خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید مواد‌غذایی آماده مصرف

مقدمه 

گوشت و فرآورده‌های آن یکی از منابع پر ارزش پروتئینی در ارتباط با تغذیه بشر محسوب می‌گردد. در کشور ما صنایع گوشت بویژه در ده سال اخیر یکی از مهمترین و مسئله­ سازترین شاخه‌های صنایع غذایی به شمار می‌آید. فرآورده‌های متنوع و گوناگونی که امروزه از گوشت­ های مختلف تهیه می‌گردند، بدون وجود دانش فنی و اطلاعات کافی در زمینه گوشت و علوم وابسته به آن و همچنین تکنولوژی تهیه فرآورده‌های گوشتی مسلماً از کیفیت خوراکی و بهداشتی مناسبی برخوردار نخواهند بود. استفاده بی‌رویه و نابجا از مواد افزودنی مختلف که بسیاری از آن­ ها خطرات جبران ناپذیری را برای مصرف کنندگان فراهم می‌آورند نیز، بیشتر ناشی از عدم آگاهی از تکنولوژی این صنعت می‌باشد. خانه‌هاي كوچك، انسان ­هاي مشغول، فرصت‌هاي كوتاه و زندگي سريع و پر‌شتاب، مشخصات اصلي زندگي امروزي است. ديگر نه مي‌توان و نه بايد كه مواد‌غذايي را به روش سنتي نگهداري كرد. استفاده از غذاي آماده و بسته‌بندي شده علاوه بر هماهنگي با نيازهاي عصر حاضر، از لحاظ بهداشتي و اقتصادي نيز بهتر از آماده سازي و نگهداري سنتي است.

معرفی محصول

غذا از آغاز پیدایش بشر همواره یک عامل مهم و حساس در زندگی روزمره او به شمار می‌رفته و بسیاری از مهاجرت‌ها و جنگ­های او نیز بخاطر دستیابی به مناطقی بوده که در آنجا غذای بیشتری یافت می‌گردید. تمدن‌های اولیه نیز عموماً در مناطقی پا گرفته‌اند که ابزار و امکانات محیطی تهیه غذا مهیا ‌تر بوده است. غذا در این دوران عمدتاً بصورت ساده و غیر فرآیند آن مصرف می‌گردید و از قابلیت نگهداری کوتاهی برخوردار بود. تا آنکه به­ تدریج با کشف آتش و بعد از آن با کشف روش­هایی چون خشک‌کردن، نمک‌سود‌کردن، دود‌ دادن و تغییر مواد‌غذایی که اکثراً اتفاقی بر سر راه او قرار گرفتند توانست غذا را از صورت اولیه آن خارج نموده و زمان نگهداری آن را نیز افزایش داده، که نقطه اوج این حرکت را می‌توان ابداع روش «کنسرواسیون» دانست که دست بشر را برای نگهداری غذا بسیار باز گذاشت و او را قادر ساخت که از زادگاه خود بسیار دور شود. نکته مهمی که از ابتدا در مورد غذا رو در روی بشر وجود داشت تبدیل مواد‌غذایی از صورت طبیعی آن به حالتی بود که ماندگاری بیشتری داشته باشد و حداقل بتواند آن را تا فصل رویش و یا فراوانی بعدی حفظ نماید. در مورد گوشت نیز با توجه به آنکه شکار و صید در فصول معینی بیشتر یافت می‌شدند و یا امکان دسترسی به آن­ ها بیشتر بود او را به این فکر انداخت که از گوشت شکار و بعدها دام­های اهلی فرآورده‌ای بسازد که ماندگاری بیشتری داشته باشد و بتدریج آموخت که با خرد کردن گوشت و افزودن نمک و ادویه به آن می‌تواند این امر را انجام دهد و بعدها دود دادن و خشک‌کردن را نیز آموخت و بدین ترتیب پایه‌های اولیه تولید این فرآورده‌های‌گوشتی گذارده شد. از آنجایی که محصولات این واحد در گروه غذاهای فست‌فود و بسته‌بندی کردن گوشت قرار می‌گیرند در زیر به خلاصه‌ای از تاریخچه فست‌فود و تاریخچه بسته‌بندی کردن مواد‌غذایی اشاره‌ می‌کنیم.

