WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 10 دقیقه (1952 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید شکلات کاکائویی

514845564

معرفی محصول 

 شکلات به خوراکی‌های تشکیل شده از کاکائو گفته می‌شود. این ماده غذایی پر طرفدار و انرژی زا، بطور معمول از ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو با نسبت‌های متفاوت تهیه و تولید می‌شود. کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و بیش از سه هزار سال در این منطقه کشت می شود. مدارک باستان‌شناسی حاکی از آن است که کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس، در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده است. شکلات در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس به حساب می آید و از دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول استفاده می‌کردند. درگذشته شکلات بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌است.

انواع شکلات

شکلات های تنوع بسیار زیادی دارند. این ماده خوراکی محبوب در شکل ها، رنگ ها و طعم های بسیار متنوعی تهیه و تولید می شود. شکلات سیاه، مخلوط کاکائو با شکر و مقداری کره ذوب شده کاکائوست. این مواد را به خوبی آرد کرده و سپس درون دستگاه شکلات ساز می ریزند. شکلات شیری از ترکیب پودر شکلات، شیر، شکر تهیه می شود. این خوراکی بعد از حرارت دیدن و مخلوط شدن درون یخچال قرار گرفته تا سفت شود. روکش شکلات برای روکش بیسکویت، بستنی و کیک هم مصرف می شود؛ آن را روی این مواد می پاشند یا آنها را درون مایع شکلات غوطه ور می کنند. شکلات سفید شامل شکر، شیر و کره کاکائو است، اما ماده اصلی کاکائو را ندارد؛ به همین دلیل از نظر مردم شکلات واقعی نیست. در ترکیب این شکلات مقداری روغن نباتی و گاه روغن حیوانی هم وجود دارد. با ریخن و پختن شکلات در قالب های مشخص، شکلات تخته ای به وجود می آید. امروزه این کار در کارخانه های انجام شده و به صوت بسته بندی های صنعتی عرضه می شوند. درخت شکلات نخستین بار در کشور مکزیک کشف شد. سس تند شکلات یک خوراکی محبوب در مکزیک است. به این سس «موله پوبلانو» می گویند که از شکلات خالص درست می شود و اغلب آن را با جوجه یا بوقلمون می خورند.

خواص شکلات

شکلات در کنار مزه بسیار خوب و دوست داشتنی، خواص بسیار زیادی داشته و خوردن آن به سلامت عمومی بدن کمک می کند. بوی شکلات باعث افزایش امواج مغزی می‌شود که خود موجب آرامش می گردد؛ به طوری که مردم سراسر آمریکا در هر ثانیه، ۱۰۰ پوند شکلات می‌خورند. خوردن شکلات برای قلب و گردش خون بسیار مناسب است. براساس مطالعات انجام شده، شکلات تلخ به بازگشت انعطاف‌پذیری به عروق خونی کمک کرده و همچنین از چسبیدن گلبول‌های سفید به دیواره‌های رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر شکلات باعث رفع سرفه می شود. مطالعات نشان ‌داده‌اند که شکلات هم مثل کدئین به‌دلیل تئوبرومین موجود در آن، سرفه را متوقف می کند. بهتر است بدانید که شکلات تلخ با مواد معدنی سودمندی از جمله پتاسیم، روی و سلنیوم مخلوط شده و ۱۰۰ گرم شکلات تلخ (معادل ۷۰ درصد یا بیشتر)، تقریبا ۶۷‌درصد از RDA آهن را تامین می‌کند. مصرف شکلات، در کنار این که سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد، همچنین سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. خواص شکلات به‌گونه‌ای است که به طور بالقوه‌ای باعث کاهش خطر بیماری قلبی عروقی هم می شود.

  • از آن جا که شکلات جایگاه ویژه ای بین مردم و دولت مردان دارد در برخی کشورها همه ساله مراسم مختلف شکلات برگزار می شود و روزهای خاصی در تقویم به نام روز ملی شکلات در نظر گرفته شده است، از جمله:

– از سال 2009 روز 7 جولای به عنوان روز ملی شکلات انتخاب شده زیرا به نظر می رسد در تاریخ 7 جولای سال 1550 شکلات برای اولین بار به اروپا آورده شد، اگرچه برخی افراد با این نظریه مخالف هستند.

– در ایالات متحده آمریکا روز 28 اکتبر به عنوان روز شکلات در نظر گرفته شده است.

– شیرینی پزهای آمریکایی روز 13 سپتامبر را به عنوان روز بین المللی شکلات انتخاب کرده اند.

– در برخی نقاط دنیا روز 28 جولای روز ملی شکلات شیری، 7 نوامبر و 10 ژانویه به عنوان روز ملی شکلات تلخ و شیرین و بادام، 22 سپتامبر روز ملی شکلات سفید و 16 دسامبر به نام روز همه چیز با شکلاتانتخاب شده است.

