WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 13 دقیقه (2639 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید چمن مصنوعی

561255555555555

معرفی محصول 

 چمن مصنوعی در واقع همان محصول پادری چمن مانندی است که دارای ظاهر و ماهیت خشن تری است. اما با تغییر رنگ کاملا شبیه به چمن‌های طبیعی است که دارای مزایای زیادی است. این چمن متراکم تر، مقاوم تر و نیازمند نگهداری بسیار کمتری است و مشکل رشد تخم چمن در زمین‌های غیر حاصلخیز را نیز حل نموده‌است. چمن مصنوعی در مناطقی به کار می‌رود که امکانات لازم برای رشد چمن‌های طبیعی فراهم نیست و یا این که نگهداری آن به نحو مطلوب، غیر ممکن یا مشکل باشد. این نوع کفپوش‌ها عمدتاً در استادیوم‌های ورزشی به کار می‌روند.

تاریخچه:

در اوایل دهه 50 میلادی، تولید فرش های صنعتی شروع شد. با استفاده از مکانیزم طراحی شده برای تولید فرش می توان هر قطعه فرش را در عرض کمتر از یک دقیقه تولید کرد. روش جدید، به علت سرعت بسیار بالای آن جایگزین مناسبی برای تولید فرش به روش سنتی (فرش بافی دستی) شد.

در اوایل دهه 60 میلادی موسسه فورد، از روش تولید فرش های صنعتی برای ترمیم زمین های بازی استفاده کرد. کارشناسان فورد برای اولین بار در این موسسه قادر به تولید چمن مصنوعی شدند. با استفاده از این چمن مصنوعی، زمین های آسفالتی پر از چاله، تبدیل به محیط بازی مناسب برای کودکان شد.

چمن مصنوعی تولید شده توسط موسسه فورد، بسیار ابتدایی و با کیفیت پایین بود. در سال 1966 لیگ برتر تصمیم به استفاده از چمن مصنوعی گرفت. بنابراین کارشناسان حوزه کفپوش و چمن مصنوعی، با هرچه گسترده کردن دانش خود اقدام به تولید و نصب چمن مصنوعیکردند، که نسب به چمن مصنوعی فورد بسیار کیفیت و ماندگاری بیشتری داشت.

در حال حاضر چمن مصنوعی توانسته است به عنوان پایه اصلی کفپوش زمین های بازی و استادیوم های ورزشی، قرار گیرد. اکنون هیج زمین بازی را نمی توان یافت که از چیزی غیر از چمن مصنوعی برای پوشش سطح زمین استفاده کرده باشد.با شروع رونق تولید و فروش چمن مصنوعی ، تولیدکنندگان بیشتری به تولید این محصول ترغیب شدند. رقابت در عرصه تولید چمن مصنوعی به شدت بالا گرفت تا زمانی که اعتراض های ورزشکاران به چمن مصنوعی و آسیب های وارد شده از این چمن ، شروع شد. سیل عظیمی از ورزشکاران به کیفیت پایین چمن های مصنوعی تولید شده، مواد اولیه به کار رفته در این چمن ها ، آسیب های وارده از چمن مصنوعی به بدن ایشان ، سوختگی های سطحی و ... اعتراض کردند.

تمامی این اعتراضات، لیگ جهانی فوتبال و موسسه تحقیقات استنفورد را بر آن داشت تا به صورت کاملا تخصصی تحقیقاتی درخصوصچمن مصنوعی انجام دهند. نتیجه این تحقیقات بالاتر رفتن کیفیت چمن های مصنوعی و در نتیجه اعلام این خبر از جانب لیگ جهانی فوتبال شد:

لیگ جهانی فوتبال به همراهی مرکز تحقیقات استنفورد در سال 1974 اعلام کردند که چمن مصنوعی برای بازیکنان فوتبال به هیچ وجه خطرناک نیست و استفاده از آن همچنان می تواند ادامه داشته باشد.

در دهه 1990 نیز چمن مصنوعی مجدد اعتراض کارشناسان محیط زیست را برانگیخت. کارشناسان معترض به چمن مصنوعی ، برای جلوگیری از گسترش روزافزون استفاده از چمن مصنوعی شروع به کاشت چمن طبیعی در ورزشگاه ها کردند. دیری نپایید تا ایشان نیز از این کار دست کشیدند. چمن طبیعی هزینه نگهداری بسیاری دارد. نیاز دایمی به نور خورشید، آبیاری هر روزه، احتمال خرابی چمن طبیعی در صورت بارش باران و بسیاری موراد دیگر، مجددا همه را به استفاده از چمن مصنوعی مجاب کرد.

