WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 9 دقیقه (1745 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید الیاف مصنوعی

5485484

معرفی محصول 

 نخستین کسی که به مقیاس وسیعی دست به کار ساختن الیاف مصنوعی شد یک فرانسوی به نام کنت هیلر دو شاردونه بود. شاردونه مدتی با پاستور، که درآن هنگام سرگرم تحقیق در مورد بیماری های کرم ابریشم بود، کار می‌کرد. ماده‌ای که شاردونه به کار می‌برد نیترات سلولز بود. این ماده برای ساختن نخستین مواد پلاستیکی، مانند سلولوئید، به کار رفت. پیش از شاردونه افراد دیگری سعی کرده بودند که از نیترات سلولز نخ بسازند. اما شاردونه برای این کار از چیزی که تارریس نامیده می‌شد استفاده کرد. تارریس از نظر کار، تقلیدی از تارریس کرم ابریشم وعنکبوت است. یک صفحهٔ فلزی است که بر سطح آن سوراخ های کوچک فراوان وجود دارد. اگر مادهٔ مذابی با فشار به درون سوراخ ها رانده شود مادهٔ مذاب به شکل رشته‌های باریکی از طرف دیگر بیرون می‌آید.

نخستین راه دیگر تهیهٔ الیاف مصنوعی طریقهٔ کوپرامونیوم بود. در این طریقه سلولز در محلولی از ئیدوروکسید مس آمونیاکی حل می‌شود. بعد محلول حاصل را با فشار از سوراخ های تارریس وارد یک آب جاری می‌کنند. سپس رشته‌هایی را که در آب تشکیل می‌شود از محلول اسید سولفوریک رقیق می‌گذرانند تا کوپرامونیوم آن جدا شود. با این شیوه الیافی به دست می‌آید که از ابریشم لطیف تر است. ولی امروزه این شیوه کمتر به کار می‌رود زیرا به سلولز بسیار خالص احتیاج دارد. بدین ترتیب نخستین ابریشم ها و الیاف مصنوعی، به سبب دشواری هایی که در راه تهیهٔ آنها وجود داشت، موفقیت چشمگیری نداشته است. در واقع الیاف مصنوعی تا اوایل این قرن که کارخانه‌های تهیه ویسکوز به راه افتاد، اثرچندانی بر پارچه بافی نداشت.

ویسکوزواستات- سلولزی که به عنوان مادهٔ خام در تهیهٔ الیاف مصنوعی به طریق ویسکوز به کار می‌رود خمیر چوب است که ارزان است و به آسانی تهیه می‌شود. خمیر چوب را نخست در محلی سود سوزآور قوی فرو می‌برند. این محلول مولکول های زنجیری سلولز را از هم باز می‌کند. نتیجهٔ حاصل راکه آلکالی سلولز یا سلولز قلیای شده می‌نامند تحت اثر دی سولفید کربن قرار می‌دهند. از این عمل مادهٔ جامد زردرنگ تردی به وجود می‌آید. این ماده را در سود سوزآور حل می‌کنند تا مایع نارنجی رنگ غلیظی به دست آید. این مایع نارنجی رنگ را ویسکوز می‌نامند. ویسکوز راچند روز در دما و رطوبتی که به دقت کنترل می‌شود، به حال خود می‌گذارند تا، به اصطلاح، برسد. بعد این ویسکوز را از تارریس عبور می‌دهند و در حمامی از اسید سولفوریک و سولفات های فلزی وارد می‌کنند. در این حمام سود سوزآور خنثی می‌شود، ویسکوز به صورت اصلی خود یعنی سلولز خالص در می‌آید، منعقد می‌شود، و به صورت رشته‌های پیوسته‌ای در می‌آید. سرانجام این رشته‌ها را به هم می‌پیچیند و از حمام بیرون می‌آورند. رشته‌های سلولزی که به این طریق ساخته می‌شود به نام ریون ویسکوز معروف است.

نوع دیگری از الیاف مصنوعی استات سلولز است. این ماده با آنکه جزء اصلی آن سلولز است در طبیعت یافت نمی‌شود. استات سلولز ابتدا از اثر انیدرید استیک بر پنبهٔ لینتر تهیه شد. پنبهٔ لینتر الیاف کوتاهی از جنس سلولز بسیار خالص است که، پس از جدا کردن الیاف پنبه، روی دانهٔ پنبه باقی می‌ماند. امروزه به جای پنبهٔ لینتر عموماً از خمیر چوب تصفیه شده استفاده می‌شود. برای تبدیل استات سلولز به رشته‌های بافتنی، استات سلولز را در اَسِتُن حل می‌کنند و محلول را از تارریس عبور می‌دهند و در جریان هوای گرم واردمی‌کنند. در این حال استن تبخیر می‌شود و رشته‌های استات سلولز باقی می‌ماند. ریون ویسکوز ابتدا برای ساختن قیطان، منگوله و کراواتهای دستباف به کار می‌رفت. استات سلولز چون آتشگیر نیست، در جنگ جهانی اول به عنوان پوششی برای بالهای هواپیما به کار رفت. ولی بعد، برای ساختن پارچه‌های پیراهن و زیرپوش از آن استفاده شد.