  • کاکائو در سالیان دور به قدری میان آزتک ها محبوب و با ارزش بود که از آن به عنوان ارز در معاملات خود استفاده می کردند.
  • امپراطور آزتک ها به نام مونتزوما هر روز 50 فنجان کاکائو می نوشیده است.
  • کاکائو نزد مایاها سمبل زندگی و باروری بوده است. غلاف کاکائو اغلب در مراسم مذهبی و همچنین ازدواج استفاده می شده و به عنوان غذای خدایان شناخته شده بود.
  • آزتک ها معتقد بودند با خوردن میوه درخت کاکائو خرد و قدرت زیادی به دست آورده و روی میل جنسی آن ها اثر خوبی خواهد گذاشت. در بسیاری فرهنگ ها شکلات به عنوان تقویت کننده ایمان، سلامت، قدرت و میل جنسی در نظر گرفته شده است.
  • شکلات تا سال ها مورد استفاده عموم قرار نمی گرفت و تنها مختص افراد سلطنتی و ثروتمند جامعه بود تا این که سال 1780 اولین شکلات ماشینی به صورت انبوه و برای عموم تولید شد.
  • شکلات شیری اولین بار در سال 1875 توسط دانیل پیتر سوئیسی و بعد از هشت سال تلاش کشف و به بازار عرضه شد.
  • به نظر می رسد اولین بار در قرن هفده میلادی رسم کادو دادن برای ابراز عشق میان عشاق متداول شد، آن ها معمولا از مواد شیرین برای هدیه دادن استفاده می کردند، سال 1868 میلادی اولین جعبه شکلات مخصوص روز ولنتاین توسط ریچارد کدبری ارائه شد.
  • شکلات آنقدر محبوب بود که دولت آمریکا در جنگ جهانی دوم برای نیروهای نظامی خود دانه های کاکائو ارسال می کرد. امروزه نیز شکلات به عنوان بخشی از رژیم غذایی ارتش آمریکا در نظر گرفته شده و فضانوردان هنگام سفرهای فضایی همراه خود شکلات حمل می کنند.
  • ماری آنتوانت عاشق شکلات داغ بود و مدام در قصر ورسای فرانسه این نوشیدنی سرو می شد. ناپلئون نیز شکلات خیلی دوست داشت تا آن جا که دستور داده بود حتی در عملیات نظامی شدید نیز شکلات برای او و مشاوران ارشدش فراهم باشد.
  • بنجامین فرانکلین در چاپخانه اش در فیلادلفیا شکلات می فروخته است.
  • درخت کاکائو می تواند 200 سال عمر کند با این حال تنها 25 سال اول میوه کاکائو می دهد. هر درخت 2500 لوبیای کاکائو تولید می کند.
  • برگ درخت کاکائو برای دریافت نور خورشید و محافظت از برگ های جوان تر می تواند 90 درجه و از حالت افقی به عمودی حرکت کند.
  • حدود 1.5 میلیون مزرعه کاکائو در غرب آفریقا وجود دارد. کاکائو به صورت دستی و در مزارع شخصی تولید می شود.
  • به دلیل حساس بودن درخت کاکائو، کشاورزان معمولا حدود 30 درصد محصولات خود را در طول سال از دست می دهند.
  • کشاورزان بعد از کاشت درخت کاکائو معمولا باید چهار یا پنج سال تا برداشت اولین محصول خود منتظر بمانند.
  • تولید شکلات پروسه سخت و زمان بری است و حدود 400 لوبیا برای تولید کمتر از نیم کیلوگرم شکلات نیاز است.
  • دو گونه کاکائو در دنیا وجود دارد: کریولو و فوراسترو. اغلب شکلات های مدرن از دانه های فوراسترو به دست می آیند زیرا روش آماده سازی آن آسان تر است گرچه شکلات به دست آمده از دانه های کریولو خوشمزه تر هستند.
  • شکلات تنها ماده خوراکی است که دمای ذوب آن حدود 33.8 درجه سانتی گراد و کمتر از دمای بدن انسان است به همین دلیل به راحتی روی زبان آب می شود.
  • تحقیقات نشان داده شکلات از مواد غذایی مفید در رژیم های غذایی سالم، متعادل و دوست دار قلب محسوب می شود. جالب است بدانید یکی از انواع چربی های اشباع موجود در شکلات برخلاف چربی های مضر دیگر کلسترول را افزایش نمی دهد.
  • شکلات می تواند باعث بیماری سگ و گربه شود.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۱۵۴۳۳۱۲۳۷۸ ، ۱۵۴۳۴۱۲۳۷۹ ، ۱۵۴۳۴۱۲۳۸۳ ، ۱۵۴۳۴۱۲۳۸۱
کد تعرفه گمرکی محصول 1806
تعداد واحدهای فعال168
تعداد واحدهای طرح485

کاربرد محصول 

  • مصرف شکلات برای مدت طولانی، می‌تواند از شرایط ایجاد دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون و افسردگی جلوگیری کند.
  • شکلات حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است.
  • شکلات می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و از کاهش حافظه جلوگیری کند.