مزایای چمن مصنوعی 

نسبت به چمن طبیعی با توجه به روند رو به تزاید جمعیت و توسعه مناطق شهری ایجاد فضاهای تفریحی و ورزشی بسیار بیشتری مورد نیاز است. مهمترین ویژگی هایی که باعث گردیده‌است تا چمن مصنوعی بتواند به عنوان یک جایگزین جدی در برابر چمن طبیعی عرض اندام نماید عبارتند از:
حذف و کاهش بسیاری از هزینه‌های مربوط به آماده سازی، کاشت و نگهداری زمین از جمله هزینه‌های بذر و کاشت، کود، آبیاری و سیستم آب رسانی، وجین و چمن زنی، سم و دفع آفات، ترمیم و اصلاح و تجدید کاشت. طبق بررسی های آماری به عمل آمده هزینه‌های نگهداری چمن مصنوعی با احتساب دوره عمر مفید ۱۰ ساله در حدود ۱۰ درصد هزینه‌های چمن طبیعی می‌باشد.
اساسی ترین مزیت استفاده از چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی قابلیت استفاده دائمی و همیشگی از آن است. یک زمین ورزشی با چمن طبیعی در اکثر مناطق آب و هوائی تنها برای ۳۵۰ ساعت در سال قابلیت بازی دارد زیرا برای حفظ کیفیت چمن طبیعی احتیاج به نگهداری مداوم و استراحت و تنفس کامل پس از یک بازی دارد، چنانچه به ازای هر دو ساعت بازی چمن طبیعی نیازمند ۲۴ ساعت تنفس است. درحالیکه از یک زمین چمن مصنوعی می‌توان در سال تا ۴۰۰۰ ساعت به طور مفید استفاده کرد. در این ارتباط لازم به ذکر است که زمینه ای چمن طبیعی در مواقع آبیاری و مدتی پس از آن و نیز در مواقع بارندگی های شدید قابل بازی نمی‌باشند در حالیکه این محدودیت روی زمین های چمن مصنوعی وجود ندارد.
یکنواختی سطح زمین در تمامی ابعاد و سطوح زمین از جنبه‌های ظاهری و فیزیکی که این امر باعث می‌گردد تا خطاهای ناشی از عیوب زمین در حین بازی به صفر برسد. بر روی زمین های چمن مصنوعی بهترین کنترل بر توپ اعمال شده و حرکت متقابل بازیکن و توپ عالی و روان است. در چمن طبیعی رشد غده‌ای و متراکم و ایجاد توده ریشه باعث ناهمواری زمین و ایجاد اشکال در بازی و انحراف توپ می‌شود.
مقاومت زیاد در مقابل عوامل جوی و تنش های ناشی از حرکات فیزیکی بازیکنان که این امر باعث می‌گردد تا عمر مفید چمن مصنوعی نسبت به زمین های مشابه چمن طبیعی بسیار بیشتر باشد.
ویژگی دیگری که برای چمن مصنوعی حائز توجه می‌باشد که البته این ویژگی صرفاً برای کشورهای نظیر ایران که در نقاط خشک جغرافیائی قرار گرفته‌اند، به عنوان یک ویژگی تلقی می‌گردد، بحث کم آبی و عدم نیاز جدی این محصول به آب می‌باشدکه این امردر یک نگاه کلان نگر در کشوری مثل ایران که واقعاً از نقطه نظر منابع آبی در محدودیت جدی واقع می‌باشد، می‌تواند صرفه جوئی وسیع و هنگفتی را به وجود آورد.
استفاده در زمین‌های ورزشی تنها بخشی از کاربرد چمن‌های مصنوعی است؛ دوام این لایه‌ها، هزینه پایین نگهداری، عدم نیاز به آبیاری و ظاهر طبیعی آنها سبب شده‌است که این تولیدات در محدوده وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند که از جمله آنها می‌توان به کاربرد در محوطه‌های چمن کاری عمومی مانند میادین شهرها، حاشیه اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، زمین‌های بازی کودکان، کناره استخرها، چشم اندازها و محوطه‌های داخلی ساختمان‌ها اشاره کرد. این چمن‌ها در مکان‌های تفریحی، مشکل گل آلوده شدن زمین در هنگام بارش باران را ندارند و در چمن کاری‌های مصنوعی اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، خطرات و مشکلات مربوط به آبیاری فضاهای سبز را حل نموده‌اند. همچنین در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند و یا نمی‌توان آبیاری مطلوبی برای چمن‌ها انجام داد، چمن‌های مصنوعی گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند.
یکی دیگر از مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی، صرفه جویی اقتصادی است، زیرا چمن‌های طبیعی را حداقل یک بار در هر فصل باید با چمن‌های جدید جایگزین نمود که این کار مستلزم صرف هزینه و وقت می‌باشد. علاوه بر آن هزینه نگهداری آنها نیز مزید بر علت است. اما در مورد چمن‌های مصنوعی تنها یک بار نصب کافی است و بعد از نصب، سال‌ها بدون نیاز به نگهداری قابل استفاده هستند.

