WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 8 دقیقه (1590 words)

ایده سرمایه گذاری: تولید شیره انگور

414

معرفی محصول 

در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است و بیشتر افراد می توانند از آن استفاده کنند. همچنین بعضی افراد با شیره شربت درست می کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.
شیره نیز همانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیازهای بدن را به این ویتامین ها تأمین می کند.
یکی از بهترین زمان های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده ی غذایی در درمان و تسکین بیماری های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه ی غذایی تان باز کنید.

 انواع شیره انگور

• شیره انگور ملایر که یکی از شیره‌های بسیار معروف است به رنگ قهوه‌ای بسیار روشن است.
• شیره انگور همدان دارای رنگی تیره‌تر نسبت به شیره ملایر، طعمی شیرین‌تر و حالتی شل‌ است.
• شیره اردبیل از تمام شیره‌های بالا تیره‌تر و ظاهر آن شل‌تر است.

راحت‌ترین راه تشخیص دوشاب و استفاده از خواص شیره انگور اصل چشیدن آن است. شیره‌های طبیعی خیلی شیرین هستند و طعم انگور در آن‌ها مشخص است. 

دقت کنید که اگر چیزی به غیر از این به شیره انگور اضافه شده باشد، کاملا مشخص است. این روش برای تشخیص شیره‌هایی که افزودنی‌های غیرمجاز زیادی دارند، جوابگوست اما برای شیره‌هایی که افزودنی کمی به آن اضافه کرده‌اند تا حدودی سخت و دشوار است. باید بدانید که رنگ شیره انگور واقعی معمولا به رنگ عسلی، خرمایی یا قهوه‌ای است. البته این ملاک خیلی خوبی برای شناخت شیره انگور اصل نیست. چرا که شیره انگور شیراز و شیره انگور سفید رنگ‌های متفاوتی دارند اما در نوع خود بسیار عالی و همه خواص شیره انگور را دارا هستند. همان طور که گفتیم شما با استشمام شیره انگور می‌توانید به اصل بودن آن پی ببرید. شیره انگور اصل یا دوشاب دارای رایحه‌ای تند و البته غلیظ هستند. اما شیره انگور صنعتی چنین رایحه‌ای ندارد. 

معمولا به شیره‌های انگور صنعتی ۲۰ درصد افزودنی‌های غیرمجاز اضافه می‌کنند و این باعث زیاد شدن غلظت آن‌ها می‌شود. یک نکته مهم درباره این شیوه شناخت این است که خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد؛ چرا که وقتی شیره‌ای در زمان طولانی یک جا بماند، ته نشین و غلیظ می‌شود. همین شیره اگر در مقابل نور آفتاب قرار بگیرد، شل شده و وا می‌رود. می‌توانید به قیمت شیره انگور دقت کنید. البته در حال حاضر که همه چیز گران شده این نکته را فقط می‌توان از فروشندگان با انصاف پیگیری کرد. اگر خودتان بخواهید یک حساب سرانگشتی کنید باید قیمت ۵ کیلو انگور را برای ۱ کیلو شیره اصل محاسبه کنید. اگر خیلی در خرید شیره انگور وسواس دارید و برایتان مهم است که شیره انگور اصل باشد تا از خواص شیره انگور بتوانید استفاده کنید باید آن را به آزمایشگاه موادغذایی بسپارید. 

ارزش غذایی شیره انگور یا دوشاب

شیره انگور دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. توصیه می‌کنیم به جای مصرف انواع مرباها از شیره انگور استفاده کنید. البته در مقایسه با عسل، انتخاب عسل را در اولویت را قرار دهید. چون نوع قندهای عسل با نوع قندهای شیره انگور متفاوت است. شیره انگور از گذشته توسط زنان روستایی با آداب و رسوم خاصی تهیه می‌شده است.