تاریخچه فست‌فود:

در روم باستان، دكه‌های فروش نان و زیتون وجود داشته است. در شرق آسیا مغازه‌هایی بوده‌اند كه رشته‌فرنگی آماده عرضه می‌‌كردند. در خاورمیانه، از سال‌های دور تا امروز دكه‌های فروش فلافل را داشته‌ایم. در هند قدیم انواع اغذیه‌ی آماده وجود داشته است. در كشورهای غرب آفریقا نیز از قدیم‌‌الایام، بروشت می‌‌فروختند كه نوعی كباب‌چوبی است. اما فست‌‌فود به شكل امروزی دقیقاٌ در هفتم جولای 1912 و در آمریكا متولد شد. در این روز رستورانی با نام "اتومات" در نیویورك افتتاح شد كه در واقع نوعی كافه ‌تریا بود. آن­ها غذاهای از پیش آماده را در محفظه‌های گرم ‌كننده‌ی شیشه‌ای قرار می‌‌دادند و مشتریان از طریق دستگاه‌های سكه‌ای اقدام به خرید آن می‌‌كردند. اتومات خیلی زود شعبات متعددی در گوشه و كنار آمریكا افتتاح كرد و 20 سال بی‌‌رقیب باقی ماند. بالای در ورودی رستوران‌های اتومات نوشته بود"ما كار مادران را كم كرده‌ایم." بعد از اتومات ‌نوبت به شركت آمریكایی "وایت‌كسل‌" (قلعه‌ی سفید) رسید كه همبرگرهایش فقط پنج‌ سنت قیمت داشت كه برای مشتریان واقعاً به صرفه بود. آن­ها علاوه بر اینكه قیمت را حسابی پایین آورده بودند، نوآوری دیگری هم داشتند، خط تولید غذا را به شكلی تعبیه كرده بودند كه تمام مشتریان می‌‌توانستند خیلی راحت شیوه‌ی آماده كردن غذا را ببینند. در سال 1940 سر و كله‌ی "مك‌دونالد" پیدا شد كه امروزه نامش مترادف با صنعت فست‌‌فود است. برادران مك‌دونالد، دیك و مك، با یك باربكیو شروع كردند. منتها دیگر لازم نبود كه مشتریان برای تهیه‌ی غذا از خودروی خود پیاده شوند. باربكیوی آنها به اصطلاح حالتDriving داشت. برادران مك‌دونالد بعد از هشت سال وقتی كه دیدند بیشتر سودشان از فروش همبرگر است، رستوران‌شان را سه‌ ماه بستند و وقتی در سال 1948 مجدداً آن را افتتاح كردند، منوی‌شان كوتاه و ساده شده بود: همبرگر، سیب زمینی،  چند نوع شیك (Shake)، قهوه و كوكاکولا كه البته همه از قبل آماده و بسته‌‌بندی شده بودند. دیگر لازم نبود كه فروشندگان منتظر سفارش مشتریان بمانند.

تاریخچه فست فود ایران:

از دوران جنگ دوم به بعد اول ساندویچ ‌فروش‌ها در تهران و سپس در طول 10 سال در شهرستان‌ها افتتاح شدند که غالب‌کارکنان آن­ها ارمنى بودند. نخستین بار در خیابان استامبول تهران چند مغازه که ماهی و ماهی‌دودی و لوله‌هاى کالباس مى‌فروختند ساندویچ عرضه کردند که بهای آن دانه‌ای پنج قران بود. نان بولکا (سفید بامزه ترشى‌خمیر)، خیارشور حلبى تبریز، کمى کره که به نان مى‌مالیدند وچند برگ جعفرى تازه خرد کرده. در تهران طی دو دهه 1330 تا 1350 تعداد‌ ساندویچ ‌فروشى‌ها از ده‌هزار گذشت. در اوایل دهه 1340‌، همبرگر وارد بازار غذای ایران شد. تاپس همبرگر در بلوار ناهید، خیابان جردن (آفریقا)، اولین همبرگرها را با بهای سه تومان عرضه می‌کرد که با یک بطری پنج ریالی نوشابه و یک پاکت سیب‌زمینی به بهای پنج ریال، قیمت کل غذا از 40 ریال بیشتر نبود، وقتی همبرگر" تاپس" بهای غذای خود را گران کرد و چهلریال بابت یک همبرگر گرفت، غوغایی در تهران برپا شد. شهرداری دخالت کرد و دستور بازگشت به بهای سابق را داد که صاحب همبرگرفروشی زیر بار نرفت و به جای همبرگر، پیتزا عرضه کرد که گران‌تر بود. اولین پیتزا در ایران در خیابان ویلا و همزمان در خیابان شاه عباس آن زمان در نیمه سال‌های دهه 1340 عرضه شد که آن را پیتزای پنتری می‌خواندند و در آن دو رستوران غذاهایی مانند مرغ در سبد (همین مرغ سوخاری) که با سیب‌زمینی تنوری سرو می‌شد و اغذیه دیگر می‌آوردند.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول 