چرا از چمن مصنوعی استفاده می کنیم؟

در ادامه‌ی موضوع چمن مصنوعی چیست به چرایی استفاده از چمن مصنوعی می‌پردازیم:

  • نصب چمن مصنوعی کار بسیار آسانی است.
  • سبز باقی می‌ماند.
  • تغییرات نامساعد آب و هوا آن را از بین نمی‌برد.
  • به مراقبت و رسیدگی فوق العاده کمتری نسبت به چمن واقعی نیاز دارد.

همچنین موجب کاهش هزینه‌های شما در طولانی مدت می شود؛ زیرا:
۱) شما مجبور به خرید و یا نگهداری ماشین چمن زنی نخواهید بود.
۲) نیاز به نظافت و کاشت مجدد نخواهید داشت.
۳) به راحتی قابل نصب است تا جایی که خودتان می‌توانید آن را نصب کنید.

ولی اگر بخواهید یک چمن کاملاً مسطح و باکیفیت عالی داشته باشید می‌توانید از افراد متخصص در امر نصب چمن مصنوعی استفاده کنید.

۴) کرم‌ها و حشرات که زیر چمن طبیعی رشد می کنند نه زیر چمن مصنوعی.
۵) همان‌طور که می‌دانید با گرم شدن هوا، محدودیت‌های استفاده از آب هم به وجود خواهند آمد.

محدودیت‌های آبیاری می‌تواند یک چمن طبیعی را از بین ببرد، اما چمن مصنوعی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

۶) یکی دیگر از مزایای چمن مصنوعی کاهش قابل توجه مصرف آب است.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۲۵۲۰۱۳۲۵ ، ۲۵۲۰۵۱۲۷۷۱
کد تعرفه گمرکی محصول ۳۹۱۸۹۰۱۰
۳۹۱۸۱۰۱۰
تعداد واحدهای فعال5
تعداد واحدهای طرح8

کاربرد محصول 

 از انجا که در تمام فصول سال نمی توان انتظار چمن سر سبز را در هر جایی داشته باشیم استفاده از این نوع چمن می توان به راحتی این مساله را حل کرد و در

هر جا و مکانی که مد نظرتان باشد چمنی همیشه سر سبز را در اختیار داشته باشید.

یک حسن خوب و بارز چمن های مصنوعی این است که تمامی اماکن قابل استفاده است که در زیر به تعدادی از این امکن اشاره می کنیم

  • در تراس و حیاط منازل
  • در بین سنگ های حیاط منزل و همچنین مهدکودک ها و زمین بازی کودکان
  • قابل استفاده در اطراف استخر
  • مناسب بالکن و پشت بام و تمامی ملک های مسکونی و تجاری
  • مناسب پارک ها و تمامی ورزشگاه های فعال در رشته های ورزشی مثل فوتبال ، تنیس ، گلف و مینی گلف ، پینت بال ، فوتسال و همچنین دومیدانی
  • مناسب برای فضای کارخانه ها

سابقه مصرف محصول 

 آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۸ تن چمن مصنوعی وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم چمن مصنوعی به کشور ۱۰۷ هزار و ۸۰۳ دلار ارز از کشور خارج شده است که رقم ریالی آن بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۴۷ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۹۸ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است واردات چمن مصنوعی از کشور‌های چین و ایتالیا صورت گرفته است.

روش تولید 

 گودبرداری اولین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی

گودبرداری یعنی باید زمین را به عمق مناسبی بکنید. این کار برای ساخت و ساز سازهای مختلف انجام می شود. شاید به ذهنتان برسد که مگر چمن مصنوعی ساختمان است که باید برای آن گودبرداری نمایید؟ چمن مصنوعی ساختمان نیست اما باید نصب شود و برای نصب آن هم باید زمین گود برداری شود. عمق گودبرداری برای نصب چمن مصنوعی باید بین سی و پنج سانتی متر تا پنجاه سانتی متر باشد. این عمق باید کاملا رعایت شده تا بتوان نصب چمن مصنوعی را به خوبی انجام داد و بعد از نصب و استفاده مکرر مشکلی ایجاد نشود. در واقع با گود برداری، چمن مصنوعی در عمق قرار گرفته و با پا زدن و یا عبور وسایل مکانیکی از روی آن از عمق خارج نمی شود. عمق ایجاد شده و گودبرداری مانند ریشه ها در چمن طبیعی عمل می کنند و چمن مصنوعی را در خاک نگه خواهند داشت.

