مقدمه
همه ما روزانه از محصولات چینی بهداشتی به دفعات در منزل، محل کار، مساجد، مدارس، رستورانها، هتلها و... استفاده میکنیم. اما ممکن است مشخصات یک چینی بهداشتی خوب را ندانیم.جهت بررسی کیفی محصولات چینی بهداشتی میبایست آنها را از لحاظ ظاهری و عملکردی مورد توجه قرار داد. محصولات چینی بهداشتی عمدتاً شامل انواع توالتهای فرنگی، انواع روشویی و پایه، توالتهای ایرانی، زیردوشیها و انواع متعلقات میباشند.
معرفی محصول
مشخصات چینی بهداشتی مناسب:
1- میزان جذب آب قطعه چینی بهداشتی: جذب آب یک قطعه چینی بهداشتی طبق استاندارد بین المللی میبایست کمتر از 0.5درصد باشد. این قضیه مخصوصاً برای توالتهای زمینی و فرنگی اهمیت مییابد. چون در تماس مستقیم با فضولات بوده و در صورتیکه جذب آب آنها بالا باشد، باعث تجمع آلودگی، بوی بد و ایجاد محیطی غیر بهداشتی میگردد. حتی ممکن است بدلیل جذب آب و انبساط بدنه باعث ایجاد ترک و شکست قطعه به مرور زمان گردد. یکی از آسانترین روشهایی که بطور نسبی میتوان میزان جذب آب قطعات چینی بهداشتی را با هم مقایسه کرد چکاندن یک قطره آب روی قسمت لعاب نخورده بدنه و مقایسه سرعت نفوذ آب در بدنه است. سرعت بالای نفوذ آب درون بدنه نشان دهنده بالا بودن میزان جذب آب قطعه است و این قطعه انتخاب مناسبی برای توالتهای ایرانی و فرنگی نخواهد بود.
2- پیچیدگی قطعات: این عیب در اثر مواد نامرغوب و پخت نامناسب ایجاد میگردد و راه تشخیص آن نگاه کردن به قطعه از زوایای مختلف میباشد. یک قطعه چینی بهداشتی میبایست کاملاً متقارن باشد. این عیب برای دستشوییها از قرار گرفتن صحیح آنها بر روی پایه یا کابینت جلوگیری میکند. همچنین پیچیدگی یک توالت فرنگی موجب ایجاد اشکالاتی در نصب و عملکرد آن میگردد. این عیب در نصب سایر قطعات نیز مشهود خواهد بود و همچنین ممکن است باعث ایجاد آب ماندگی و رسوب جرم و املاح در بعضی قطعات گردد.
3- افتادگی قطعات: هنگامیکه به قطعه نگاه میکنید میبایست تمام سطوح قطعه با هم موازی باشند. افتادگی قطعه ضمن ایجاد ظاهری نامناسب، میتواند در عملکرد قطعه نیز تأثیر نامطلوب داشته باشد. همچنین ایجاد هر گونه انحراف در خطوط صاف قطعه نیز میتواند حاکی از وجود این نقیصه باشد.
4- سوراخ سوزنی: عیب سوراخ سوزنی که در محصولات چینی بهداشتی جزء شایع ترین عیوب است عبارتست از سوراخهای سوزنی بسیار ریز و قابل مشاهده بر روی سطح لعاب که سبب افت شفافیت و ناصافی گردیده و همچنین عامل اصلی در جرمگیری قطعه میباشد.
5- آلودگیهای سطحی: عمدتاً بر روی سطح لعاب ممکن است آلودگیهایی بصورت خالهای مشکی، سبز و یا ناخالصی مشاهده گردد. که از کیفیت ظاهری قطعه کاسته و در مورد اخیر (ناخالصی) میتواند موجب تجمع آلودگیها و رسوب جرم در حین مصرف شود.
6- بهداشتی بودن قطعات: باید توجه شود که قطعه ای را انتخاب کنید که نقاط بیشتری از آن لعاب خورده است. بهتر است حتی مناطقی که در معرض دید نیستند هم لعاب خورده باشند (مثل لبه آبریز توالتهای ایرانی و فرنگی). چون لعاب عامل اصلی بهداشتی بودن قطعه است و لعابی بهداشتی است که دارای پخت بهینه و حداکثر ساختار شیشه ای باشد. برای تشخیص نسبی این خاصیت، میتوانید مداد یا ماژیک وایت برد را روی آن کشیده و سپس با دستمال پاک کنید. اگر بدون برجا گذاشتن هیچ گونه اثری پاک شود، نشان دهنده بهداشتی بودن سطح لعاب میباشد.