​کد آیسیک محصول 1511412484 (و کد ۸ رقمی 15111211) ، 1511412472(و کد ۸ رقمی 15111220)،  1511412476 (و کد ۸ رقمی 15111220)،  1511512403(و کد ۸ رقمی 15111718 ،  15111711 ،  15411211) ،  1511312400(و کد ۸ رقمی 15111712)،  1511512408(و کد ۸ رقمی 15111222،  15111710، 15492350)،1511312400 (و کد ۸ رقمی 15111712)، از گروه ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ­ها (۱۵) و زیرگروه ­ ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها (1511)، 1549512453،  1549412454،  1549412575 از گروه ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها (15) و زیر گروه ساحت سایر محصولات غذایی که در جای دیگر طبقه بندی نشده (1549) می باشد.

گوشت منجمد مرغ تحت زیر فصل­های تعرفه 0207 مقررات گمرکی ایران با عنوان گوشت و احشای خوراکی، پرندگان خانگی، شماره 0105 تازه، سرد کرده یا منجمد با زیر تعرفه 02071200 و گوشت گاو منجمد تحت زیر فصل‌های تعرفه 0202 مقررات گمرکی ایران با عنوان گوساله ازگوشت حیوانات از نوع گاو با عنوان لاشه یا شقه تحت زیر تعرفه 02021010 و گوشت گوسفند تحت زیر فصل­های تعرفه 0204 مقررات گمرکی ایران با عنوان لاشه یا شقه از سایر گوشت‌ها از گوسفند با زیر تعرفه 02044100 و با عنوان سوسیس سوسیسیون و محصولات مشابه از گوشت، احشاء یا از خون، فرآورده‌های غذایی بر اساس این محصولات با زیر تعرفه 16010000 وارد و صادر می‌شوند.

شرايط ورود گوشت منجمد مرغ و گوساله داشتن اجازه از وزارت بازرگاني و وزارت صنايع معادن پرداخت 26 درصدي حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکي 4% و سود بازرگاني 22%) و شرایط ورود گوشت منجمد گوسفند و سایر محصولات علاوه بر اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع معادن، پرداخت 5 درصدی و 40 درصدی حقوق ورودی در سال که به ترتیب شامل 1397 (حقوق گمرکي 4% و سود بازرگاني 36%) و برای مي باشد. از نقطه نظر وزارت بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچ گونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد.

واحدهای تولیدکننده محصول 

​این محصول تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 870 واحد فعال بوده است. استان های تهران، فارس،  و مازندران  دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 15111211، 1511412484، 15111220، 1511412472، 1511412476، 15111220، 1511512403، 15411211، 15111711 ، 15111718 ، 1511312400، 1549512453، 1511512408، 1549412454، 1549412575، 15131660، 15131662، 15492350، 15111710 ، 15111222 ، 15111716، 15111712 .

همچنین با کلیک بر روی هر یک از کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 2071200 ,2021010,2022090,2023090,2044100,2044200,2044300,16010000,

کاربردهای محصول

محصولات تولیدی این واحد انواع غذاهای آماده مصرف از گوشت مرغ و گوشت قرمز می‌باشد که کاربرد خوراکی دارند، بیشتر گروه­های جامعه از این مواد‌غذایی استفاده می‌کنند، خانواده‌ها با خرید این مواد‌غذایی و آماده‌کردن نهایی آن در منزل در وقت صرفه‌جویی کرده و از خرید مواد ‌گوشتی بهداشتی و مطمئن بهره لازم را می‌برند.

روش تولید محصول 

1 - ابتدا مواد اولیه مصرفی اعم از گوشت‌قرمز، مرغ، ادویه‌جات، پرکننده‌ها و... توزین می‌‌‌شوند.

2- روی گوشت قرمز و مرغ‌های وارد شده عمل پیش سرد کردن صورت می‌گیرد که در واحدی به همین نام انجام می‌شود.

3- در واحد قصابی گوشت­های‌قرمز و گوشت­های‌مرغ برش داده و گوشت از استخوان جدا می‌شود.

4- گوشت­های بدون استخوانی که قرار است بصورت منجمد عرضه شود، داخل قالب­های (مثلا 5 کیلویی) قرار گرفته به داخل تونل انجماد هدایت می‌شود تا فرم مکعب مستطیل به خود بگیرد.

5 - گوشت و مرغ­های بدون استخوان منجمد شده در تونل انجماد، بسته‌بندی می‌شوند که این عمل توسط دستگاه استرچ رپر با ظرفیت 20 بسته در دقیقه یا 2.880.000 بسته در سال انجام می‌شود. (اگر بسته‌ها را 5 کیلویی در نظر بگیریم، 14.400 تن در سال می‌توان بسته‌بندی نمود).

