WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1245 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید چیپس سیب زمینی

95166

معرفی محصول

 تولد چیپس به خاطر انتقام آشپز

 چیپس چطور اختراع شد؟ داستان ساده‌ای دارد که نشان می‌دهد انتقاد از آشپز و انتقادپذیری یک آشپز تا چه حد می‌تواند ثمربخش باشد. یکی از شب‌های زمستان سال ۱۸۵۳ در رستوران دریاچه ماه در ساراتوگای ایالت نیویورک شخصی همراه شام، سیب‌زمینی سرخ شده سفارش داد. پس از دریافت غذا این شخص که ظاهرا کوریلیوس وندربیلت نام داشت با اعتراض به اینکه سیب‌زمینی‌ها خوب سرخ نشده‌اند و چندان ترد نیستند آنها را به آشپزخانه پس فرستاد.

جورج کرام، سرآشپز رستوران که از این انتقاد حسابی عصبانی شده بود برای تمسخر، سیب‌زمینی‌ها را به نازکی کاغذ برید به‌شدت به آنها نمک زد، دوباره سرخ‌شان کرد و محصول را به این خیال که غیرقابل خوردن است سر میز وندربیلت برد اما دستپخت کرام به جای یک غذای بی‌مصرف، یک شاهکار از آب درآمد و به همین راحتی چیپس اختراع شد.

چیپس وارد ادبیات غذایی می‌شود

قدیمی‌ها یک ضرب‌المثل دارند که می‌گوید «تا تنور گرم است باید نون رو چسباند.» کرام کسی که چیپس را اختراع کرد مطمئنا این ضرب‌المثل را سرلوحه زندگی خود کرد و بعد از اینکه صاحب رستوران دریاچه ماه این خوراکی را وارد فهرست غذای خود کرد، کرام نیز رستوران خودش را باز کرد که سیب‌زمینی نازک سرخ‌شده‌اش را به شهرت رساند. کرام اسم این اختراع را به یاد رستوران اول چیپس ساراتوگا گذاشت (چیپسChips جمعChip به معنی ورقه و لایه نازک است) به این ترتیب نام چیپس به‌طور رسمی وارد ادبیات غذایی شد و به‌زودی رستوران‌های دیگر نیز شروع به عرضه آن کردند.

یکی از فرصتهای بسیار عالی و پرسود در حیطه ی سرمایه گذاریهای صنایع غذایی ، سرمایه گذاری در زمینه ی دستگاه تولید فرنچ فرایز-سیب زمینی سرخ شده منجمد آماده طبخ می باشد.
کشور ما ، به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و اقالیم متنوع خود ، استعداد بالایی در کشت و فرآوری محصول سیب زمینی دارد و این مساله زمینه ساز فرصتهای بسیار زیاد شغلی و کارآفرینی و ارزش افزوده بالا برای کشور دارد.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۱۵۱۳۲۰۱۸ ، ۱۵۱۳۴۱۲۴۶۰
کد تعرفه گمرکی -
تعداد واحدهای فعال58
تعداد واحد های طرح124

بررسی بازار محصول

  تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در صنعت چیپس، اسنک و غلات حجیم شده به حدود 150 پروانه نیز رسیده بود که در پنج سال گذشته به دلیل تغییر و تحولات رخ داده در شرایط اقتصادی کشور اعم از رکود و سخت شدن حضور در بازار، تعداد زیادی از واحدهای کوچک و محلی این صنعت عملا تعطیل شدند.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران با بیان اینکه به دلیل حجیم بودن و در عین حال کم ارزش بودن، صادرات محصولات صنعت اسنک و چیپس به کشورهای دوردست توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: با این وجود صنعت اسنک سهم بالایی در بازار کشورهای همسایه دارد؛ به طوری که 67 درصد از سهم بازار چیپس و اسنک عراق در اختیار محصولات ایرانی است. این صنعت به کشورهای افغانستان، CIS و حاشیه خلیج فارس نیز صادرات دارد.
به گفته وی کل صادرات این صنعت در سال قبل حدود 46 میلیون دلار بود. همچنین بخشی از محصولات این صنعت به صورت روباری و در حجم کم به کشورهایی مانند کانادا و استرالیا نیز ارسال می‌شود.