7- سهولت نصب و لوازم جانبی: وجود تمامیلوازم جانبی مورد نیاز مانند لوله و اتصالات لازم، پیچ، مهره، واشر و همچنین راهنمای کاملاً واضح برای نصب ضروری است.
معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول
واحدهای تولیدکننده محصول
این محصول تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 98 واحد فعال بوده است. استان همدان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول می باشد. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.
* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک ( 26911333) ، 2691512307، 2691512308، 2691512309، 2691512310، 2691512311، 26911412، 26911421.26911420
همچنین با کلیک بر روی هر یک از کد تعرفه های زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 69101000
کاربردهای محصولکاربردهای محصول
چینی بهداشتی به طور مستقیم در منازل، اداره جات، اماکن عمومی و.. استفاده می شود و یک کالای مصرفی تلقی می شود.
بازار محصول
راه اندازی یک واحد تولید چینی بهداشتی طبق مطالعات انجام شده درون طرح با کمبود عرضه مواجه می باشد و توجیه پذیر می باشد، تولید چینی بهداشتی با قدمتی نزدیک به 50 سال در کشور از صنایع متکی به صنعت ساختمان است که دوران رکود و رونق آن در گرو شرایط صنعت ساختمان است. بیشتر تولید کنندگان متکی به بازار داخلی هستند چون یکی از رقبای جدی در این صنعت کشور چین است که بازارهای جهانی و منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است و ورود تولیدات کشور چین در بازارهای داخلی با قیمت ارزان از دیگر دغدغه ها محسوب می شود زیرا از آنجایی که بازار چینی آلات بهداشتی در داخل کشور مستقیم از وضعیت تنش های اقتصادی و روانی بازار مسکن تاثیر پذیر است، بنابراین صعود و نزول آن وابسته به صنعت ساختمان است. کشورهای حوزه خلیج فارس بهمراه آسیای میانی و عراق به عنوان مهمترین خریداران چینی بهداشتی ایران در منطقه محسوب می شوند و در صورت کیفیت بالای محصول امکان افزایش صادرات در این بخش وجود دارد. چینی بهداشتی ایران از نظر کیفی با نمونه های خارجی برابری دارد اما از نظر قیمت قابل رقابت با تولیدات کشور چین نیست. در صورت استفاده از ماشین آلات پیشرفته و کاهش هزینه های اضافی تولید که تولید سنتی به وجود می آورد این محصول می تواند بازار خوبی داشته باشد.
روش تولید محصول
سرمایه گذاری طرح
سرمايهگذاري هر طرح از مجموع سرمايهگذاري ثابت و درگردش حاصل ميشود. هزینههای سرمایهگذاری ثابت طرح شامل بخشهای مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشینآلات و... میباشد.
شرح هزينههای سرمايهگذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.
شرح | هزینه موردنیاز (میلیوون ریال) |
سرمایه ثابت | 372526 |
سرمایه در گردش | 7054 |
کل سرمایه گذاری | 379581 |
زمین مورد نیاز برای تولید 90000 عدد در سال انواع چینی بهداشتی، 15000 مترمربع می باشد
هزینه های تولید طرح
هزینههای تولید براساس پيشبيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه میگردد و براي سالهاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينههاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال میگردد. كل هزينههاي توليد اين طرح كه شامل هزينههاي عملياتي و غيرعملياتي توليد میباشد و معادل 159218.13 ميليون ريال میباشد.
شاخص های اقتصادی طرح
شاخص های اقتصادی طرح تولید چینی بهداشتی توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.
شرح | مقدار | واحد |
ارزش فعلی خالص (NPV) | 361787 | میلیون ریال |
نرخ بازده داخلی (IRR) | 38.84 | درصد |
دوره بازگشت سرمایه (PBP) | 2.19 | سال |
تسهیلات پیشنهادی | 224000 | میلیون ریال |