شيره انگور بسيار مقوي است و براي كساني كه بر اثر يك بيماري طولاني يا عمل جراحي ضعيف شده اند، بسيار مفيد است .
- شيره انگور ضعف عمومي بدن را معالجه و بدن را تقويت مي نمايد براي اين منظور شيره انگور را با شير گاو و كمي پوره بادام مخلوط نموده و روزانه 2 تا 3 ليوان به بيمار مي دهند تا قواي بدنش را سريعتر بدست آورد.
- براي درمان يرقان (زردي) شيره انگور را با كمي سركه مخلوط مي كنند و به بيمار مي دهند .
- خوردن شيره انگور مخلوط شده با كمي پودر زعفران براي رفع هم و غم ، غضب شديد و ضعف اعصاب بسيار مفيد است و معالجه تا بهبودي بايد ادامه داده بشود.
- براي درمان بيماري كك مك شيره انگور را به تنهايي يا مخلوط نمك روي لكه ها مي مالند.
- شيره انگور مخلوط شده با كمي گل ختمي پخته را به صورت مرهم روي دمل قرار دهيد تا دمل باز بشود علاوه بر آن براي از بين بردن ورم هايي كه بر اثر ضربه ايجاد شده اند مفيد است.
- همچنين شيره انگور محرك اعمال كبدي هم هست و به خون سازي هم كمك مي كند .
- شيره انگور تسكين دهنده دردهاي رماتيسمي و امراض شرياني و وريدي مي باشد.
- شيره انگور اثر انرژي زايي قوي دارد.
- شيره انگور داراي اثر ضد سم قوي است و در برافروختگي ها ، رماتيسم ، نقرس ، سنگ كليه ، زيادي اوره خون ، اختلالات ناشي از بالا بودن فشار خون ، ورم روده و احتقان كبدي ، اثرات درماني ظاهر آن ظاهر مي شود.
خاصيت اصلي انواع شيره ، انرژي زايي بودن آنهاست و براي فصل زمستان كه بدن به انرژي بيشتري براي گرم كردن خود احتياج دارد ، بهترين غذا محسوب مي شوند.
شيره انگور هم مانند خود انگور مقدار قابل توجهي ويتامين آ ، ب و ث دارد و در ضمن ضد نفخ هم هست . همچنين شيره انگور در بدن باعث دفع اوره و مقداري از اسيدهاي غير مفيد بدن مي شود و كارشناسان تغذيه آن را پاك كننده بقاياي غذا ها در روده ها و معده مي دانند.
-افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کارهای سنگین انجام می دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می کنند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود.
-یکی دیگر از خواص شیره انگور بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.
شيره انگور هم بصورت خانوادگي و هم بصورت صنعتي در كارخانجات نبات سازي ، شربت سازي ، قنادي ها و... كاربرد فراوان دارد.
شيره انگور را مي توان با شير ، سر شير ، خامه ، ارده ، فرني و ... مخلوط كرده و بعنوان جايگزين شكر استفاده كرد.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول 1513512489 ، ۱۵۱۳۱۷۶۱
کد تعرفه گمرکی محصول 13021900
تعداد واحدهای فعال21
تعداد واحد های طرح5

کاربرد محصول 

 1- به عنوان روكش دقيقاً همانند مربا ، مارمالاد جهت صبحانه
-2 به عنوان روكش براي دسرها و انواع بستني
-3 به عنوان شيرين كردن همراه با شير تازه ، انواع گوناگوني از خامه و روغن كنجد
-4 جهت توليد سركه و الكل با كيفيت بالا
-5 جهت توليد نوشيدني هاي سالم و بهداشتي
-6 به عنوان رنگ دهنده جهت غذا و دارو
-7 تهيه باسلوق ، انواع حلوا و شربت
كاربرد در صنعت نانوايي ، شكلات و شيريني پزي
-9 تهيه غذاي شيرين محلي بنام قيقاناخ
-10 خوردن كاهو همراه با شيره انگور

شرح تولید 

روش تولید عبارت است از:میوه های تازه - شستشو - مرتب سازی - خرد کردن - پیش گرم کردن - پالایش - خلاء- تبخیر -- استرلیزه کردن - پر کردن - خمیر میوه ( شیره انگور).
ابتدا انگور تازه وارد دستگاه شست وشوی میوه خواهد شد ( دستگاه شستشو خودکار و شناور کوچک با واگن بالایر.)
پس از مرتب سازی میوه ها و جدا کردن میوه های خراب وارد دستگاه خرد کن می شوند ، در این مرحله میوه های خرد شده از دستگاه خارح شده و آن ها را ذخیره سازی می کنیم سپس وارد دستگاه پیش گرم کن می شوند که در آنجا میوه ها حالات له شده و پالپ به خود می گیرند، استفاده از دستگاه چند منظوره مخلوط کن و استریلیزاسیون و تخلیه گاز و ماشین تغلیظ خلاء و الک یا غربال ، باعث تبدیل شدن انگور به شیره انگور می شود. در مرحله ی پالایش این مخلوط وارد می شویم در این مرحله از فیلتر های مخصوصی استفاده می شود که برای از بین بردن شیر، شکر، نوشیدنی ها و سایر مایعات از ناخالصی های جامد است.
دو فیلتر به نوبت به منظور جلوگیری از جایگزینی پارچه به جای فیلتر استفاده می شود که برای مدت طولانی و تولید مداوم مناسب است.سپس وارد دستگاه خلا می شود که در اینجا با تبخیر مخلوط بدست آمده به محلول غلیظ تری دست پیدا می کنیم و بخار خارج شده از این فرایند توسط سیستم تهویه به خارج از دستگاه فرستاده می شود ،پس از بدست آمدن مخلوط حاصله با غلظت مورد نظر این ماده وارد دستگاه استریلیزاسیون می شود که عملیات استریل شیره انگور بدست آمده نیز انجام شود
پس از آن وارد دستگاه های پر کن و بسته بندی می شود که شیره انگور را در بطری های مورد نظر بسته بندی می کنند . 

ماشین آلات مورد نیاز 

 1. ماشین شستشوی میوه
2. دستگاه خرد کردن میوه
3. پیش گرم کن لوله ای
4. ماشین پالپ میوه
5. چند منظوره
مخلوط کن و استریلیزاسیون و تخلیه گاز و ماشین تغلیظ خلاء و الک یا غربال
6. پمپ مارپیچ

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح تعداد/مقدار واحد
ظرفیت سالانه محصول 250 تن
تعداد افراد موردنیاز17نفر
مساحت زمین موردنیاز650متر مربع
خرید ماشین آلات7420میلیون ریال

ویدیوی تولید شیره انگور 

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پروفیل...
معرفی جریان وجوه نقد (Cash Flow) و نمونه صورت جری...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/