روش تولید

پس از اينكه سيب زميني مرغوب انتخاب گرديد، در آب شسته مي شود تا گرد و خاك و هرگونه مواد خارجي سطح از آن پاك شود. سپس بايد سيب زميني را پوست كنده و آن را بصورت تراشه هاي نازك در آورد پوست كندن سيب زميني توسط دستگاه هاي سايش انجام مي گيرد.
چنانچه سيب زميني پوست كنده را در معرض هوا قرار دهيم ، رنگ آن تيره مايل به قهوه اي مي شود، كه پس از خشك شدن ، تبديل به خاكستري مي گردد.
پس از كندن پوست سيب زميني ، نوبت به تهيه تراشه هاي نازكي از آن مي رسد ،كه اينكار نيز بوسيله ماشين صورت مي گيرد. با عبور ازميان دستگاه مذكور، به درون ماشين برش سرازير مي گردد.
ميزان ضايعات هنگام شستشو و تهيه تراشه ها ، معمولا بين ۵/۰ تا ۱ درصد وزن سيب زميني خام مصرف شده است. قبل از ريختن تراشه ها به درون ظروف روغن داغ، بايد تا حد امكان آنها را خشك نمود تا مدت زمان لازم براي سرخ شدن تقليل يافته (حداكثر رطوبت بايد بين ۵/۱ تا۲ درصد باشد)، در مصرف سوخت نيز صرفه جوئي نمود.
عمليات رنگبري وضد عفوني:
چنانچه تراشه هابامحلول هاي شيميائي خاصي آغشته نگردند، ممكن است رنگ آنها به قهوه اي متمايل شده وبرخي از آنزيم هه نيز درآن باقي بمانند. لذا براي جلوگيري از تيره شدن رنگ تراشه ها، و ضدعفوني كردن آنها از ماشین بلانچ استفاده می شود .
مرحله سرخ شدن:
پس از خاتمة عمليات رنگبري، تراشه هاي سيب زميني در ظرف روغن داغ ريخته مي شوند. اين ظرف ممكن است بصورت مخزن مستطيل شكل با كف تخت و يا استوانه اي شكل باشد. تراشه سيب زميني كه پس از سرخ و برشته شدن ، چيپس ناميده مي شود و بمنظور خروج روغن هاي اضافي ،برروي ظرف الك مانندي پهن مي شود. در كارخانجات بزرگ، پس از خروج چيپس از درون روغن ،آنرا برروي سيني هاي آلومينيومي مخصوصي پهن نموده و بوسيله نوار نقاله بداخل اتاقك خشك كن هدايت مي نمايند.
مرحله نمك زني:
پس از خروج چيپس از درون روغن، عمليات نمك زني برروي آن انجام مي شود.غلطك مزبور ، ضمن آنكه به آرامي در زير ناودان قيفي مي چرخد ، مقداري نمك را در ميان شيارهاي خود حمل مي كند. دراين موقع ، كفشكي كه داراي حركت دوراني معكوس نسبت به غلطك است، نمك درحال حركت را از تك تك شيارهاي غلطك برمي دارد.
اغلب توليد كنندگان چيپس سعي مي كنند براي نمك زني چيپس از نوع مرغوب نمك طعام كريستالي استفاده نمايند.
همچنين، در بعضي از كارخانه ها براي جلوگيري از فساد احتمالي در اثر آنزيم ها و باكتري ها از چاشني هايي مانند گلوتامات منو سديم (نمك اسيد گلوتاميك) به عنوان چاشني مخلوط نمك استفاده مي كنند. بعلاوه در ساليان اخير چاشني ها و اسانس هاي متنوعي به چيپس افزوده مي شود كه باعث طعم دار كردن آن متناسب با سلائق مصرف كنندگان مي گردد. از جمله اين چاشني ها و اسانس ها مي توان به فلفل، سير ، پياز، جعفري، سركه و … اشاره نمود.
مرحله خشك كردن:
پس از خارج كردن چيپس از داخل روغن، آنرا بوسيله نقاله به داخل خشك كن منتقل نموده
پس از تهيه چيپس بايد در اسرع وقت ( حد اكثر تا ۲۰ دقيقه ) آن را بسته بندي نمود. چيپس را مي‌توان در قوطي هايي با گنجايش هاي متفاوت بسته بندي نمود ولي در اغلب كارخانه ها چيپس در كاغذهاي ضد رطوبت يا كيسه هايي از جنس سلوفان ۵۰ تا ۲۲۰ گرمي بسته بندي مي‌گردد . در كارخانه هاي بزرگتر سعي مي‌شود چيپس در فضايي از يك گاز خنثي مانند ازت بسته بندي شود.

ماشین آلات مورد نیاز

 1.نوار نقاله
2.ماشین شست و شو و لایه برداری
3.بالابر
4.ماشین برش
5.نوار نقاله
6.ماشین خذف سیب زمینی های نا مرغوب

و...

خلاصه برآورد مالی

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 500 تن
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز10نفر
مساحت مورد نیاز100متر مربع
خرید ماشین آلات9200میلیون ریال

ویدیوی خط تولید چیپس سیب زمینی 

تعریف دوره بازگشت سرمایه متحرک (DPBP) و روش محاسبه...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/