WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 7 دقیقه (1487 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید حباب شیشه‌ای چراغ‌های پارکی

yard-lamp

مقدمه 

محصول مورد مطالعه طرح حباب چراغ‌های پارکی است که بسته به شکل ظاهری چراغ طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از اجزاء اصلی چراغ‌ها می‌باشد و به تنهایی کاربردی ندارد، به این دلیل به بررسی و معرفی انواع چراغ‌های پارکی پرداخته شده است.

می‌توان روشنایی پارک‌های فعلی را بر اساس نوع استفاده و با توجه به فرم آن به گروه‌های زیر تقسیم نمود.
چراغ‌های سرلاک‌پشتی: به دلیل فرم خاص چراغ آن را به این نام می‌خوانند. این چراغ را معمولا دارای ارتفاع زیاد (بین ۵ تا ۱۰ متر) بوده و در مواردی استفاده می‌گردد که تأمین روشنایی و بالا بودن زاویه نور نسبت به مسئله زیبایی و بازی با نور تا حدی غلبه داشته باشد. این چراغ‌ها قادرند نور محوطه بزرگی را تأمین نمایند و اکثرا در محوطه وسیع پارک‌ها، معابر اصلی و ورودی‌های اصلی پارکینگ‌ها و مانند آن باید استفاده شود. ولی متأسفانه به دلیل انتشار نور زیاد اینگونه چراغ‌ها و تأمین نور در محیط وسیعی از فضای پارک، از آنها و در اغلب قسمت‌ها به صورت بی‌رویه و بدون مطالعه و در کنار هم استفاده می‌شود.
چراغ‌های ایستاده پارکی:این چراغ‌ها بخش وسیعی از نورپردازی و تأمین روشنایی فضاهای مختلف پارک‌ها را بر عهده دارند و بسته به میزان نور لازم به چراغ‌های تک‌شاخه (تک‌حبابه) و چند شاخه (چند حبابه) تقسیم می‌شوند ارتفاع کلی این چراغ‌ها بین ۱۸۰ الی ۵/۳ متر متغیر است با توجه به تعداد حباب‌ها و ارتفاع آنها تغییر می‌کند فرم این چراغ‌ها متنوع بوده و با توجه به فرم حباب و کلاهک سر آنها میزان و زاویه تابش نور نیز متفاوت می‌باشد.
چراغ‌های چند حبابه پارکی: این نوع چراغ به صورت چند شاخه و با چند حباب ساخته شده و در اکثر پارک‌ها مشاهده می‌شود. این چراغ‌ها مختص پارک و فضای باز عمومی طراحی شده و ارتفاع کلی آن نسبت به نمونه قبلی کمتر است و در اکثر فضاهای پارک خصوصا خیابان‌ها و راه‌های عبور استفاده می‌شود.
چراغ‌های تک حبابه پارکی: این چراغ‌ها مانند نمونه قبلی عمل می‌کند با این تفاوت که به دلیل دارا بودن یک حباب برای داشتن نور کافی باید از تعداد زیاد با فاصله کمتر یا لامپ قوی‌تر استفاده نمود.
چراغ‌های کوتاه باغچه‌ای: این چراغ‌ها با ارتفاع کم (زیر یک متر) برای روشن کردن باغچه‌ها و تزئین فضاهای سبز به کار رفته و معمولا از ساخت ساده‌ای برخوردارند. در این چراغ‌ها مسئله زیبایی اهمیت بیشتری از عملکرد دارد و عمدتا برای روشن کردن معابر فرعی ـ داخل فضای سبز، باغچه‌ها و همچنین روشن‌کردن محوطه گل‌کاری شده و در حقیقت تزئین آنها استفاده می‌شود.
چراغ‌های دیواری و سقفی:اینگونه چراغ‌ها معمولا جهت نصب در دیواره‌های پارک، سایبان‌ها، آلاچیق‌ها و انواع نرده‌ها و دیواره پلکان‌ها استفاده می‌شود و به منظور روشنایی موضعی و تأکیدی در بخش‌های مختلف پارک بکار می‌رود و علاوه بر نور رسانی منطقه‌ای جنبه تزئینی هم دارد.
چراغ‌های کفی:این چراغ‌ها بر روی زمین کار گذاشته می‌شوند و به سمت بالا نور می‌دهند. در این چراغ‌ها محافظ‌هایی جهت جلوگیری از آسیب دیدن بر روی چراغ نصب می‌گردد.
نورافکن‌ها و پروژکتورها:جهت روشنایی فضاهای بازی _ پارکینگ‌ها_ محوطه‌های باز و مانند آن که نیاز به میزان نوردهی زیادی است از نورافکن‌ها استفاده می‌شود. همچنین در زیر آب نماها و مجسمه‌ها نورپردازی جنبه تزئینی دارد نیز از این نوع چراغ‌ها استفاده می‌گردد.

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید حباب شیشه‌ای چراغ‌های پارکی ارائه شده است.