6- گوشت­های بسته‌بندی شده تا زمان فروش، به سرد خانه زیر صفر برده می‌شود.

7 -استخوان­های جدا شده از گوشت، جهت فرایند تولید همبرگر، کباب لقمه و ناگت، ابتدا توسط دستگاه فلیکر با ظرفیت 4/2 تن در ساعت یا 5760 تن در سال خرد شده سپس توسط دستگاه سپراتور با ظرفیت 7000 کیلو گرم در ساعت یا به عبارتی 16.800 تن در سال بصورت اسیاب شده در می‌آید.

8 - گوشت­های غیر از منجمد شده که قرار است در خود واحد جهت تولید همبرگر، کباب لقمه و... استفاده شود، با ظرفیت 3000 کیلو در ساعت یا 7200 تن در سال چرخ می‌شوند.

9- در این مرحله عمل‌آوری گوشت و تزریق آب با استفاده از دستگاه­های تامبلر و انژکتور صورت می‌گیرد. و سپس برای میکس با سایر مواد اولیه تشکیل دهنده همبرگر، کباب لقمه و ناگت به مرحله بعد می‌روند.

10 - از طرف دیگر نیز ادویه‌جات، چربی‌ها، پرکننده‌ها و... با درصدهای مشخص و تعریف شده بعد از توزین جهت میکس با گوشت­ها به مرحله میکس می‌آیند. این عمل نیز توسط دستگاه میکسری با ظرفیت 3000 کیلو در ساعت یا به عبارتی 7200 تن در سال صورت می‌گیرد.

11 - در این مرحله برگرها توسط دو دستگاه فورمینگ، با ظرفیت جمعا 100 ضربه در دقیقه یا 1.440 تن در سال و همچنین کباب لقمه‌ها توسط دو دستگاه Dicing machine قالب‌بندی شده و بین آن­ها کاغذ موم گذاشته می‌شود.

12 - محصولات فرم داده شده، به سردخانه فرستاده می‌شوند.

13 - حال توسط دستگاه استرچ رپری با ظرفیت 30 بسته در دقیقه (داخل هر بسته 5 عدد و به عبارتی 270 تن در سال)، یک دستگاه وکیوم و یک دستگاه تریسیلر با ظرفیت 1500 بسته در ساعت یا 3.600 تن در سال شرینگ و جعبه‌بندی محصولات صورت می‌گیرد.

14 – این بسته‌بندی­ها، داخل جعبه‌های مناسبی توسط دو دستگاه ترموفورمینگ با ظرفیت­های 120 و 240 بسته در دقیقه (جمعا 51840 تن در سال) قرار می‌گیرند.

15- حال محصولاتی که داخل کارتن گذاشته شده اند به سردخانه و سپس واحد فروش ارسال می‌شود.

سرمایه گذاری طرح

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

​شرح ​مقدار مورد نیاز (میلیون ریال)
​سرمایه ثابت​ ​305308
​سرمایه در گردش​​97524
​کل سرمایه گذاری​402832

​زمین مورد نیاز برای تولید مرغ منجمد 1000 تن، گوشت منجمد 1000 تن، انواع برگر از گوشت قرمز 700 تن، انواع برگر از گوشت مرغ 500 تن، انواع کباب لقمه از گوشت قرمز 300 تن، انواع کباب لقمه از گوشت مرغ 100تن، ناگت و شنسل از گوشت قرمز 200 تن، ناگت و شنسل از گوشت مرغ 700 تن، جوجه کباب آماده مصرف 500 تن، انواع پیتزا 300000 وعده، ساندویچ مرغ 450000 وعده، ساندویچ گوشت 450000 وعده، سالاد الویه 150000 وعده، غذای سنتی 3000000 وعده.، 10000 مترمربع می باشد.

روش تولید محصول

​هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 1438423 میلیون ریال می باشد.

شاخص های اقتصادی طرح

​ شاخص های اقتصادی طرح تولید مواد‌غذایی آماده مصرف توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است

​شرح ​مقدار ​واحد
​​​ارزش فعلی خالص (NPV) ​468392 ​میلیون ریال​
​​​​​نرخ بازده داخلی (IRR)​45.88​درصد
​​​​​دوره بازگشت سرمایه (PBP)​2.06​سال
​تسهیلات پیشنهادی​183000​میلیون ریال​
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید شیر ای...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید نانو ز...
 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید
Cron Job Starts