معرفی بازار هدف 

 آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف شکلات در اروپا و آمریکا به حدود ۱۰ کیلوگرم در سال برای هر نفر می‌رسد. به‌نوعی آمارها نشان می‌دهد شکلات در سبد غذایی ۹۶درصد مردم اروپا و آمریکا حضور ثابت دارد و انواع شیرین و تلخ آن در روز حداقل ۲۵گرم مصرف می‌شود.

میزان مصرف و پتانسیل‌هایی که در راستای افزایش این سهم وجود دارد شاید نخستین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و افزایش تولید شکلات در کشور باشد.

روش تولید 

 فرایند تولید شکلات را می توان به صورت زیر خلاصه کرد :

1- از مخلوط نمودن( Mikuley ) لیکور کاکائو ، شیرین کننده حجیم و قسمت کوچکی از کره کاکائو ، خمیر شکلات با باند نسبتاٌ سفت و با قوام پلاستیکی به دست می آید.اگر بافت خیلی شل و نرم باشد خمیر به طور صحیح از غلطک بالا نخواهد رفت. همچنین اگر خیلی سفت باشد عبور کردن خمیر از بین غلطک ها به تعویق افتاده و یا با اشکال همراه می شود.

2- تصفیه(rekinig ) خمیر شکلات در صنعت شکلات سازی مدرن حائز اهمیت می باشدو بافت نرم و مطلوبی را ایجاد می نماید.هدف اصلی غلطک تصفیه کننده ( roall nkinu ) آسیاب نمودن خمیر شکلات وارد شده به آن است.این دستگاه به عنوان یک ماشین پخش کننده ذرات خرد شده عمل می نماید به طوری که تمام ذرات با اجزای چربی مایع کاملاً مرطوب می شوند. سرد کردن صحیح غلطک ها راه اصلی به منظور اطمینان از یکنواختی آسیاب(( qrind می باشد.زمان خاتمه آسیاب کردن به وسیله محاسبه اندازه ذرات در توده شکلات تصفیه شده ارز یابی می گردد. اندازه ذرات بسته به نوع شکلات عموماً بین Mm35-25 تغییر می کند.

3- کنچینگ برای بهبود طعم و بافت نهایی محصول می باشد. مواد فرار نا خاسته به وسیله به هم زدن مکانیکی خارج می شود و سیالیت بهبود می یابد. در کنچینگ مرطوب کل کره کاکائو در شروع فرآیند کنچینگ اضافه می شود. در صورتی که برای کنچینگ خشک به کره کاکائو در پایان فرآیند اضافه می گردد.

4- تمپرینگ صحیح پایداری مطلوب شکلات را در طول ذخیره سازی ونگهداری تضمین می کند.

میکرو بییولوژی آب نبات و شکلات:

با توجه به رطوبت کم این محصولات چنانچه آن ها را به طور صحیحی تولید، فرآیند و نگهداری کنیم . بندرت دچار فساد میکروبی خواهد شد. قند حاصل از چغندر قند و نیشکر حاوی انواع Mic ها است و مهمترین باکتری ها ی ما فساد در آن ها عبارتند از: باسیلوس و کلرستر یدیوم .

در صورت نگهداری مواد قندی در محیط های با رطوبت زیاد بعضی از این Mic ها در سطح خارجی آن ها رشد خواهد کرد. البته رشد مناسب در این محیط منوط به حضور سایر مواد مغذی ( بجز کربو هیدرات ها ) است. تورولا و گونه های اسموفیل ساکاروماسیس ( سابقاً به نام زیگوسساکاروماسیس معروف بوده است.) از مواد قندی با رطوبت بالا ایزوله شده اند.این ارگانیسم ها موجب اینورت شدن قند می شوند.

ماشین آلات 

 Electric heating tube .1

2. Electric heating circle
3. Electric thermal couple
4. Conveying claw
5. Cutting knife
6. Internal hexagonal spanner
7. Oil gum
8. Opening spanner

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 300 تن
تعداد نیروی انسانی موردنیاز14نفر
مساحت موردنیاز300متر مربع
خرید ماشین آلات12200میلیون ریال

ویدیوی خط تولید شکلات کاکائو 

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پروفیل...
معرفی جریان وجوه نقد (Cash Flow) و نمونه صورت جری...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/