوه کنسانتره را به راحتی در هنگـام مصـرف بـا اضـافه نمـودن حـلال (معمولا آب) به حالت اول خود برگردانده و مصرف کنند.  

بازار محصول 

در حال حاضر، در ايران به دلايل زير مصرف آب­ميوه در حال رشد است:

1. جوان بودن جمعيت ايران و بالا بودن نسبت افراد نوجوان به كل جمعيت كشور

2. گسترش شهرنشيني و فرهنگ صنعتي و استفاده از آب­ميوه به جاي ميوه خام

3. رشد فرهنگ بهداشت عمومي و افزايش آگاهي عمومي درباره فوايد مصرف نوشيدني­ هاي طبيعي به ويژه آب­ميوه ­هاي بسته ­بندي شده

4. افزايش تعداد دانش­ آموزان در مراكز آموزشي كه سبب خريد و مصرف نوشابه ­ها و آب­ميوه ­ها مي ­شود.

5.گرم شدن هوا، به دليل تغييرات جوي سال­ هاي اخير كه مي ­تواند موجب مصرف بيشتر نوشيدني و آب­ميوه شود.

6. تبليغات منفي عليه نوشابه­ هاي گازدار و مطرح شدن آب­ميوه به عنوان كالاي جايگزين در ميان محصولات كارخانه­ هاي مزبور

از طرف ديگر، با توجه به عزم دولت براي رفع موانع توسعه صادرات غير نفتي بر اساس برنامه چهارم توسعه، توليد و صادرات انواع آب­ميوه نيز با توجه به حمايت­ هاي دولت و پتانسيل­ هاي بالقوه فراواني كه در كشور وجود دارد؛ سبب افزايش نياز كشور به توليد اين محصول خواهد شد. همچنين با توجه به مصرف گسترده اين كالا در جهان و امكانات ايران در زمينه رشد انواع ميوه ­جات امكان رقابت در بازارهاي فرا منطقه­ اي نيز وجود دارد. در چند سال اخير نيز واحدهاي فراواني شروع به فعاليت نموده­اند و توانسته ­اند علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، به صادرات اين محصول نيز اقدام نمايند كه حكايت از بازار مناسب آن دارد.

با توجه به مطالب ذکر شده در مورد بازار آب­میوه که تقاضای اصلی برای کنسانتره محسوب می ­شود، تولید کنسانتره در ایران سوددهی بالایی دارد. ولی با توجه به مازاد به حضور شرکت­ های بزرگ و صاحب نام در صنعت تولید کنسانتره ایران و مازاد عرضه مشاهده شده، رقابت در این بازار مشکل است. با توجه به این توضیحات به سرمایه ­گذاران محترم توصیه می ­شود، در صورت علاقمندی جهت راه ­اندازی واحد تولیدی این محصولات ابتدا با مذاکره با شرکت­های بزرگ تولیدکننده آب­میوه در داخل یا خارج از کشور خصوصا کشورهای مجاور اقدام به جذب بازار جهت فروش محصولات خود نمایند. بایستی متذکر شد که صادرات کنسانتره آب­میوه به سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه از پتانسیل خوبی برخوردار است.

روش تولید محصول 

روش تولید کنسانتره میوه به شرح زیر است.

1. ورود مواد اولیه

2. شست و شو و سورتینگ

3. دانه گیری و جداسازی پوست

4. پرس تیوپی

5.فیلتر

6. پاستوریزاسیون

7. آنزیم زنی

8. فیلتراسیون

9. تغلیظ

10. استریل

11.بسته بندی محصول

12. سردخانه

سرمایه گذاری طرح 

 سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

شرح​ ​مقدار موردنیاز (میلیون ریال)
​سرمایه ثابت ​157821
​سرمایه در گردش​12448
​کل سرمایه گذاری​170269

زمین مورد نیاز برای تولید 750 تن در سال کنسانتره میوه و 150 تن در سال رب انار ، 5000 مترمربع می باشد.

هزینه های تولید طرح 

هزینه‌های تولید براساس پيش‌بيني توليد در 100 درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به 100% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 193,323 ميليون ريال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

شاخص های اقتصادی طرح تولید کنسانتره میوه توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.

​شرح مقدار​ واحد​
​​​ارزش فعلی خالص (NPV)​ ​52055 ​میلیون ریال
​​​​نرخ بازده داخلی (IRR)​26.96​​درصد
​​​​دوره بازگشت سرمایه (PBP)3​سال​
​تسهیلات پیشنهادی​95000میلیون ریال​
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پودر م...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید سبزی خ...
 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید
Cron Job Starts