لایه برداری از لایه های اساسی دومین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی

دومین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی لایه برداری از لایه های اساسی است. لایه برداری از لایه های اساسی به منظور بهتر شدن گود برداری انجام می شود و برای انجام این کار محل گودبرداری شده با استفاده از ماسه و یکسری مواد دیگر که در برابر آب مقاوم هستند، زه کشی می شوند. موادی که برای زه کشی و مقاوم سازی استفاده می شوند باید مقاومت بالایی در برابر آب داشته باشند. برخی از این مواد شامل قلوه سنگ، ماسه، ترکیب شن و ماسه و مواد معدنی دیگر هستند. برای اینکه زه کشی به صورت مناسب اجرا شود حفره های کوچکی در محل گو برداری شده، ایجاد خواهد شد و بعد این مواد مقاوم در آن قرار می گیرند. در واقع این کار باعث می شود انرژی لازم برای زمین فراهم شده و کیفیت نصب و قرار گیری چمن مصنوعی به میزان زیادی افزایش پیدا کند. زه کشی در این مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی دقیقا کاری است که در فرایند بوجود آمدن چمن طبیعی رخ می دهد. در چمن طبیعی قلوه سنگ ها و مواد طبیعی موجود در خاک اطراف چمن را گرفته و در آن مقاومت ایجاد می کنند. برای اینکه چمن مصنوعی هم دارای این ویژگی ها بوده و از مقاومت کافی در هنگام استفاده برخوردار باشد این کار را انجام می دهند که البته بسیار تاثیر گذار هم بوده است.

سومین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی رول کردن لایه اساسی است.

سومین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی رول کردن لایه اساسی است. رول کردن لایه اساسی به منظور نرم تر شدن لایه انجام می شود. یعنی لایه را تا حدی رول می کنند که به اندازه کافی نرم شود و بتوان از آن استفاده کرد. همه مراحلی که در ساخت چمن مصنوعی انجام می شود به منظور بالاتر بردن کیفیت آن است و اگر به درستی و با اصول خاص انجام نشود قطعا در نتیجه کار تاثیر خواهد گذاشت. برای اینکه از کیفیت کار کاملا مطمئن شوید حتما قبل از سفارش به تیم سازنده و مهندسان نصب و ساخت چمن مصنوعی نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید که از تخصص کافی برخوردار هستند.

لایه برداری به شیوه ژئو نساجی چهارمین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی

در مرحله بعدی برای اینکه چمن مصنوعی بسیار با کیفیتی داشته باشیم باید لایه برداری به شیوه ژئو نساجی انجام شود. این کار برای توزیع فشار مناسب در محل نصب انجام می شود. یعنی برای اینکه فشار در محل نصب چمن مصنوعی به صورت متوازن انجام شود باید لایه برداری ژئو نساجی حتما صورت گیرد. این یک کار کاملا تخصصی بوده و باید توسط افراد متخصص و متبحر انجام شود و نباید تصور کنید، نصب چمن مصنوعی یک کار کاملا ساده است و از عهده هر کسی بر می آید. همه مراحل ساخت چمن مصنوعی و نصب آن کاملا حرفه ای و تخصصی بوده و باید توسط افراد متخصص انجام شود تا کیفیت کار تنزل نکند. 

قرار دادن رول های علف مصنوعی پنجمین مرحله از مراحل ساخت چمن مصنوعی

قرار دادن رول های علف مصنوعی مرحله ای دیگر از مراحل ساخت چمن مصنوعی است.در این مرحله باید به میزان و تعداد مناسب رول های علف مصنوعی در محل گود برداری و زه کشی شده قرار داده شود. تعداد و میزان علف های مصنوعی و رول هایی که قرار داده می شود باید کاملا به جا و درست انتخاب شود. این کار بسیار اهمیت دارد و تصور نکنید هر چه تعداد رول ها بیشتر باشد یعنی کیفیت کار بالاتر است. تعیین و انتخاب تعداد رول ها به فضای مورد استفاده و نحوه گودبرداری و ابعاد فضا بستگی دارد و متخصصان این امر کاملا در این خصوص مطلع هستند.

ماشین آلات مورد نیاز 

1. Plastic wire drawing production line
1.1 SJ50*33 single screw extruder ( 2 sets)
1.2 Hydraulic change nets and Measuring pump (2sets)
1.3 Spinning mold
1.4 The cooling tank ( 1set)
1.5 The haul off machine ( 1 set)
1.6 Fibre suction device (1 set)
1.7 Circulating hot air box
1.8 Drafting system (1set)
1.9 Expanded cooling system ( 1set)
1.10 The curved wire winders ( 8 set)

2. Artificial lawn making machine:
2.1 principal machine (2sets)
3. Artificial turf adhesive stereotypes device

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 1440 تن
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز23نفر
مساحت مورد نیاز4000مترمربع
خرید ماشین آلات77500میلیون ریال

ویدیوی خط تولید چمن مصنوعی 

تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/

Cron Job Starts