معرفی محصول 









چراغ‌های روشنایی پارکی، در پارک‌ها، فضای سبز، میدان‌ها و معابر عمومی به عنوان یک منبع روشنایی و همچنین زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چراغ‌ها مجموعه‌ای از قطعات خریدنی و ساختنی مونتاژ شده به صورت یک مجموعه واحد بوده و به طور کلی شامل پایه (post) باز و (arm) و حباب روشنایی (bulb) می‌باشند.

برای تهیه حباب‌های پارکی از جنس بلور از سیلیس، کربنات سدیم، فلدسپات (مواد معدنی)، کربنات پتاسیم، براکس، تری اکسید انتیموان، کربنات کلسیم، باریت و پتاسیم نیترات به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. مخلوط این مواد در دمایی حدود 1500 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و مذاب حاصل در قالب‌هایی به شکل حباب ریخته می‌شود و به این ترتیب حباب‌های پارکی تولید می‌شوند.
حباب‌های تولید شده یکی از اجزاء اصلی چراغ های پارکی را تشکیل می‌دهد و به عنوان محافظ منبع روشنایی چراغ پارکی که همان لامپ می‌باشد در مقابل باران و باد بکار می‌رود و جلوه زیبایی را به این چراغ‌ها می‌بخشد.

معرفی کد آیسیک و تعرفه گمرکی محصول 

محصول طرح حباب چراغ‌های پارکی است که در گروه صنایع شیشه و بلور قرار می‌گیرد. کد آیسیک اختصاص یافته به محصول مرتبط با طرح 2610412401 می‌باشد که کد جدیدی می‌باشد که قدیم‌ترین واحد تولیدی در سال 1394 مجوز گرفته است، از این رو برای محاسبه عرضه و تقاضا کفایت نمی‌کند. برای محاسبه عرضه و تقاضا کد آیسیک چراغ‌های پارکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
شرح کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
چراغ های پارک ها و فضای سبز 31501613 3150412334

هیچ‌گونه کد تعرفه گمرکی برای این محصول تعریف نشده است. از این رو کد تعرفه گمرکی مربوط به چراغ‌های پارکی مورد بررسی قرار گرفته است.چراغ پارک‌ها و فضای سبز تحت زیرفصل‌های تعرفه 9405، مقررات گمرکی ایران با عنوان چراغ و وسايل روشنايي همچنين نورافكن‌ها و اجزاء و قطعات آنها، كه در جاي ديگر گفته‌نشده يا مشمول شماره‌هاي ديگر نباشند؛ چراغ‌هاي تبليغاتي، علائم نوراني، تابلوهاي نوراني راهنما و اشيای همانند،‌ داراي يك منبع روشنايي نصب‌شده دائمي، اجزاء و قطعات آنها كه در جاي ديگر گفته نشده يا مشمول شماره‌هاي ديگر نباشد، با زیر تعرفه 94054090 صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود آن داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، پرداخت 40 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 36%) می‌باشد.

واحدهای تولیدکننده محصول 

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 58 واحد فعال بوده است که در مجموع 2,114,505 عدد تولید داشته‌اند. استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین تعداد واحد فعال تولید این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.
* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 94054090

کاربردهای محصول 

حباب قسمتی از چراغ را تشکیل می‌دهد که چراغ‌ها جهت نصب در فضای سبز پارک‌ها، تزیین فضای سبز، روشنایی پل‌ها و خیابان‌ها، آبنماها، فضای جلو هتل‌ها و تالارها، رستوران‌ها و مراکز تجاری، سواحل رودخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازار محصول 

در حال حاضر کشورهای چین، ایتالیا، جمهوری کره، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، هند و فرانسه بزرگ‌ترین صادرکننده چراغ‌های پارکی و به تبع از آن حباب‌های شیشه‌ای هستند.
کشورهای عراق، گرجستان، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان، ترکمنستان و ... نیز از واردکنندگان این محصول می‌باشند.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده میزان تقاضای محصول طرح تا حد زیادی وابسته به احداث فضاهای سبز و پارک‌های بزرگ توسط شهرداری‌ها می‌باشد، با توجه به اینکه اکثر سازمان‌های فضای سبز شهری برنامه توسعه فضای سبز را در پیش دارند، با توسعه فضاهای سبز کشور و نزدیک شدن به سرانه جهانی میزان تقاضای چراغ‌های پارکی و متقابل آن تقاضای حباب‌ا افزایش خواهد یافت و با توجه به کمبود عرضه مشاهده شده این طرح از لحاظ بازار توجیه‌پذیر است.

روش تولید 

مراحل روش تولید محصول مورد نظر طرح به شرح زیر است:
1) آماده‌سازی مواد اولیه
2) توزین و اختلاط
3) تغذیه کوره و ذوب کردن
4) برداشتن مذاب
5) شکل‌دهی
6) تنش‌گیری

سرمایه گذاری طرح 

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 131,046 468,021
سرمایه در گردش3,47012,393
کل سرمایه گذاری134,516480,414

 زمین مورد نیاز برای تولید 1000 تن در سال (335,000 عدد) حباب چراغ‌های پارکی ، 2400 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 80,462 میلیون ریال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید حباب شیشه‌ای چراغ‌های پارکی، توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 78,053 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)32,69درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
تسهیلات پیشنهادی79,000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید مکمل غ...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پارافی...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/