ویسکوزواستات، با تمایل متفاوتی که به جذب رنگ دارند، امکانات تازه‌ای برای رنگ‌آمیزی پارچه‌ها بوجود می‌آورند. مثلاً اگر پارچه‌ای را که از استات سلولز و پنبه به‌طور مخلوط تهیه شده است رنگ کنیم، پارچهٔ رنگ شده دو رنگ جالب توجه پیدا می‌کند.

الیاف سلولزی مصنوعی از نظر کاربرد و شکل ظاهری بیشتر شبیه الیاف پروتئینی ابریشم است. ولی چون از سلولز یا مشتقات سلولز ساخته شده‌اند، از لحاظ ساختمان شیمیایی، بیشتر شبیه الیاف پنبه‌اند.

در سی سال اخیر، الیاف گوناگونی از پروتئین های حیوانی، مانند کازئین که در شیر موجود است و نیز از پروتئین های گیاهی، مانند پروتئینی که در بادام زمینی وجود دارد، ساخته شده‌اند. این گونه الیاف بیشتر شبیه پشم اند. ولی به‌دلایل گوناگون، به خصوص به این دلیل‌که زیاد محکم نیستند، موارد کاربرد آن ها محدود است.مهمترین الیاف مصنوعی،  نایلون و تریلن هستند.

امروزه بیشتر پارچه‌ها از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند و کاربرد آن ها در بسیاری از صنایع اثر گذاشته است. ولی بدیهی است که این اثر در صنایع پارچه‌بافی و تهیهٔ پوشاک چشمگیرتر است. غالباً برای تهیهٔ پارچه‌های گوناگون لازم است که طرح ماشین های پارچه بافی تغییر کند، و روش های ریسندگی و بافندگی آن ها اصلاح شود. یکی از مهمترین مزایای رشته‌های کوتاه این گونه الیاف آن است که خواه به صورت خالص و خواه به صورت مخلوط با الیاف طبیعی، با هر نوع ماشین نساجی ریسیده می‌شوند. نخ هایی که با ماشین های پنبه ریسی می‌شوند، شبیه پنبه، نخ هایی‌که با ماشین‌های پشمریسی ریسیده می‌شوند شبیه پشم و سرانجام نخ هایی که با ماشین های کتانریسی ریسیده می‌شوند شبیه کتان می‌شوند.

الیاف مصنوعی، چون تقریباً همه محکم هستند و چروک نمی‌شوند و بید برآن ها اثر نمی‌کند، از دیرباز کارخانه دارایی را که الیاف طبیعی مصرف می‌کنند به رقابت برانگیخته است. در نتیجه این سازندگان کوشش فراوانی برای اصلاح خواص الیاف طبیعی به‌کار برده‌اند. مثلاً غالباً سعی می‌شود که پشم بید نخور تهیه شود و روش هایی ابداع شده است تا خوردگی دایمی در پارچه‌های پشمی به وجود آید تا چروک نشوند. صنایع دیگری که تحت تأثیر الیاف مصنوعی قرار گرفته‌اند صنعت رنگرزی و خشکشویی است. پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه می‌شوند تقریباً خاصیت جذب ندارند. بنابراین باید با شیوه‌های پیچیده و جدیدی رنگ آمیزی شوند. برای شستن و تمیز کردن آنها نیزحلال های تازه‌ای لازم است. خانم های خانه‌دار هم باید برای تمیز کردن و اتو کردن این گونه پارچه‌ها دقت و مراقبت بیشتری کنند، زیرا پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه می‌شوند، براثرحرارت زیاد آسیب می‌بیند.

خواص و ویژگی ها:

  1. قدرت: قدرت الیاف پلی استر از پنبه تقریبا 1 برابر بیشتر از پشم 3 بار پارچه تا پلی استر با دوام.
  2. مقاومت حرارت: می تواند مورد استفاده قرار گیرد در 70 ~ 1700C الیاف مصنوعی بهترین حرارت مقاومت حرارتی و ثبات است.
  3. کشش: کشش پلی استر نزدیک به پشم، چروک مقاومت نسبت به سایر الیاف، پارچه امنیتی چین و چروک، خوب نیست.
  4. پوشیدن مقاومت: مقاومت در برابر سایش پلی استر پس از نایلون در الیاف مصنوعی رتبه دوم.
  5. جذب آب: پلی استر رطوبت پس گرفتن خواص عایق های خوب و کم اما به دلیل جذب آب کم اصطکاک الکترواستاتیک, ضعیف عملکرد رنگرزی تولید می شود.

پلی استر به عنوان فیبر لباس پارچه در شستشوی نه چین و چروک خوردن, هیچ اثر. اغلب پلی استر و انواع الیاف مخلوط کردن و یا، مانند پنبه، پشم پلی استر، به طور گسترده ای در هم تنیده شده در انواع لباس از مواد تزئینی استفاده می شود. به خصوص برای تایر با نخ های پلی استر در عملکرد این است که نزدیک به نایلون پلی استر در صنعت برای تسمه نقاله چادر بوم کابل تورهای ماهیگیری، و غیره، می توان. پلی استر نیز برای مواد پارچه فیلتر اسید، صنایع دارویی با پارچه و به همین ترتیب می توان الیاف مصنوعی به طور گسترده ای مورد استفاده در زمینه های مختلف اقتصاد ملی به دلیل آن استحکام بالا، مقاومت، مقاومت در برابر اسید، مقاومت قلیایی، مقاومت در برابر دمای بالا، وزن سبک، گرما، عایق الکتریکی خوب و عدم ویژگی کپک زدن است.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول 17111222 ، 1711632315 ، 24301110 ، 2430412313
کد تعرفه گمرکی ۵۵۰۳۲۰۰۰
تعداد واحدهای فعال30
تعداد واحدهای طرح17

کاربرد محصول 

  • فرش و موکت
  • عایق های حرارتی رطوبتی
  • ژنو تکستایل
  • فیلتر و فیلترسازی
  • انواع مبل راحتی
  • بالش و متکا
  • لحاف
  • تشک
  • تولید کفپوش خودرو
  •  اسکاچ های شستشو
  • لایی انواع البسه
  • عروسک سازی

و...

معرفی بازار هدف 

 بررسي ها نشان ميدهد که حجم تجارت و مبادلات جهاني الیاف رشد قابل ملاحظه اي یافته است. در بازار جهاني الیاف همچنان روند جایگزیني استفاده از الیاف مصنوعي به جاي الیاف طبیعي در حال گسترش است. در این میان کشور چین و ترکیه از بزرگترین تولید کنندگان الیاف مصنوعي مي باشند.

روش تولید 

ابتدا پرک های تمیز پت یا گرانول های ویرجین پت توسط شوتر به درون کریستالایزر ریخته شده پس از خشک شدن پلیمری و آب گیری توسط وکیوم شوتر به هاپر منتقل و سپس به درون اکسترودر ریخته می شوند.

پس از افزایش دما به صورت زون های حرارتی مختلف در اسکترودر که توسط هیتر های سرامیکی نیمه رسانا گرم می شوند.

گرانول های پت تبدیل به یک مایع رونده شده پس از عبور از اسپین پک و عبور از چند نمونه صافی از سردوشی های مختلف با مشخصات مختلف عبور تبدیل به رشته های نازک الیاف می شوند.

حال با عبور از سیستم Quenching و تنظیم دمای محصول با استفاده از سیستم ناقل هوشمند به سمت سالن کشش هدایت شده و در آنجا پس از سه مرحله کشش و عبور از حمام های آب و روغن داغ به سمت انیلر و یا کریمپر رفته در نهایت پس از برش به ابعاد مورد نیاز بازار به سمت بالر دوقلو رفته عدل و بسته بندی می شود.

ماشین آلات مورد نیاز 

 + کریستالایزر
+ وکیوم شوتر ناقل
+ هاپر خوراک دهنده
+ دوزینگ سیستم
+ اکسترودر با 6 عدد سردوشی
+ سیستم خنک کننده رفت و برگشتی
+ سیستم انتقال یکپارچه به سالن کشش
+ کشش اول و دوم وسوم
+ کریمپر یا چین انداز (در نمونه هالوو)
+ انیلر Annealer در مورد کاتن تایپ (موازی )

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 3000 تن
تعداد نیروی انسانی موردنیاز40نفر
مساحت موردنیاز6000مترمربع
خرید ماشین آلات143500میلیون ریال

ویدیوی خط تولید الیاف پلی استر 

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پروفیل...
معرفی جریان وجوه نقد (Cash Flow) و نمونه صورت جری...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/